Frågor om föräldraledighet

Tack för tipsen! Har du något råd hur många dagar ungefär man bör spara för allt detta?

@Elial Tack för tipsen! Har du något råd hur många dagar ungefär man bör spara för allt detta?

Efter 4-årsdagen får ni bara spara 96 dagar så första övningen kan vara att optimera fram dit. Jag tyckte det var lite lättare att överblicka det tidsfönstret.

Förskolan har ofta stängt 1-2 dagar per termin för planering, de kan ofta lösa placering på annan förskola då men jag har velat undvika det.

1 gillning

Bra input från Glinda med refler efter 4årsdagen.

Utöver det, utgå från antal semesterdagar i era branscher och tänkta ålder när barnet/barnen är i fritidsålder 6- 10 år. Säg att ni har 25 semesterdagar var per år. Kolla sedan läsårstiderna, kanske enklast via er kommuns hemsida. Glappanalys mellan sommarlov ca 10 juni -16 augusti, planeringsdagar 2-5dagar per år, höstlov 5 arbetsdagar, jullov 12-15 arbetsdagar beroende på hur de röda dagarna faller, sportlov 5 arbetsdagar, påsklov 4-5 arbetsdagar osv. Fundera på hur ni önskar spendera tiden som familj och vilken livskvalitet ni önskar för barnet/barnen. Kan mor- eller farföräldrar vara behjälpliga med sin tid?

När barnet är går i åk 4 erbjuds inte fritids längre utan möjligen fritidsklubb. Även äldre barn önskar tid med familjen på loven, skidresor, solresor, upplevelser. Kanske har i då fyllt 40 så att antalet semesterdagar i avtalen ör något fler, samt att barnet/barnen kan klara sig själva under vissa veckor på sommarloven eller att de kan vara på läger.

3 gillningar

Menar att om min fru tar ut tre dagar i veckan från FK så genererar de mycket mindre pengar än om jag tar ut tre dagar pga löneskillnad. Om jag är pappaledig varje fredag så jobbar jag i princip 80% vilket ger mig mindre lön. Så plockar jag istället ut de tre dagarna och frugan inte plockar nånting så är skillnaden såpass stor att det kompenserar min löneförlust. Hoppas du förstår hur jag menar.

Nej det är klart att arbetsgivaren har väldigt lite att säga till om men det kan upplevas lite hattigt och generera stress om man är ledig två-tre dagar i veckan som jag är. Men det beror såklart på jobb, jag har en del ansvar på mina axlar samt arbetsuppgifter som ingen annan gör när jag är borta. :blush:

Antal dagar som behövs beror väldigt mycket kring vilken typ av jobb ni kommer att ha…

Om ni har tjänstemannajobb med flextid behövs inte så många föräldradagar som man tror. Ofta kan man lösa planeringsdagar samt lov genom att jobba hemifrån med ett flertal raster samt ta ut kvarvarande timmar på flexen.

Till första barnet tänkte vi att de skulle vara bra att snåla med dagarna utifrån framtida behov… Slutade med att vi insåg när dottern fyllde 3 år att vi hade allerdes för många dagar kvar. Kördd sen föräldraledighet istället för vab, helger samt semestrar för att komma ner under 96 dagar.

Men man skulle aldrig gå att köra vårt upplägg om man har tjänster med fasta arbetstider :person_shrugging:.

Har ägnat oändligt med tid och planering åt att maximera föräldrapenningen. Många samtal till fsk och mycket funderande och räknande. En sak som ni kanske inte tänkt på är att man måste ha tagit x antal dagar innan man ens kan överföra dagar till den andra. Annars skulle jag absolut gjort som ni, dvs minimera antalet dagar som studenten tar ut för att sedan maximera uttag för den med hög lön. Studenten kan ju sen (när hen jobbar tillräckligt länge) ta fler dagar innan barnet fyllt 4. Har ni kollat på om det kanske räcker med att ta ut lägstadagar för att beta av de där dagarna som krävs innan man kan flytta?

