Hjälp oss optimera föräldraledigheten!

Har funderat på det det där med ledighet utan lön om det finns några oväntade negativa efter. Vad händer tex om man blir långtidssjukskriven under tjänstledighet utan lön? Vad händer om man får sparken? Vad händer med a-kassa? Var händer föräldrapenning?

Så kanske det är, men tolkade inlägget att ni har flexibla bla jobb och då finns ju andra möjligheter.

Vi tog ut all vår föräldraledighet under första tiden hemma, absolut kan man göra en viktning efter de första året för att behålla SGI.

Lägstadagarna kan ni så klart behålla framöver för att använda formellt, men vad jag menade att om man har en flexibel arbetsgivare så är det oftast möjligt att ta ut mer ledighet än man har formellt rätt till.

Jag tar någon vecka extra om året, har aldrig tagit ut dess dagar mot försäkringskassan.

Men ni har bäst koll på vad som är möjligt.

Ni har även inkomster som gör att ni inte drabbas framöver om ni tar någon extra vecka obetalt, det har ni råd med.

Tar man någon vecka här eller där så känns det dock försummbart tänker jag. De har höga löner och bör även på 80-90% tjänst ligga över SGI nivåer.

Man kan inte heller alltid helgardera sig mot allt, man måste väga för mot nackdelar.

Att jobba mindre kan ju minska risken för sjukskrivning mer än vad extra på ngar varj månad genererar.

Sorry det var inte meningen att låta så kategorisk eller skapa starka reaktioner. Jag ska tydliggöra vad jag menar.

Bästa användningen av dubbeldagarna är, som du skriver, mellan 12 och 15 månaders ålder, om båda vill vara lediga samtidigt och skydda sin SGI.

Dubbeldagarna har ingen betydelse för att garantera ledighet från arbetsgivaren, eftersom man oavsett inte kan bli nekad innan barnet är 18 månader.

Att ta ut dubbeldagarna under barnets första år är ”bara” relevant om man behöver pengarna och är beredd att korta den totala lediga perioden med barnet. Man bränner ju igenom de dagarna dubbelt så fort!

Men om man inte tänkt vara ledig extra länge eller är rädd att dagar brinner inne i slutändan, är det en bra idé att ta ut dem tidigt.

Min poäng är att att dubbeldagarna inte är så ”speciella” och jag vill slå hål på myten om att man måste använda för att kunna vara ledig samtidigt. De flesta tar sina dubbeldagar i samband med födseln och det behöver man inte om man har ekonomin att låta bli.

Dags för lite skatteplanering (lite uppskattade siffror)

2026

Lön jan-feb = 150k

Föräldrapenning 4 dagar i veckan mar-dec = 170 dagar á 1250 kr = 213k

Totalt 363k

2027

Föräldrapenning 4 dagar i veckan jan-feb = 34 dagar á 1250 kr = 43k

Lön mar-dec = 750k

Slutsats:

Din marginalskatt 2026 kommer att vara ~30% medan din marginalskatt 2027 kommer att vara ~50%. Jag skulle ta 5 föräldradagar i veckan mars-december 2026 och ta 0 dagar i veckan jan-feb 2027 för bästa skatteplanering.

Då sparar du 8000-9000 kr.

1 gillning

2027

Lön 6 månader = 324k

Föräldrapenning 6 mån = 130 á 1250 kr = 163k

Totalt = 487k

Vilket innebär marginalskatt om 30%. :+1:

Håller med. Har aldrig fattat poängen med dubbeldagarna och heller aldrig använt. Tycker de bara rör till allt ännu mer helt i onödan

1 gillning

Om du bortser från det känslomässiga är det ekonomiskt mer rationellt att du är hemma kortare tid och din man längre. Ett alternativ är att dela på det 50/50.

Pensionsavsättningarna bör du som andra nämnt också kolla upp, även om det får påverkan på längre sikt. Tänk då på att också jämföra skillnaden om du är hemma 6/9/12 månader också.

