Min fru jobbar på en arbetsplats där all form av ledighet motarbetas benhårt (vården… surprise). Därför är hennes föräldradagar väldigt viktiga då de innebär att arbetsgivaren inte kan säga nej till ledighet.
Hon har nu varit hemma med nyfödd i drygt ett år, det har hon gjort utan att ta några föräldradagar. Efter ett och ett halvt år är man tvungen att börja ta föräldradagar för att -ha rätt- att vara borta från jobbet.
Hon har haft en ganska vag diskussion med sin arbetsgivare, de frågade i princip “när planerar du att komma tillbaka” och hon svarade att hon tänkte vara hemma i två år, vilket dom i princip bara sa, “ok, då vet vi”.
Nu till frågan, vad händer om hon inte tar ut några föräldradagar alls under dessa två år? Då kommer hon tillbaks till jobbet men har samtliga föräldradagar kvar, vilket gör att hon kan styra sin framtida ledighet maximalt. Misstänker att arbetsgivaren skulle bli rätt förvånad, men samtidigt har det aldrig avtalats eller ens diskuterats hur mycket dagar hon skulle ta ut.
Bryter hon mot någon lag här, eller outtalat avtal? Har arbetsgivaren möjlighet att kolla upp hur många dagar hon tagit ut osv?
Vi är helt på det klara kring ekonomi, SGI osv, det enda vi vill maximera är antal dagar att vara borta från jobbet.
Är ingen expert, men generellt har man väldigt mycket rättigheter som föräldraledig.
Hon kan inte vara ledig i två år helt utan att använda dagar, det måste hon göra från 18 mån, dock behöver hon inte ta ut fulltid.
Sen finns det också något som är kopplat till antal perioder man är ledig på ett år, vilket jag tror är begränsat till 3. Dvs hon kan säga att hon är ledig juni-juli, sen oktober och sen november. Det är tre perioder, då har hon ingen rätt att sen vara ledig i december.
Men är ett rätt snårigt regelverk så bästa är att kontakta FK (medveten om att man även där kan få olika svar).
Man kan vara föräldrarledig även efter 18 månader utan att ta ut föräldrardagar. Däremot kan arbetsgivaren då säga nej vilket du endast kan köra över om du tar ut motsvarande föräldrardagar som ledighetsansökan.
Ja, det här är ju min fråga, arbetsgivaren har ju sagt att det är ok att komma tillbaka efter 2 år, men utan att antal föräldradagar diskuterats.
Jag misstänker att i ett extremfall kan arbetsgivare i efterhand hävda att det inte gjorts “by the book” om dom upptäcker det, men tror dels inte en arbetsgivare kan begära ut uppgifter från försäkringskassan och dessutom vet jag inte riktigt vad det skulle få för konsekvenser mer än att dom blir sura. Har svårt att tro att dom skulle dra en sån grej vidare på något sätt, ingen har ju betalt ut några pengar.
De skulle kunna hävda att det är ett krav för att erhålla extra föräldralön som arbetsgivaren lägger till. Men utöver detta, vad är det som man inte får göra?
Som jag minns det kunde man bara veta ledig ett år utan att ta ut några dagar. Efter ett år måste man ta ut fem på arbetsdagarna för att inte få SGI: nollad.
Enligt lag så ska en anställd som vill ta föräldraledigt samråda med arbetsgivaren om hur ledigheten ska tas ut och om andra frågor som rör ledigheten.
Så det kan ju vara bra att diskutera detta med arbetsgivaren exakt hur ni har tänkt. Så de vet om.
Sedan behöver man inte komma överens, men man har en skyldighet att samråda med arbetsgivaren.
Exakt. Det kan för övrigt vara smakfullt att synka detta med arbetsgivaren på ett vuxet och professionellt sätt. Om man bryr sig om sin karriär eller framtid på arbetsplatsen, vill säga.
När barnet har fyllt 18 månader är rätten till hel ledighet kopplad till att arbetstagaren tar hel föräldrapenning (1 paragrafen föräldraledighetslagen samt 3 p 2). Att söka föräldraledighet efter 18 månader och strunta i att ta ut hel föräldrapenning innebär att man inte har haft rätt till ledighet. Upptäcker arbetsgivaren det är det vanligtvis grund för avskedande eller i vart fall uppsägning.
