Problem med förskolan och enskild firma

Undrar vad det skulle bli för konsekvenser om man blir påkommen med att ljuga?

Maxtaxa betalar vi redan då den är inkomstbaserad.
Böter?
Stå i skamvrån?

För dom slänger väl inte ut min dotter antar jag.

Vore bedrövligt om kommunen verkligen förbättrar för sina invånare!

Hehe nej de flesta barnen växer och fyller 3 någon gång så då sover barn allt mindre på dagen.

Har också jobbat skift med barn på fsk. Hittade domslut på att man fick ha barnen på fsk för vila innan/efter skitjobb i rimlig mängd.

Kände mig trygg med detta men pressade aldrig heller frågan, var många vårdföräldrar på förskolan med skiftjobb och inga problem så vitt jag hörde. Kanske skiljer mellan kommuner detta var norrköping.

Var aldrig något problem med förskolan men kan inte säga att jag skyltade med att jag sov när barnen var där. Sa helt enkelt att de behövde förskola den tiden för att jag skulle jobba. Ljög dock aldrig om det heller utan sa på direkt fråga att jag jobbade natt. fick 0 problem kring detta på 5 åt år i fsk.

2 gillningar

På bekostnad av sina barn? Hur menar du?

Jag är övertygad om att en majoritet av alla barn mår bättre av att vara i förskolan. De lär sig om allting mellan himmel och jord, hantera konflikter, kommunikation, gemenskap osv.

Bättre att barn får spendera tid med att lära sig saker än att vara hemma med föräldrar som inte orkar ta hand om dem pga. skiftjobb eller liknande.

1 gillning

Låter som en total självklarhet att man måste få lämplig sovtid om man jobbar skift före eller efter om ens partner inte är hemma och vaken.
Om man behöver dessa extra timmar på tid då förskolan är öppen och man inte överskrider rimligt antal timmar tycker jag att Kommunen får ställa sig i skamvrån och du har moraliskt OK från mig att göra hur F-N som helst med fix och trix för att få till livet så att det fungerar!.
En sak att få bort att folk gör privata saker längre tider med barnen kvar på dagis. Det här låter bara orimligt och elakt tycker jag.

Jag hoppas det här var ironi.

1 gillning

Det är inte samhällets problem om föräldrar inte orkar med sina barn. Någon form av egen drivkraft gällande föräldraskapet skall man väl kunna ha. Om det nu är så tröttsamt behöver man väl få inte skaffa fler. Kanske svårt att veta innan, men har man skaffat en kanske det räcker då?

1 gillning

Jag skulle tvärtom säga att om föräldrar inte orkar med sina barn blir det samhällets problem eftersom det potentiellt drabbar betydligt fler på sikt.

Självklart ska föräldrarna ha en egen drivkraft. Men dagens samhälle förutsätter att även föräldrar arbetar och betalar skatt. Skatt som för övrigt finansierar samma verksamhet som TS vill ha stöd av.

För mig är det självklart att folk som TS ska få utökad vistelsetid. Det gynnar alla i samhället och det är för barnets bästa. Inte på bekostnad av barnet som du hävdar.

4 gillningar

Har du gått ett steg längre. Du kan ju prata med den ansvariga i kommunen!

1 gillning

Jobbar dock bara kvällstid men har alltid haft rätt att lämna grabben på förskolan 10:00 för att man ska kunna sova några timmar innan jobbet. Slutar vid midnatt.

Som svar på din andra fråga driver jag bolag vid sidan om dessutom dagtid så lämnar två dagar i veckan tidigare för att jobba med mitt eget och detta har inte varit några konstigheter heller så krånglar kommunen och förskolan för mycket tycker jag det kan vara värt att ta till.

Tyvärr är många av reglerna väldigt trubbiga. Det är dessutom inte ens regler, utan mycket av det är från skollagen. Framförallt då kapitel 8, 4-7 §§. Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier.

Det är just den delen med “hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete” som är viktig, och som tolkas väldigt hårt. Är du inte på jobbet så har inte barnet tillsynsbehov, och så får barnet vara hemma. Det blir att man läser om det då och då, att det inte är tillåtet att svänga förbi affären och köpa en mjölk på vägen till förskolan enligt skollagen.

Jag kan inte rekommendera att bli arbetslös, då har barn(en) bara rätt att vara på förskolan 15h per vecka. Du behöver däremot söka jobb 40h per vecka mot arbetsförmedlingen för att få ihop det med försäkringskassan.

Föräldrakooperativ eller personalkooperativ kan vara en lösning, de brukar kunna se mellan fingrarna mer. Det brukar däremot också innebära någon annan typ av jobb inom föreningen som kan vara svårt att kombinera med vanligt jobb.

Hos kommunen blir det snarare dina kommunpolitiker som du får vända dig till, då det är de som kan besluta om tillsynstider utöver kraven från skollagen.

Nu uppfattas jag kanske lite drygt men det är inte tanken utan mer att vända lite på det.

Om din dotter är sjuk de dagarna du vill ha henne på förskolan. Ska din sambo vabba då för att du ska få sova och vara den pappa du vill vara?

Nu förtäljer ju inte ditt inlägg riktigt på vilket sätt sömnen inte räcker till (jobbar du till 4 och får ta dottern vid 7, eller om du slutar vi 01 och ska ta henne vid 7 är i mina ögon en skillnad eller vad som nu menas med att jobba mycket). Du har ju dessutom lagstadgad rätt att gå ner i arbetstid/få anpassningar. Sen förstår jag med att det kan gå ut över arbetsuppgifter och ekonomi.

