Nattarbete - lönediskussion

Jo men det går väl inte att komma ifrån skiftandet. När nattarbetare är lediga lär de väl inte fortsätta vara vakna på natten utan de tvingas väl skifta till att vara aktiva dagtid då. Och det är väl i så fall minst en gång i veckan man skiftar då för de flesta.

Så återigen, hoppas de tjänar minst dubbelt mot dagarbetare. Har själv jobbat natt en hel del och det händer fortfarande kanske tio dagar per år. Och nu efter 40 känner man verkligen att det är onaturligt och ohälsosamt. Inget jag frivilligt skulle göra regelbundet, inte ens för dubbla lönen.

3 gillningar

Jag berättade ju precis att både jag och kollegor lät bli att vända på dygnet, det går alltså att komma ifrån…

Sen passar det såklart inte alla, eller alla perioder i livet.
Jag skulle inte heller gå tillbaka till nattarbete lättvändigt.

Jo det förstår vi, men det är ju ingen lösning på lång sikt. “Nattarbete funkar om man alltid är vaken när alla andra sover” är sådär förenligt med ett normalt liv.

Det är absolut inget problem att jobba när andra sover och sova när andra jobbar. Umgås kan man då göra när de andra har jobbat färdigt och man själv har sovit färdigt.

På helger och andra ledigheter kan man umgås på eftermiddagar och kvällar.

Funkar skitbra med ungarnas fotbollsmatcher och andra aktiviteter som bor alla dagaktiva människor sysslar med.

Men om man skiter i detta så återstår ju bara det lilla problemet att den mänskliga kroppen inte är gjord för att sova när det är ljust och vara vaken när det är mörkt.

2 gillningar

???

De flesta är på jobbet när de som jobbar natt sover, vilka aktiviteter kan man då missa?

Jag fattar att man kan missa saker på förmiddagar på helger men många jobbar ju även då och de får ändå ihop sina liv, på något sätt.

Kroppens “vilja” att sova när det är mörkt och vara vaken när det är ljust förstår jag men det var inte det jag kommenterade.

1 gillning

Många som jobbar natt är ju vakna några timmar efter jobbet, precis som vi som jobbar dagtid. Vet flera som sover kanske 11-18/19 tex så då är det nog inte alltid så lätt att hinna med barns aktiviteter efter skola tex.

Den här forskningen är intressant, visar på hälsoproblem dels vid långvarigt nattarbete under mer än 5 år och vid mer än 3 nätter i följd 15 gånger per år.

@admins kan vi bryta ut diskussionen om nattarbete kanske?

1 gillning

så, gjort.

2 gillningar

När jag jobbade natt brukade jag försöka sova till ungefär 14 och de flesta jag jobbade med gjorde ungefär lika.

Om jag hade fått jobba 100% hemifrån och fått rejält ob-tillägg hade jag kunnat tänka mig jobba natt, men enbart då.