Vad det gäller att spara dagar så bör du göra en avvägning baserat på vad ni har för jobb och ”hur det fungerar” där. Måste du ta FL för att vara ledig då eller kan någon utav er flexa, ta en obetald dag etc? Väldigt olika beroende av branch. Hur viktiga är de där strödagarna egentligen?

En annan sak (unpopular opinion) är att spara FL för att sen ”tvinga sig” till ledighet fast det skapar strul på arbetsplatsen kan vara lite av ett dåligt career move, även om du såklart har lagen på din sida. Kanske spelar det ingen roll alls för er, men värt att tänka på. Kommer ni nyttja det så? Eller är/kommer ni vara inom en branch där ni kan komma överens om mer (obetald) ledighet när ni vill?

Finns alltför många som sparat dagar de aldrig tagit ut, då är det ju bättre att ha pengarna i handen och senare välja om man finansierar mer ledighet med dem eller något annat.

Sen, ett mer personligt råd är att om ni har möjlighet så är det mycket värt att kunna vara hemma båda två i början. En förlossning, oavsett hur den går till, hormonbergodalbanan som följer och omställning att bli förälder är tuff period. Att då ha sin partner till hands som kan avlasta är guld värt. Det gör också att ni får en jämnare start, och båda har chans att landa i det nya. Har ni möjlighet så fundera över att kombinera 1-2 veckors semester alt dubbeldagar eller obetald ledighet för din partner i tillägg till ”pappadagarna”.

2 gillningar

Snyggt perspektiv, inte tänkt så långt för skatteplaneringen. Kanske värt att gå utan i två månader helt enkelt!

Ja rent ekonomiskt är jag ju helt med på att det inte gynnar oss att jag är hemma 1 år, men där är det nog det känslomässiga som styr. Iom att vi också har bra sparande och i övrigt bra inkomster, känns det kanske som att det är värt det. Så får vi se hur vi gör med #2 om vi får fler barn i framtiden!

Dock håller jag helt med om första tiden, där kan det ju absolut vara värt att investera extra dagar tillsammans. Ska verkligen ta till mig det!

Jag har absolut en flexibel arbetsplats och kan nog få in något obetalt här och där, men finns nog ändå en bekvämlighet att luta sig mot föräldraledigheten och att man har rätten på sin sida.

Det är verkligen värt att känna efter hur man själv vill ha det för att inte styras av normer. Både när man vill att barnet börjar förskolan, om man vill dela lika, ha stöd första tiden, tid tillsammans osv. Det är ett klassiskt upplägg att mamman tar ut 1 år och pappan 6 mån därefter. Mamman sparar dagar till pappans ledighet för att skydda SGI… Jag har själv skrivit till FK och poängterat att deras system uppmuntrar till ett ojämnt uttag, i motsats till deras mål att arbeta för ett jämnare uttag. Ser man bara till uttagna dagar ser det ut som att föräldraledigheten delas mer lika än vad den gör.

Tänk på att dagar som du tar 2026 och din man tar 2027 kommer att beskattas med cirka 30%.

Alla framtida strödagar ni tar kommer med största sannolikhet beskattas med 50% om ni inte får fler barn eller droppar i inkomst av annan anledning.

Blir ändå ~250 kr i skillnad per dag.

.. och ofta i min generation förefaller det att om man backar ett steg från orsakerna till valda sanningen “barnet behöver mer stimulans” landar det utifrån min erfarenhet i två orsaker:

1. Föräldrar lär inte barnet att ha tråkigt och att det är okej att ha tråkigt.

2. Föräldrar är inte villiga att vara föräldrar och se till att barnet får åldersanpassad stimulans.

Som en så klok bekant, tillika barnpsykolog, sa till mig “inskolning innan 3,5-4 års ålder gör man i 99 % av fallen enbart för föräldrarnas skull”.

Men jag förstår din ingång för den hade vi också som nyblivna förstagångsföräldrar. Sen när man reflekterar, pratat med yrkesverksamma som arbetar med förskolebarn på olika sätt med mera inser man snabbt att det nya normala inte egentligen är vidare normalt. Behöver inte gå längre tillbaka än typ slutet av 90-talet för att det var helt annorlunda.

2 gillningar