4 dagars arbetsvecka

Hej!
Just nu pågår ett av världens största försök kring 4 dagars arbetsvecka.
Källa: Världens största försök med fyradagarsvecka inleds - Arbetsvärlden

Jag tycker ämnet är superintressant och är en av anledningarna till att jag är egen idag eftersom jag anser att 40-timmars veckor hör till 1900-talet.

Gig-ekonomin har drivit folk till att starta eget och pandemin har fått folk att omvärdera vad livskvalitet är.
Företagen borde därmed påskynda utvecklingen kring att förändra traditionella arbetstider, och se värdet av att locka och behålla anställda genom att erbjuda fyra dagars arbetsvecka mot bibehållen lön.

Jag förstår givetvis att det inte kommer fungera ÖVERALLT på ALLA arbetsplatser/branscher.

Men hallå, man måste ju börja nån gång.

Vi har jobbat femdagars veckor sen 1919 :see_no_evil:
Alltså hundra år. Och däremellan har vi en hel industriell revolution och digital revolution.
“Men fem dagar måste vi ju jobba ändå”… Eller?

Nu vill jag höra om någon känner till företag i Sverige som infört fyradagars vecka, på riktigt?

Och sen en undersökning på det, om du fick önska fritt.

Jag vill:

• jobba 4 dagar/vecka med bibehållen lön
  • jobba 4 dagar/vecka och kan tänka mig att gå ner i lön
  • jobba 5 dagar/vecka, 40 timmar eller mer
  • jobba kortare arbetsdagar bibehållen lön
  • jobba kortare arbetsdagar och kan gå ner i lön
  • fritt kunna disponera 30 timmar per arbetsvecka, bibehållen lön

0 röster

Tack för er input!

1 gillning

Jag har sedan årsskiftet kört 4-dagars veckor. Plus 5 veckors semester under sommaren.
Bekostat det via mina sparade semesterdagar och komptimmar.
Har inte utvärderat det än.
Har varit bra i perioder och “stressigt” i andra perioder. Får återkomma vid tillfälle

4 gillningar

Vem ska betala kalaset?
Jag tycker tanken på 4dagar eller 6h/dag är bra, frågan är hur det ska finansieras om arbetstagaren vill ha samma lön. Finns definitivt inte marginaler att höja lönekostnaden med 20-25% för många företag.

18 gillningar

Om anställda vill jobbba mindre timmar och få lika betalt känns ju som givet för den anställda. Man får mer tid att vila eller driva eget vid sidan om.

Frågan egentligen och jag vet inte om det finns forskning på detta , borde ju vara om det finns lönsamhet för företag att erbjuda 30/h i veckan för samma peng för att det då bidrar till att man behåller sina anställda / höjer produktivitet ?själv har jag Svårt att se att det skulle vara så .

Jag har i flera år förespråkat 6-timmarsdag, men att det fasas in genom t ex låst avtalsrörelse. Ta en timme om året (eller fler, det som motsvarar inflationen närmast) och då anpassas dina utgifter. Jag tror samhällsvinsterna och livskvalitévinsterna blir större med sextimmarsdag än att folk ska maxa weekenden med en dag till.

28 gillningar

Man kan ju hoppa över att lönekompensera för den senaste tidens inflation och istället minska arbetstiden per dag.
Jag tror mer på 6h 5 dagar i veckan, jämfört med 8h 4 dagar i veckan när det gäller effektivitet.

11 gillningar

Startade en tråd för en tid sen om arbetstid.

2 gillningar

Vi har en liknande modell på mitt jobb.
Jag jobbar 3,5 dag per vecka i genomsnitt. 11,5h per arbetspass i genomsnitt.
Har gjort så i 15 år funkar kanon!
Kan starkt rekommendera.

Jag skulle aldrig vilja jobba endast 6h per dag.

Däremot 30h veckor med 2 st 15h pass skulle passa mig alldeles utmärkt :+1:

7 gillningar

Jag jobbar ca 1-2d i veckan. Kanske ett av det bästa valet jag gjort i livet.

6 gillningar

Jag arbetar inom vården på ett helgschema vilket innebär att jag bara jobbar 30 timmar med bibehållen heltidslön men i gengäld så binder jag mig att jobba varje helg. Rent praktiskt så blir det fyra dagar (tors-sön) och sista veckan i varje schemaperiod så jobbar jag bara tre dagar (fre-sön).

Det fungerar perfekt för mig då jag redan jobbade mycket helger för att få in OB och att ha blockledigt är guld värd när man jobbar inom vården.

6 gillningar

Jag hittade min gamla text från 2013. Den skrevs på ett musikforum, vilket kanske lyser genom, men här är hela ändå. (Om moderatorerna vill bryta ut till egen tråd pga längden så känn er fria att göra så.)

Detta rör arbetslöshet, stress, integration, glädje och livskvalité. En sund själ i en sund kropp i ett sunt land, där människor vill och orkar leva.

