TV-tips: Den lycklige arbetaren

Precis, den mesta infon är gammal. Men istället för att sänka arbetstiden fortsätter vi att öka lönerna och istället fylla tiden med formulär, möten och omorganisationer. Det är ganska sjukt när man tänker närmare på det, speciellt som det kostar hälsa.

Jag personligen tror stenhårt på 6-timmarsdagen och har pushat det bl a här i ett längre inlägg:

Men även om man nu inte delar den idén så måste man ju inse att alla dessa obligatoriska föreläsningar, möten, kick-offer och meningslös administration som uppenbarligen pågår oberoende av arbetsplatsens centrala funktion, är förkastlig och själsdödande.

Människorna i diskussionsgruppen i filmen är ju folk i karriären och alla verkar ha kommit till insikten att de är mer än sin roll på arbetsplatsen men ser sig ändå bakbundna av den miljö vi alla skapat gemensamt. Miljöer där sociala relationer utanför arbetsplatsen blir lidande, där vi äter sämre och rör oss mindre och är mindre kreativa.

Jag tror mer och mer det är ett systemfel bakom och att det skulle kräva en större omorganisation från grunden för att få rätt på det som är fel. Jag blir också mer och mer övertygad att detta inte kommer att ske under de för mig och av samhället utstakade kvarvarande arbetsåren. Så jag ämnar göra mer åt det själv. Jag fick några nya tankar att kasta ner i den grytan iaf. :slight_smile:

2 gillningar