Jag hör vad du säger. I många fall behöver produktiviteten inte nödvändigtvis gå ner för varken aktieägare eller löntagare bara för att de anställda jobbar 80%.
Det är här problemet ligger, tycker jag! Om man nu anser att det ett problem för rätt många trivs nog ändå med heltidsnormen, och kanske lite till!
Jag är en stark förespråkare för att man ifrågasätter schemalagd arbetstid och dess effektivitet, timme för timme. Samt att var och en får göra sina egna val kring sin arbetstid, om det så innebär att man gör ett löneavdrag. Men få vill nog ge upp inkomsten i praktiken.
Nåväl… ska inte avvika för mycket från frågeställningen. Det vore intressant om vi kunde få fler exempel från Sverige!
Nu var ju Svartedalens äldreboende iofs ett kommunalt äldreboende - så ägarna var i detta fallet alla Göteborgare som genom skattsedeln kollektivt fick finansiera en arbetsförkortning för en utvald grupp människor.
Japp, precis! Heltidsnormen är stark och jag har flera vänner som har försökt gå ner i arbetstid men som inte har fått det. Speciellt svårt för män verkar det som. Och nu pratar vi inte föräldrar, utan folk som inte har barn utan vill gå ner i tid ändå.
Håller med, saknar exempel från svenska bolag.
Märkligt ändå, är vi så inrutade i Sverige? Vi anses väl ändå vara en innovativ nation internationellt sätt.
Det där har diskuterats i andra forum. Att det som skedde på 70-talet när vi började arbeta MER , var att företagen tjänade mer pengar och ojämlikheten i samhället ökade. Större klyftor helt enkelt.
Gig-ekonomin har lett till att fler individer tagit kontroll över pengarna. Fördelning av pengarna. Gig-ekonomin borde leda till att en minskning av arbetstid för anställda sker framåt, annars lär det sluta med att vi alla blir gigare.
Men både jantelagen och grottekvarnen är nordiska påfund. En del ligger säkert i vårt klimat, folkmängd, Lutherska arv etc. Går man omkring och känner skuld för att man jobbar mindre kanske? Delvis därför tror jag på min modell också. Det behöver genomföras brett och i lag för att få rimligt genomslag.
Jo det kan nog vara en kulturgrej/arv kanske som du säger. Fast islänningarna har varit tidigare med att lagstifta om kortare arbetstid. De ingår väl nästan i Norden
“På Island har det mer eller mindre permanentats och idag arbetar 85 procent av islänningarna fyradagarsvecka med full lön vilket resulterat i högre produktivitet och ökat välbefinnande. Från årsskiftet gäller även fyra dagars arbetsvecka i Förenade Arabemiraten”.
Ja. Detta var mitt egen påhitt och jag frågade både arbetsgivaren och uppdragsgivaren (då jag jobbar som konsult).
Innebär ju att jag drar in mindre till konsultbolaget och kunden får färre timmar än normala 100%.
Båda gick med på det.
Haha ok då är jag med. Men det är precis det som är min poäng.
Nu har ojämlikheten ökat i 50 år så det kanske är dags att rebalansera samhällsportföljen för att återställa risknivån?
Ja, företagen kommer förlora massivt på en arbetstidsförkortning med bibehållen lön, men vadå då?
Om ett bolag har en marginal på 10% som minskar till 8% så är väl inte det hela världen?
Det borde räcka som argument menar jag att förmögenheterna omfördelas inom befolkningen eftersom risken har dragit iväg för långt, där endast ett fåtal sitter på all makt och förmögenhet.
Diviserifiering har ett egenvärde. Att förmögenheterna och makten är relativt jämnt fördelad inom befolkningen
Antingen kan marknaden omfördela frivilligt eller så kan man tvångsomfördela via staten och skatten men det tror jag ingen vill.
Rebalansering gäller dessutom åt båda hållen, så när den tiden kommer att småfolket börjar få för stort inflytande så rebalanserar man igen åt andra hållet
Ett bevis på att småfolket inte har något inflytande är ju just det här som ni säger, att marknaden mer eller mindre tvingar en att jobba mer än vad man själva vill och orkar
Håller helt med. Jag har alltid jobbat 40 timmar i veckan själv men har haft kollegor som varit lediga en dag i veckan. De blir märkbart stressade av att missa en femtedel av det som pågår på arbetsplatsen när de är borta och blir även mer stressade när de kommer tillbaka från en tredagarshelg eftersom mejlkorgen är lite fullare. Om en fyradagarsvecka ska fungera måste det tillämpas på hela personalen.
Jobbar just nu natt varannan vecka. Ledig varannan vecka. Det är det bästa valet jag har gjort. Förutom att det kan vara lite drygt att vara ledig så mycket. Som tur är har jag barn som jag kan aktivera mig med😂
Det här är nog det största problemet. Det finns några stora grupper där det inte fungerar som det är nu, t.ex. vård, skola och polis.
Om stora grupper börjar få 30 timmars veckor utan minskad lön så kan vi nog räkna med att de grupper som inte kan göra det vill kompenseras för att de måste jobba 40 timmar.
Ska dock tillägga att jag jobbar 70 timmar veckan jag jobbar, så i snitt 35/v. Så jobbar inte mindre än andra ändå kanske. Men ledigheten är mer påtaglig med mitt schema än hos andra Har dessutom högre lön.natt-ob
Den “någon” är ju du och samhället som har fått en enorm ökning av levnadsstandarden. Alla vill jobba mindre och tjäna mer och att någon annan betalar. Idag står det alla fritt att jobba deltid eller timmar för att få mer fria timmar. Men det är inte lika roligt om man ska betala själv.
En sanning med modifikation hävdar jag. Men i övrigt håller jag med om det du skriver. Därför tjatar jag om det här med utfasning av timmar mot frysning av lönerna under samma tid. Detta för allas bästa…