Jag förespråkar sex timmars arbetsdag (Vänta! Det kommer mer!) men övergången måste ske på ett rimligt sätt. Först lite matematik: Varje timme av en vanlig arbetsvecka motsvarar 2,5% av den veckans lön. Under bra år ligger inte sällan löneökningarna i detta härad. Därför föreslår jag tioårigt lönestopp mot att vi fryser lönerna under samma tid och kapar en timme av arbetsveckan varje år. För de med “normala” arbetstider tar man timmarna, en taget, med föreslagen start fredag eftermiddag. Sedan kan man kapa onsdag, måndag osv i lämplig ordning. Ambitionen ska vara sex timmars arbetsdag, inte 3 x 8 + 6 för att få loss t ex en fredag för att åkta bort över helgen.

Resultatet kräver naturligtvis anpassning, men jag tror inte vi ska förstora problemen och vinsterna finns där! Mycket forskning pekar på att vi inte är effektiva en hel arbetsdag och att extra timmar enbart gör oss trötta. Att ägna de två vunna timmarna åt familj, vänner, musik, skapande, friluftsliv etc skulle alla må bra av och göra oss piggare och gladare. Industrin, handeln och restaurangbranschen, som alla sysselsätter många unga och/eller lågutbildade och/eller människor med invandrarbakgrund, skulle tvingas korta sina skift och nyanställa, men utan att kostnaderna ökar dramatiskt eftersom vi ju fryst lönerna. Skulle en del tvingas arbeta mer för indirekt lägre lön? Kanske skulle det ibland krävas förhandling och uppstå lite slitningar, men också effektivisering som är till godo för båda parter. Övertidsjobb skulle vi också behöva lagstifta mot, av naturliga skäl. Omdaningen är ju för allas bästa…

Naturligtvis skulle det bli mest problem (initialt) i små företag med en eller få anställda, men är det enmansföretag lämnar det öppet för nyetablering eller deltidsanställning, en deltid som förhoppningsvis kan kompletteras på annat håll. Detta speciellt rimligt då potentiella arbetstimmar i realiteten blir fler när 25% frigjorts från gamla systemet. I ett företag med tre anställda skulle det ge utrymme för fyra som utför samma jobbmängd. Deltidsanställda kan också upprätthålla ett arbete som kräver två skift per dag, utan att för den skull vara hemifrån 8-20 eller längre.

På mer nischade arbetsplatser då, frågar någon… Jag arbetar definitivt på en sådan, men även där kan jag se vinster. Jag är den enda med min sorts tjänst på mitt jobb. Dock utgörs min tjänst garanterat av 25% arbete som man inte behöver min utbildning för att utföra. Jag ser samma sak hos andra och med tre sådana “osthyvlingar” finns det plats för en nyanställd. Denna nya behöver inte heller högskoleutbildas sönder och samman för arbetet eftersom det inte kräver licens/diplom/intyg i samma utsträckning. Skapar detta löneskillnader och stärker klassystemet? Det tror jag inte, eftersom ett rimligt betalt arbete och social jobbsamvaro alltid är bättre än arbetslöshet.

Vad förlorar vi då? Inkomst såklart. Vi kommer inte att kunna leda en massa topplistor över ekonomiskt välfärd. Däremot tror jag vi har igen det på välbefinnande. De “vunna” timmarna kan vi använda som vi vill och många kommer att lansera idéer, skriva böcker, skriva fantastisk musik, utveckla produkter osv på denna nya fritid. Se tillbaka vad du hade för lön för tio år sedan och räkna på dina utgifter. Ja, det blir tajtare, men glöm inte att anpassningen ska ske gradvis. Detta kommer att påverka även övriga samhällskostnader.

Vad vinner vi på utgiftssidan? Vi får ner arbetslösheten och sjukfrånvaron. Risken att slitas ut i förtid med förtidspension, långtidsvistelse i vårdsystemet och liknande minskar. Alla mål om att jobba längre innan pensionen ter sig plötsligt rimligare och inte lika jobbiga heller. Här stapplar matematiken eftersom vi inte kan räkna med att få 2,5% fler i arbete varje år. Men kan vi landa på 0,75% så har vi ändå betat av 7,5% av landets arbetsföra efter tio år och utgifterna för arbetslöshetsstöd och usla åtgärder kommer att krympa och ge vinster. Dessutom tror jag på andra spinoff-effekter när fler människor får mer fritid. Vi får tid att se varandra, ork att röra oss ute på kvällstid och umgås, synas på gator och torg och ta det där allvarliga snacket med vår avkomma eller partner. Många ideella organisationer och föreningar skulle se ett ökat intresse och engagemang som skulle gagna alla.

Behöver en mindre stressad, mer lycklig och mer utvilad svensk verkligen åka utomlands varje halvår? Behöver vi köpa lyx för att glädja oss och sättas piff på vardagen? Behöver vi köra snabbare på effektivare vägar för att hinna? Behöver vi fler TV-kanaler och snabbare uppkoppling? Behöver vi hela tiden sträva efter att bo större, äta mer, sova mindre, leva längre? Nej, det tror inte jag! Två timmar om dagen, fem dagar i veckan, 45 veckor om året (ungefär) är 450 timmar, dvs nästan 19 dygn som inte går åt till att springa till bussen, glömma barn på dagis, tappa matvarorna mellan butiken och hemmet eller vad det nu är…

Vem som skulle våga ta i detta? Det kan man fråga sig. Inte är det de som är överbetalda som redan idag jobbar max sex timmar men får betalt för åtta.