Vi planerade så vi fick 6 månader med varandra första året :wink: samma sak med andra barnet.

1 gillning

???

Mig veterligen så går det att flytta alla dagar förutom ”pappamånaderna” utan några krav på att man ska ha tagit ut X dagar innan.

Däremot behöver man ha tagit ut 180 dagar på sjukpenning nivå innan man får ta ut lägstadagarna.

1 gillning

Tänker att jag lånar tråden med två frågor.

1. Ponera att barnet är under 1 år. Jag undrar om båda föräldrarna kan vara föräldralediga samtidigt utan att ta ut föräldrapenning? Jag vet att det finns dubbeldagar men jag tänker inte på dessa i det här fallet.

2. Jag har förstått det som att SGI är skyddad fram tills barnet är 1 år. Gäller det för båda föräldrarna om man är föräldralediga samtidigt under denna tid eller endast en förälder i taget?

1 gillning

Ja och ja för båda, har jag tolkat regelverket.

1 gillning

Ja, ingen behöver ta en enda dag föräldraledigt under första året. SGI:n är skyddad. Ett lite hack som jag inte förstår att inte fler utnyttjar. Båda föräldrarna kan vara i ett år och åka iväg till någon mycket trevligare plats istället för det här mörka, kalla, deprimerande platsen i världen.

1 gillning

Att båda står utan inkomst i ett år kanske inte är ett ”hack” som funkar för en jättestor grupp :blush:

4 gillningar

Vissa arbetsgivare erbjuder föräldralön även om det inte finns kollektivavtal. Min mans arbetsgivare gjorde det.

Man behöver ju inte köra hela året. Räcker gott med halva och då kan man också casha den där extra föräldralönen också :slight_smile: Det borde alla med hyfsad sund ekonomi klara.

Har svårt att se att kravet för en ”sund ekonomi” är att hushållet klarar sig på 25 % av inkomsten i ett halvår. Men visst om har sparade medel att leva på så.

Kanske måste jag justera till RT-forumsynen :slight_smile: Här verkar ju många vara typ obelånade, ha höga löner och höga sparkkvoter etc. Tycker vi har relativt bra marginaler i vår ekonomi men att klara sig på 25 % av inkomsten under ett halvår hade inte funkat utan att plocka en hel del från sparkontot.

Jag vet inte riktigt hur du räknar. Om ena först tar full ersättning (90% av lönen) i ett halvår och den andra 0, för att sedan byta så den andra tar full ersättning (90% av lönen) andra halvåret kan det ju inte bli 25% utan snarare lite under 50%. Nu tänkte jag dock inte att man bara ska leva på föräldrapenningen utan självklart att man sparat och planerat lite för tiden man ska bli förälder, dvs sunt ekonomiskt tänk.

När jag och min partner fick barn var det noga planerat innan hur vi skulle göra för att maximera tiden tillsammans. Om jag inte minns fel tog mamman de första 6 månaderna föräldrapenning (sjukpenningnivå) 5 dagar per vecka. Sedan tog jag föräldraledigt utan några dagar alls mellan månad 6 och 12. På så sätt kunde vi vara lediga tillsammans och åka iväg på resor. Vi hade ju så klart sparat ihop pengar så vi med råge kunde klara oss ett halvår var utan inkomst. Tror vi hade ca 100 000 var vilket räckte så det räckte och blev över. År två fortsatte min föräldraledighet men då tog jag ut 5 dagar per vecka för att skydda SGI:n. Sammanlagt var jag nog ledig 1,5 i samband med första ungen.

Varken jag eller sambon hade höga löner utan låg snarare under medianinkomsten och ja vi var belånade med flera miljoner men räntan var ju liksom 1-2 procent så det var ju inga större pengar att tala om då.

Då missförstod jag helt - trodde hacket var att båda skulle vara helt lediga utan att ta ut någon ersättning alls :joy:

1 gillning