Så här skulle det ju kunna vara, och det känns ganska självklart i det fallet man söker föräldraledigt efter 18 månader.
Nu är den dock det enda som skett att de kommit överens om att hon ska komma tillbaka om 2 år, vilket diskuterades innan barnet föddes. Hon följer överenskommelsen, frågan är om det mellan raderna innebär att hon måste ta ut X antal dagar rent juridiskt.
Hade hon haft en vettig arbetsgivare hade det varit självklart att ta upp diskussionen direkt med dom igen, men hennes arbetsgivare är en riktig rövhatt till organisation som helt skiter i sin personal, så då blir ju resultatet att man som anställd enbart ser till det juridiska.
Man har rätt till tre perioder per år att vara föräldrarledig och kan inte nekas om man söker i tid. Denna tid kan dock skilja sig åt på olika arbetsplatser men ofta mellan två till tre månader före aktuell ledighet. Tänk på att gå ner i tid räknas som en av dessa tre tillfällen. Det är ochså bra att veta, bara för att man söker och får föräldraledighet tex under 5 sommarveckor och sedan söket vanlig sommarsemester så måste inte dessa godkännas efter varandra. På min arbetsplats kan vi be om att antalet kvarvarande dagar måste visas upp. Att du/ni är föräldralediga utan att ta ut dagar gör att någon annna måste jobba under kanske en attraktiv ledighetsperiod.
Genom att säga att man ska vara borta i två år ligger en ansökan om föräldraledighet. Eftersom det dessutom verkar som att den här arbetsgivaren är väldigt strikt med beviljande av ledigheter låter det ju inte särskilt sannolikt att arbetsgivaren har gått med på att hon inte ska ta ut de dagar som krävs för att hon skulle ha rätt till ledighet?
Angående frågan om arbetsgivaren kan kontrollera hur många dagar hon har tagit ut. Ja och nej. Inte direkt mot försäkringskassan, men arbetsgivaren har rätt att kräva att arbetstagaren styrker sin rätt till ledighet. Eftersom rätten att vara föräldraledig efter 18 månader är kopplad till uttag av föräldradagar har arbetsgivaren därför rätt att kräva att arbetstagaren visar upp att denne tagit ut föräldradagar.
Jag tolkar svaren ovan som att det rent jurdiskt förmodligen är så att det hon bör ta ut föräldrapeng efter 18 månader för att vara på den säkra sidan.
I praktiken skulle det förmodligen vara rätt lätt att dra en rövare här, dels skulle det inte märkas förräns om flera år när dagarna borde vara slut (om nu arbetgivaren håller räkning), dels har jag svårt att se att det skulle ge några riktiga konsekvenser mer än en reprimand.
Byt ut bör till ska för ha rätten på sin sida. Sen är det enkelt för arbetsgivaren att begära in ett intyg som visar att man tar ut hel föräldrarpenning. Är det inom vården lär de finnas chans/risk att dom gör det. Redan svårt att få ihop personal och schema som det är.
Annars finns möjlighet/rätten att gå ner till deltid med upp till en fjärdedel utan föräldrapenning innan barnet fyllt 8 år.
De kan kräva intyg från försäkringskassan om föräldrapenning. Min fru jobbar inom vården och när vår blev 18månader började det ramla in mail om att vi var tvungna att styrka föräldraledigheten med intyg från försäkringskassan. Annars kan det ses som olovlig frånvaro eller vad det kallas.
Detta regleras i avtalet och regelverket på arbetsplatsen. Huruvida det kollas upp eller inte är nog väldigt olika. Min gissning är att de inte bryr sig i denna första omgång av föräldraledighet men däremot kommer begära in underlag vid senare ledigheter. Tycker dock att hon borde kolla med facket vad som gäller.
Antar att ni har en plan för föräldradagarna. Det är inte alltid så lätt att ta ut mycket tid i efterhand, AG kan neka om det inte passar. De kan inte säga permanent nej men de kan säga att det inte passar just den perioden, om man tex vill ta ut tre extra veckor på sommaren.