Jag är ensamstående på heltid och har därmed alla föräldradagar själv. Jag skyddar min sgi med föräldradagar, arbetar 80 %. Jag har räknat så att jag kommer att ha ganska exakt 96 dagar kvar när barnet fyller 4 år (vilket är max). När jag tar ut dagar på sjukpenningnivå får jag 10 % av arbetsgivaren. När barnet fyllt 4 år kommer jag fortsätta att arbeta 80 % och därmed inte heller skydda min sgi. Hade tänkt spara ca 80 lägstanivådagar och resten på sjukpenningnivå för att kunna vara ledig på skollov. Funderar dock på om jag kanske ska göra tvärtom istället och sprara dagarna på sjukpenningnivå men då blir de ju mindre värde eftersom min sgi sänkt.
Samtidigt kommer lönen att öka med åren men kommer nog inte arbeta med än 80-85 %. Min första tanke var att det var bättre att ta ut sjukpenningnivådagarna nu för att kunna investera mer varje månad fram till hösten 2027. Lägstanivådagarna ger ca 120 kr efter skatt.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att tänka kring detta med föräldradagar då mina barn är så pass stora idag att jag glömt hur jag tänkte, om jag ens tänkte så mkt, då det begav sig. Jag var hemma på heltid i 2,5 år när de var små så det bara blev som det blev.
Men vad jag däremot verkligen ville säga är att jag stort beundrar dig och ditt val att vara ensamstående på heltid med ditt barn. Här framförs inte så sällan att det skulle vara närmast synonymt med ett livstidsstraff att vara ensamstående med barn, men den åsikten delar jag verkligen inte alls.
Om valet för mig hade stått mellan att inte ha barn, eller vara ensamstående med dem så hade jag valt ensam med barn alla dagar på alla år. En sådan obeskrivligt stor gåva är de
Vi är två om ekonomin men resonerade ändå att under föräldraledighet var det trevligt med pengar men när man söker strödagar så fungerar lägstadagar då ens vanliga lön dvs täcker upp ändå (jämfört med 100% f-ledig).
Är väl egentligen en fråga om tycke och smak, när vill du ha ut mycket kulor? Nu eller sen? Kombinerar du 1v lägstadagar med 3v semester så kan semesterersättning för 3v delvis täcka inkomstbortfall etc. Så tänkte vi
Jag väljer att spara lägstadagarna för OM det skulle bli så att några brinner inne, då är de iaf inte värda så mycket. Men ur ett ekonomiskt perspektiv är det kanske smartare att blanda lite, speciellt om din arbetsgivare ger extra. Då får du lite mer pengar nu och lite mer sen.
Likt andra har vi över åren (5 barn) prioriterat att få ut sjukpenningnivå först för pengarna och behålla lägstanivå för att garantera ledighet. Kändes som tillräckligt meckigt utan att blanda in framtida löneökningar.