Kom gärna med tankar och frågor eller hurrarop om du tänkt lika. Syrlig ironi eller viftande med partifanor kan ni väl spara till andra ställen. Detta är ett seriöst menat inlägg men som öppnar för fler tankar…

10 gillningar

Intressant. Fick du fråga arbetsgivaren om detta, eller erbjudes det från början?

1 gillning

Ja jag finner svarsalternativen i TS lite knepiga på den punkten…

Det är självklart att jag hellre skulle jobba 4 dagar med samma lön. Om inte annat för att jag skulle kunna jobba även den femte dagen med något annat, med en annan inkomst :smiley:

Jag vill också ha en tårta och äta upp den, för övrigt :wink:

Precis så. Det skulle fack/arbetsgivare kunna komma överens om. Men få vill nog det… https://cornucopia.se/2017/01/sex-timmars-arbetsdag-bara-avsta/

2 gillningar

Folk pluggar till 30, sen vara föräldraledig, jobba 4 dagar i veckan och gärna sikta mot fire vid 40.

Man förstår varför västerlandet håller på att gå åt pipan…

21 gillningar

Spännande! Vad jobbar du inom?

Intressant läsning och jag gillar din tanke och plan om hur man skulle kunna införa det på allmän basis!

Jag tror dock att många företag skulle ha råd att faktiskt fortsätta kompensera fortsatt bibehållen lön och löneökning trots fyra dagars arbetsvecka. (Jag tror mer på fyradagarsprincipen än 6-timmars dagar eftersom full återhämtning tar flera dagar).

Jag tänker att det mervärde som de större bolagen får i form av ökat engagemang, effektivare arbetsmetoder, minskad sjukfrånvaro, ökad innovation och kreativitet skapar lönsamhet i slutändan som kan bekosta denna förändring.
Sätter givetvis krav på att våra ledare och chefer får det stöd de behöver för att kunna leda en sån här ny form av arbete eftersom vi kommer behöva arbeta mer målinriktat.

3 gillningar

Jag formulerade frågan som en önskan hur vi VILL ha det.
Men ja, man kan ju också ställa frågan om man TROR det är genomförbart. Men jag tror människors vilja skapar kreativa lösningar.

Varför skulle vi inte kunna minska arbetstiden när vi gjort det tidigare (1919)? Varför har inte AI:s inträde och digitalisering av processer gjort att vi minskat vår arbetstid?

“Någon” har ju uppenbarligen tjänat pengar på att vi fortsätter jobba 40-timmars arbetsvecka trots effektiviseringar.

5 gillningar

Har jobbat 80% (dvs 32 h) i flera år och det är superbra. Att jag har fått gå ner i lön spelar som inte så stor roll, då livskvalitén är så mycket bättre.

Först så körde jag 4 arbetsdagar, men såsmåningom gick jag över till kortare arbetsdagar istället då jag tyckte det passade mig bättre. Men jag klickade såklart i att kunna disponera dem som jag vill… Why not liksom?

7 gillningar

Har det varit svårt att få igenom 80%?

Upplever att det är få som ens vågar fråga eftersom det finns en stark heltidsnorm i samhället. Kikar man på resultatet av ovanstående undersökning så ser man ju att det faktiskt är en stor andel som kan tänka sig gå ner i tid & lön.

1 gillning

Tror att de allra flesta inte hade tackat nej till att jobba 4 dagar/vecka med bibehållen lön - men jag ser det som ett orimligt alternativ. Tycker att det står var och en fritt att jobba hur mycket man vill, men att man då får ta ansvar för eventuellt bortfall/tillkomst av inkomst på egen hand.

Man gjorde ett tidigare omtalat (blivit mindre populärt i efterhand då det inte visade det många ville) experiment på Svartedalens äldreboende i Göteborg. Under 18 månader så applicerade man 6 timmars arbetsdag till en kostnad av ca 10 miljoner kr. Detta resulterade i att sjukskrivningarna minskade med 0,6% och man fann inga noterbara effektiviseringar som kunde försvara kostnaden. Detta var då 1 utav 66 äldreboenden i Göteborg så att implementera detta för samtliga Göteborgs äldreboenden hade kostat 440 miljoner kr per år*.

Är själv sugen på att gå ner i arbetstid när min ekonomi tillåter - men idéen om att alla ska kunna jobba mindre med samma lön och att kostnaden magiskt ska försvinna tror jag inte på. Inga genomförda fullskaleexperiment visar på denna effekt.

EDIT: *Förutsatt att Svartedalens äldreboende kan anses vara en bra proxy för vad kostnaden hade varit för de andra 65 äldreboendena - kan ju självklart variera beroende på deras storlek etc.

8 gillningar