Jag när helt klart en utopisk dröm om att införa 30h / 4 dagars veckor som standard i samhället. Dels för att få upp golvet av antalet sysselsatta, dels för att sänka belastningen på respektive individ och dels för att frigöra mer fritid att använda till att konsumera det andra skapar.
De som sen vill kan, precis som nu, jobba övertid. Men det nya golvet är 30h, inte 40. Oklart hur realistiskt och ingenting jag propagerar för mer något jag drömmer lite om.
Om vi vill ha dagens levnadsstandard, köpa massa skit som vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på folk vi inte gillar eller ens känner, ja då behöver degen dras in på något sätt. För hundra eller ens fyrtio år sen var det knappast tal om dubbla bilar, svindyra leksaker till kidsen, märkeskläder, fem tv-apparater i varje hus, osv osv.
Vi betalar ju för massor av människor som inte gör något alls idag. Kanske man kunde sprida ut den ledigheten lite jämnare över den arbetsföra befolkningen.
Har fortfarande inte stött på något argument mot 6 timmars arbetsdag som inte skulle kunna användas för att motivera en längre arbetsdag än 8 timmar. Ibland känns det som att folk glömmer bort att vi brukade jobba längre än så. Vissa är dessutom omedvetna om att våra nordiska grannländer redan har sänkt arbetstiden och så vitt jag vet har de inte gått under än.
Absolut. Men det jag citerade väldigt fritt stämmer ju in på i stort sett varje villa- och radhusområde i hela landet. Medelklassen jobbar arslet av sig för att kunna ställa en cool bil på uppfarten så grannen ska bli stressad.
Håller med helt. Jag själv har aldrig förstått det där med att leva på marginaler för att kunna imponera på sin omgivning med sina saker. Tycker själv att budskapet i filmen är starkt och jag är själv minimalist
Vet inte om jag missförstår påståendet. Men hur menar du?
Ingen betalar väl ett företags fakturor om inte någon tjänst utförts?
Hur kan pengarna bli någon annans?
Att gå ner i lön är ett problem även på grund av att pensionssystemet är baserat på 40-timmarsveckor. Även om man kan tycka att man kan klara sig på den nedsatta lönen idag behöver man även fundera på hur detta påverkar ens framtida pension, precis som det är med all annan tid som inte är direkt arbetstid.
Tror detta kan öka klyftorna i samhället, 4 dagars veckor är mest aktuellt för tjänstemän och högavlönade jobb. Man kan argumentera att produktivitet för en kontorsnisse minskar destå mer de jobbar, men för de som håller igång maskiner på en industri eller fyller hyllor på en affär så spelar det alltid roll om de är där eller inte. Man kan ju undra om de höga lönerna motsvarar värdet på arbetet de utför om en stor del av tiden lika gärna kan skräpas.
Ska arbetare fortsätta jobba 5 dagars veckor mot samma lön medans de som tjänar mer på mindre fysiskt krävande jobb ska jobba endast 4 dagar? Om det här ska implementeras måste det göras rättvist.