Det finns många aspekter att vrida och vända kring vad som är rätt och fel. Jag har under många år av mina barns uppväxt jobbat tre skift med sambo som jobbat dag och kväll. Hon har alltid åkt och jobbar efter att jag jobbat natt och något barn är sjukt. Man får bita i det sura äpplet och dra ihop någon sömn i soffan med ungen sittandes på film. Det är liksom livet. Att man som förälder (pappa i mitt fall) ska vara den förälder man vill vara varje dag är en utopi för de flesta. Idag jobbar jag kontorstider, är separerad så vardagarna är det mest av en avlägsen dröm att kunna vara den förälder jag vill vara. Är mest en stress att hinna hämta alla, laga mat och iväg på aktiviteter. Jag kan ju gå ner i tid men det skulle ekonomin inte klara. Så jag får leva för helgerna.

Nu låter jag kanske lika gnällig som lärarna på förskolan. Men man får fan bara bita ihop ibland.

Lite mer till sakfrågan. Vad händer om ni lägger in några timmar om dagen de aktuella dagarna? Är ju något ni egentligen skulle gjort från första början och då antagligen inte föranlett någon utfrågning. Värsta som kan hända är att de kollar schemat och du faller tillbaka på som det är idag?

Jag tänker att det i sak inte gör någon skillnad med enskild firma och de ställer frågor och vill veta vad du gör och när du gör det. Eftersom den ska nolltaxera så kommer det ju visa sig ändå om de skulle dra det så långt (vet dock inte hur de kan eller får kolla upp enskilda firmor). Men det är inte heller säkert du får starta firma/f skatt om du inte har någon “plan”, beräknad intäkt etc från skatteverket.

Jag själv har aldrig upplevt det här problemet genom åren. Skulle dock säga att jag uppfattar reglerna som samma i min kommun. De förskolorna jag använt har dock varit smidiga, men, jag har också lärt mig att ju mindre man säger dessto bättre. Är barnen på förskolan tider då andra barn är där så kommer sällan frågor. Är ju när barnen frångår det normala de börjar undra.

Oavsett hur det går. Småbarnsåren är tuffa oaktat allt. Du har ett guldläge att slippa ha dottern på förskola 7-17. Allt det kostar är lite sömn. Jag önskar jag hade kunnat haft mer tid med dem, men har inte råd att gå ner i tid. Hade lätt offrat sömn för att få vara mer med barnen. De är bara små en tid i livet.

1 gillning

Vissa dagar ja, vissa dagar nej. Skiftet gör ofta att vi kan vabba mindre än motsvarande föräldrar som jobbar dagtid. Vi fixar och trixar för att minimera detta. Win win.

Jobbar jag 5 nätter i rad så behöver jag sova på dagen.
Av föräldrar som jobbar dagtid är det ingen som begär att man ska samtidigt ska jobba, vabba och inte sova.

Ja alla föräldrar vet att man ibland behöver bita ihop. Ibland skiter det sig, då biter jag ihop. Skillnaden nu är att det blir både schemalagt och regelbundet eftersom att deras regler är orimliga.

Det går tyvärr inte eftersom att förskolan har mitt fullständiga schema. Dom jämför sedan med dotterns tider. Från början valde jag att vara ärlig med mina arbetstider. Med det som jag vet idag så hade jag nog lagt upp det på ett annat sätt om jag fick göra det igen.

1 gillning

Jag har också haft nattarbete mån-torsd med barn på förskolan och för mig var det inga konstigheter att ha mina barn på förskolan 8 timmar för att få möjlighet att sova både före och efter nattjobb. De gick helt enkelt precis som om jag jobbat dagtid. Både måndagen innan min första natt och fredagen efter sista nattpasset.
Jag lämnade aldrig in något schema för det men frågade både innan jag började på det skiftet och var öppen med att jag gick hem och sov efter att jag lämnat barnen och det var aldrig några konstigheter. Detta var i Halmstad kommun.

2 gillningar

Skollagen 8 kap

• 5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.*

Be dem motivera hur de erbjuder förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till ditt förvärvsarbete.
Svepande påståenden om att när du är hemma så ska barnet vara hemma bemöter du med att det inte tar hänsyn till ditt förvärvsarbete då alla behöver sova i princip varje dygn och du kan inte göra det nattetid till följd av ditt förvärvsarbete.

Lagtexten är skriven SKA inte bör, således är den tvingande under “kontorstid”. Kommunen kan välja att erbjuda förskola utanför kontorstid men det däremot är frivilligt och inte heller det du ber om.

4 gillningar

Man kan ju också se det så att vi kanske inte behöver reglera allting i den mån vi gör. Det är så mycket byråkrati och fyrkantighet med det mesta inom kommunen.

Om man kan hjälpa föräldrar till att göra sitt arbete kanske man ska få in pengar till skattekassan som i sin tur ger förskolorna pengar.

…och det tror du kommer ske? Vad har du för erfarenheter av kommunala politiker?

Om alla föräldrar skall ha utökad tid kommer detta utarma verksamheten ytterligare. Och vad skall då barnen ha sina föräldrar till?

Varför vill du undvika det? Borde lösa alla problem du beskriver