"Vill stänga börsen tidigare – Tajt hämta på dagis”

Spännande, vilket parti sitter du för?

När ska då medelsvenssons ha tid att köpa o sälj aaktier om de inte kan göra det efter jobbet? Måste de försöka klämma in det på lunchrasten eller på toapausen?
Nä sätt allt på en blockkedja och låt börsen vara öppen 24/7.

10:00 - 18:30 här.

Om man ändrar till 08:00 - 16:30, blir det inte tajt att lämna då istället?

Mitt motförslag är istället att vi ställer krav på kommunerna att tillhandahålla barnomsorg till 18:30 eller 19:00 istället för till 18:00. Det rimmar bättre med det moderna näringslivet där man ska klämma in fler möten med USA varje dag, inklusive med amerikanska västkusten. En sådan ändring löser problemet för alla, inte bara börsmäklare.

Dessutom har barnen det ofta bättre på dagis än framför en skärm hemma under tiden som förälder pratar i telefon…

Mvh
F

3 gillningar

Är det inte rätt förlegat att börsen håller stängt större delen av dygnet?
Borde vara öppet 24/7

6 gillningar

Låter som ett svepskäl.
Anpassa arbetsplatsens öppettider efter dagis?
Om dagis stänger ner helt då? Ska vi stänga ner arbetsplatserna helt då också?

Ur ett likviditetsperspektiv skulle det ibland vara bättre att koncentrera handeln till en kortare period. Speciellt bland mindre bolag, vilket ändå är merparten på vår svenska börs.

+1 på detta. Låt människor handla när de vill.

För att få rättvis handel borde man stänga börsen så som den fungerar nu och ändra på konceptet helt.

Alla skickar in intresseanmälan om vilka aktier och antal man vill köpa/sälja innan kl.11:00 varje dag.
Därefter räknas pris per aktie ut (baserat på tidigare pris, intresse och andra påverkande parametrar) och kl. 13:00-14:00 får man aktivt acceptera priset och kl. 14:00 genomförs affärerna i den ordning man accepterade.

De som accepterar sist och inte har matchande köpare/säljare får göra om proceduren nästa handelsdag.

3 gillningar

Det är nog ganska bekvämt att hålla stängt, väldigt enkelt att utföra underhåll och sköta uppdateringar.

Flera myndigheter som också kör öppettider på onlinetjänster för att kunna sköta detta utan att riskera problem eller behöva lägga ut servicefönster vid varje tillfälle.

Jag tror det är lämpligt att tänka bort frågan om ”fördelning” och snarare utgå från att föräldrarna i fråga lever själva med barn, i olika format och av olika anledningar.

Min bild är kanske fördomsfull men jag har en bild av att ”högpresterande” personer tar ut skilsmässa i högre utsträckning än andra. Med högpresterande tänker jag nu inte främst på kapacitet utan personer som valt krävande roller med hög lön, många timmars arbetsvecka etc.

Om man valt ett format där den ena parten sätter karriären åt sidan blir tillvaron i någon mening enklare. Det vore inte riktigt rätt att komma med pekpinnar här utan alla måste nog själva hitta de vägar som passar dem bäst.

En tidigare chef till mig hade valt bort samboskap utan levde själv med sina barn i en stor villa. Där hyrde hon ut en del för att få ihop finansieringen. Sedan hade hon en ”pojkvän” som kom på besök ofta. Det där formatet gjorde att tillvaron inte blev så full av konflikter. Sedan finns det förstås en ekonomisk verklighet för många som begränsar möjligheterna.

1 gillning

Jag fattar inte vad denna åsikten har med börsen att göra? Finns väl hur många arbeten som helst som håller på till 18:00, affärer t.ex. Dessa människor har ju barn som alla andra. Förstår inte heller vad det har med hennes kön att göra, idag lär det vara minst lika många pappor som hämtar, i alla fall i de lite mer “integrerade” områdena.

Hämtar man sitt barn kl 18:00 har du ju inte lämnat denne kl 06:00 på morgonen, om du inte har sjukt lång pendling eller jobbar dubbelpass. Detta är ju dessutom enstaka dagar.

Om nu personen i fråga tycker att det är långa dagar och att denne har barn, ja då kan man faktiskt gå ner i arbetstid, det är en ganska fiffig lagstadgad förmån vi har i Sverige. Då går det utmärkt att hinna med.

Jag blev själv i princip tvingad att gå ner i arbetstid till 85% pga att en kund jag bytte till vägrade distansarbete. Utan denna möjlighet blev det “tajt” för mej också pga lång pendling. Lösningen var att gå ner i tid och stuicka hem vid 15:30 varje dag. Kunden sket i vilket. Det viktigaste för dem var att ingen skulle jobba hemma, inte att personalomsättningen var enorm pga detta.

/

I min närmsta krets är det faktiskt fler pappor än mammor som hämtar/lämnar på dagis :+1:

Det är större skillnader mellan individer än mellan kön idag. I alla fall där jag bor och lever.

Så fokus borde ligga på att göra det jämlikt och bättre för alla, oavsett kön eller andra kroppsliga attribut.

Förskola till 19?Är du en sån där som har mycket “kvalitetstid” med dina barn?

1 gillning

Vår förskola är öppen 06-17, tycker normalt att förskolorna öppnar 06 eller 06.30. Så vore väl bättre att göra om tiderna utifrån något liknande så bör ju gå att öppna börsen 06.30 eller 07.00.

Vet inte vad det har med diskussionen att göra men det stämmer. Då vi har ett barn med funktionsnedsättning har vi alltid lagt mer tid med barnen än de allra flesta föräldrar gör. Nuförtiden är lillan aldrig längre på dagis än till 14.

Under en period då makan jobbade kväll och natt och jag någon gång per månad hade sena möten med höga utländska chefer hade det dock hjälpt mkt att kunna ha barn på dagis till 19 vid de tillfällena.Trots att jag varken är börsmäklare eller kvinna. Istället var det alltid tjafs om man hämtade senare än 16:30 på tisdagar för då hade de personalmöte :rage:

Mvh
F