"Vill stänga börsen tidigare – Tajt hämta på dagis”

Är det bara jag som finner detta förslag väldigt underligt? Alla par lyckas väl med livspusslet att någon lämnar och någon hämtar. Och är man själv med barnen har man problem med att arbeta heltid ändå. Jag och sambo delar 50% på hämtning/lämning, vi ser det som en självklarhet. Och huruvida ena könet tar största delen av föräldraledighet och större ansvar hemma kanske stämmer, men helt irrelevant för förslaget.

4 gillningar

Rätt så sexistiskt av henne att anta att dessa könsnormer ska kvarstå. Med den logiken skulle alla högpresteraryrken ha kortare arbetstider för att gynna de som väljer att vara hemma mer än de behöver. Knappast bra för varken jämställdheten (med cementerade normer) eller för ekonomin som helhet.

2 gillningar

Jag hade stöttat ett förslag att ändra öppettiderna till 08.00-16.30, då det skulle anpassa arbetstiderna till resten av samhället. Så att alla anställda kan hämta på dagis de dagar de behöver. Oavsett kön.

Hur löser de dagar med VAB eller helt enkelt sjukdom?

9 gillningar

Jag tror vi behöver den tid vi har idag där svenska börsens öppettid överlappar den amerikanska, så vi inte får en dags förskjutning på reaktionen.

3 gillningar

Om målet är att fler kvinnor ska ta sig in i branschen och att kvinnor tar större delen av föräldraledighet och ansvar hemma (där läser jag in hämta på dagis) så är det väl högst relevant i sammanhanget? Förändringen bör i större omfattning träffa kvinnor vilket bör öka möjligheterna. På så sätt förstår jag logiken i förslaget.

Sen tycker jag @Pareto har ett väldigt bra förslag :slight_smile: Detta bör rimligen träffa bättre.

Eller så är det fullt rimligt :slight_smile:

En stor del av högpresteraryrken är väl långt mer flexibla i när man kan arbeta än bundna till 09 - 18? För mig är det inga problem att börja jobba 05:00 om jag vill eller jobba efter 18.

Hur definieras detta? :thinking:

Får vi inte detta om den skulle stänga 17:30?

1 gillning

Börsen behöver inte vara öppen en hel arbetsdag längre eftersom ordrarna hanteras maskinellt. De skulle kunna ha öppet för handel en kvart om dagen. Eller omvänt, aldrig stänga, men det verkar vara värre för arbetsvillkoren så större nedsida utan någon som helst uppsida.

1 gillning

Den som jobbar på “dagis” har det kanske tajt att hinna med börshandel i realtid ?

12 gillningar

Bra förslag. Har stött på det återkommande i de kontexter jag varit verksam i. Allt för att möjliggöra att också kvinnor kan delta i de aktiviteter som förekommer fullt ut på samma villkor som män.

Det är inte alls underligt. Det är däremot väldigt förståndigt och kommunicerar enbart att hon vill ge kvinnor samma plattform i näringslivet som männen redan har. Läs också stycket om föräldraledighet och gå ned på deltid som nybliven mamma. Förhoppningsvis får det någon att hoppa till och tänka till.

Orkar inte leta upp statistik nu, men ingenting talar till mäns fördel kring vem som gör vad i en familjekonstellation. Ja, det finns alltid undantag och enskilda självupplevda upplevelser har ingen bäring på den statistik som finns på samhällsnivå.

8 gillningar

Jag tror knappast det är den extrema arbetstiden 09-17:30 (sarkasm) som är en betydande anledning till att det idag är färre kvinnor i branchen.
Tittar vi på kvinnodominerade yrken som inom vård och handel så är 17:30 skrattretande (betydligt värre arbetstider).

Det är bättre att hitta den egentliga anledningen till färre kvinnor inom finans och komma tillrätta med det.

Den stänger 17:30 idag.

3 gillningar

Det är ett tecken på det nya normala, att omgivningen ska anpassa sig till mig, inte jag till omgivningen.

4 gillningar

… från ditt perspektiv som man i strävan att upprätthålla könsmaktordningen ja. Från perspektivet att göra samhället mer jämställt är svaret nej. Men hej, tur det är fritt att tycka till! :slight_smile:

Håller med dig men nu ska hon ju som yrkesverksam inom finans inte konkurrera med jobbtimmar inom vården, som är värre helt klart, utan med andra som jobbar inom samma område. Då kan det påverka på ett annat sätt om man inte har samma förutsättningar att jobba samma timmar som män (som skiter i att hämta från dagis/ vabba / vara föräldralediga. Kraven på kvinnor är högre än på män rörande dessa frågor.

Det är en väldigt klok infallsvinkel som jag håller med dig om :slight_smile:

Sen landar jag alltid i frågan - måste fler kvinnor jobba inom finans? Eller fler män inom vården? Jag tycker att alla ska kunna jobba med det man vill (nåja - inom sina kvalifikationer såklart) men ser inget självändamål med 50/50 fördelning mellan män/kvinnor i olika yrken. Sedan ska det finnas möjligheter för både män att kvinnor att jobba inom alla branscher med samma förutsättningar (så långt det går).

Sedan tror jag kvinnor gör ett bättre jobb på många sätt inom finans och därför ser jag det som positivt med ett ökat antal kvinnor av detta skäl. Om det här är en av delarna för att underlätta så gillar jag det.

Svar ja. Hälsningar man i finans som är trött på gubbväldet.

4 gillningar

Nuvarande förslag: “Kvinnor är tyvärr mest ansvarig för hämtning/lämning på dagis, och tyvärr mest ansvarig för städning hemma. Istället för att minska klyftorna, låt oss ändra börsens öppettider så att kvinnor kan fortsätta vara mest ansvarig för dagis och städning”.

Omformulerat förslag: "Låt oss ändra börsens öppettider så att alla mammor och pappor lättare kan jobba inom finans och ändå få ihop livspusslet med hämtning/lämning på dagis.

Mitt omformulerade förslag hade jag röstat på i riksdagen alla dagar i veckan. Finns inget syfte med att ha det öppet till 17:30, stäng t.ex. 15:30 istället så att man får ihop livspusslet. Nuvarande förslag, aningen omgjort av mig, hade jag aldrig röstat på, nånsin. Nonsens att ta upp irrelevanta grejer som vem som städar mest hemma.

Låt oss kämpa för att minska klyftorna, inte att anpassa hela världen till att behålla nuvarande klyftor.

2 gillningar

Missade “tidigare än” :man_facepalming:. Den amerikanska öppnar väl 14.30 vintertid och 15:30 sommartid? Då bör väl överlappning ske även om vi i Sverige stänger tidigare?

Dagens öppettider är väl ursprungligen för att synka med LSE eller liknande, men idag känns det mest som en gammal kvarleva från när handlarna partajade efter att ha ”klippat” på börsen och inte orkade gå upp för tidigt dagen efter.

Idag är det mindre relevant, så att förskjuta det hela en timme bakåt som du skriver vore bäst.

1 gillning

Förskola är åtta timmar per dag över veckan. Det borde vara problem med samtliga heltidsjobb och påslag för lunch och pendlingstid?

Finns barn som spenderar nästan halva dygnet på förskolan.

En förälder lämnar, den andra hämtar.

Tycker vi ska förlänga till 18:00 i stället.
Jag hinner ofta inte avsluta jobbet innan 17:30 och hinner definitivt inte hem innan 17:30.
För att göra det mer rättvist vill jag ha längre öppettider så jag hinner köpa/sälja …

1 gillning