20 års erfarenhet och nattpass läste jag. Extra betalt men det finns en anledning till det - det är ensamt, stort ansvar och ja, jobb när vi andra sover ![]()
Och det var därför jag skrev punkt 1. ![]()
Medianlönen i Sverige 2025 var 38300
Jag säger inte att lönen är fel, men det blir fånigt att sjunga kampsånger om att vara underbetald.
Det där är långt ifrån medel/medianlön i den branschen. Den som tjänar bäst på min (liknande) arbetsplats är en dam som är typ 58 år och tjänar brutto 33-34. Wow! ![]()
Du läste inte att det är nattjobb?
Något extra betalt ska man ha för att inte jobba normala tider.
Huruvida vårdpersonals lön borde vara högre eller inte lägger jag mig inte i men det där är i vart fall i mina ögon en rimlig lön givet upplägget.
Någon gubbe i industrin tjänar samma eller mer med liknande upplägg med jobbiga skift och kanske jour.
Rimligt.
Som ekonomgubbe kan man beroende på roll tjäna betydligt mer på mer normala tider.
Också rimligt, givet att någon har lust att betala för det.
Det var lite det här jag var rädd för skulle hända, att folk fokar på att jag säger att det är en bra lön och inte läser vad jag skriver.
Jag säger inte att lönen är fel!
Det är nog svårt att bara säga i ”vården”, det skiljer sig väldigt mycket mellan olika områden inom vården även om det på pappret är samma titel, typ undersköterska eller sjuksköterska.
Ex min sambo som bytte från region till kommun med 3 års erfarenhet som sjuksköterska och höjde lönen från 33 till 44. Eller hennes kompis som gick från 30 till 70 genom att ta ett konsult sjuksköterska jobb på kommun i stor stad i Sverige. Det finns högt och lågt helt enkelt, precis som i de flesta yrken.
Vad jobbar du med? Är det dagtid?
Hej.
Tackar. Lönen är fantastisk, och ja, så är absolut lönen i överkant och nej - den vanliga lönenivån ligger inte i de spannet. Förhandlade mig till den.
Sedan är de alltid när de gäller nattarbete, kroppen sliter mer, man blir mer osocial pga mycket ensamarbete. Av de 10h som varje ‘pass’ så träffar man inte många själar som är endera vaken eller ens är ned matchen - dvs någon grad av dement. Kollegor träffar man mer sällan förutom när man ska ge / få lite rapport vid början och slutet av passet sitt.
Grattis. Du är troligtvis Sveriges bäst betalda USKa. Om det stämmer.
Ja vill man förkorta sitt liv kraftigt med nattligt arbete så ska man väl ändå bli kompenserad. Jag själv skulle inte ens ta ett nattjobb om jag så fick 150k i månaden.
Lite off-topic men jag är skeptisk till att natt-arbete är så farligt i sig.
Jag jobbade natt en period och det var rätt stor skillnad på de som jobbade ständig natt och höll den rytmen över helgen och de som ständigt vred på dygnet (och sannolikt sov alldeles för lite överlag).
När jag jobbade natt som yngre så tyckte jag det som fick en på banan var att hålla normala mattider och inte sova för länge. Ät inte på natten, utan frukost innan du lägger dig, lunch när du vaknar och middag vid ~17-18. Då funkade det för mig.
Sen är det ju svårt att sia om vad det hade gjort med hälsan på sikt.
Är inte det ganska få som kan köra konstant nattarbete och samtidigt ha ett normalt liv i övrigt med familj mm? Därav att det betraktas som slitigt och kompenseras extra.
Jag vet en del kvinnor som jobbar natt inom vården och då känner att de får mer tid att umgås på dagen med sina barn. De jobbar då 3 tolvtimmarspass per vecka och kan sova lite på jobbet.
Men det är nog absolut inte bra för hälsan. Hoppas de får minst dubbel timlön jämfört med att jobba dagtid.
Mm precis det jag menar, det går om man då vrider klockan fram och tillbaka (det är därför det är bra nattbetalt). Men “det är inte så slitigt om man kontinuerligt jobbar nätter” är inte så realistiskt.
Jag vet inte, men när jag jobbade natt så jobbade vi 23-7, 5 dagar i veckan (fabrik).
Det går ju att jobba med för att hålla en någorlunda normal rutin, jag hade inte barn så jag lade mig bara lite tidigare på helgerna (4-5 i regel) så jag slapp vända på dygnet.
En kollega med barn åkte hem, lämnade ungarna på förskolan, gjorde ärenden osv och lade sig på eftermiddagen och sov fram tills det var dags att gå till jobbet.
Sen fanns de som gick hem, sov 4-5 timmar, hämtade ungarna tidigt, vred dygnet helt varje helg.
Syntes snabbt att det inte är en fungerande strategi.
Min poäng var som sagt att det inte är nattarbete i sig som är direkt farligt utan hur det är upplagt och hur man lever i övrigt i relation till det. Så som jag jobbade ständig natt tyckte jag var betydligt mindre slitigt än två-skift med morgon/kväll t ex, för att inte prata om hur mycket värre tre-skift var.
Forskningen håller inte med dig.
Då får man ju titta på den aktuella forskningen och inte bara en rubrik.
Jag är rätt övertygad om att seriös forskning konstaterar att det visserligen finns nackdelar med nattvak istället för “normal” dygnsrytm men att den stora faran är precis vad jag skrev, för lite sömn och ett ständigt skiftande.
Kortare perioder är nog ingen större fara, värre då vid långvarigt nattarbete. Har för mig att metabolism och sömn påverkas negativt liksom risk för hjärt-kärlsjukdomar.
Sen tror jag det är individuellt liksom mycket annat
Känner folk som trivs med att jobba på nätter och andra som inte fixar det alls. Vi verkar vara lite olika byggda gällande det.