Hej,
tack för ett riktigt bra forum! Jag har länge varit en inaktiv läsare men nu har jag en fråga jag inte vet svaret på och söker därför er expertis.
Jag och min fru gjorde en deal, att hon skulle vara hemma längre med barnen men att det inte skulle påverka hennes framtida pension. Hon är utbildad sjuksköterska och tjänare år 1: 30 tkr/mån och år 5 36tkr/mån före skatt.
Min fråga är, hur mycket pengar är “familjen” skyldiga henne för utebliven pension? Jag tänker att vi för över dessa pengar till hennes privata avanzakonto och placerar dessa strategiskt.
Under brytpunkten, ger 4.5% av lönen, men ett ISK är skattade pengar (som man kan använda utan skatteeffekter och som betalas in med fördigskattade medel) medans pensionsinbetalningen är oskattad och där uttagen beskattas som inkomst. Men jag vet hur man ska beräkna det…
Det smidigaste vore om ni kommit överens om en summa på förhand utifrån omständigheterna. Men tjänstepensionen motsvarar 4,5 procent av bruttolönen, så med en lön på 30 000/ månad, motsvarar det 1350/ månad.
Det vore dock bra att veta om hon t. ex fick tjänstepension insatt trots föräldraledigt. Som jag förstått kan det ske i vissa avtal. Det finns alltså ganska stor kontrast, beroende på omständigheterna och det är svårt att veta för oss andra.
Om jag hade varit pappaledig och dåvarande sambon satte in 1000kr i mitt isk/ månad hade det känts som jag vunnit jackpot. Det var det såklart inte tal om.
Ett annat sätt är att överlåta dina ppm pengar löpande under lämplig period man kan göra om man är gifta. Det gjorde jag i säkert 20 år. Dom drar av en mindre procent men det är väl ok eftersom damerna lever längre och får ut mer på det viset. Kolla vad insättningen är för dig… Min fru fick på det viset ca 2500 högre pension livsvarigt och jag fick 2500 kr/månad mindre . Rättvist pga ca 4 år färre år med arbete och deltid 80% i ca 7 år pga barnen.
Glöm inte att också räkna med den allmänna pensionen, som ju är den största delen av pensionen. Den är 18,5% av lönen. Sedan tjänstepension. Om hon är/var privatanställd (ITP) är det 4,5% av lönen. Om kommun/region, 6% (enligt det nya pensionsavtalet från jan 2023).
Om du bara kompenserar för tjänstepensionen så räcker det ju inte för att det inte ska påverka hennes framtida pension.
Så om månadslön är 36 000:
Årslön: 432 000.
Fem årslöner: 2 160 000
24,5% av det (om 6% TJP): 529 200
23% av det (om 4,5% TJP): 496 800
Den förälder som tjänar minst får extra pengar till sin allmänna pension under barnets fyra första år. Det gäller oavsett föräldraledighet och hur den fördelas. Det kallas pensionsrätt för barnår och beräknas automatiskt och syns i orange kuvert för aktuellt inkomstår. Det är inget du själv behöver ansöka om.
Den pensionsavsättningar motsvarar ungefär 10.000 kr per månad. Det som behövs ytterligare för en normalinkomsttagare är avsättning till tjänstepension ca 3000 kr per månad.
Du kan räkna enligt det exempel jag angav innan. Det är så vi har räknat och vi kör detta skarpt.
Det bidrag som medföljare till diplomater får är uträknat med just det här scenariot som utgångspunkt. Det är storleksmässigt anpassat för att täcka medföljarens bortfall av pension.
Ojsan, här så har du nog inte fattat riktigt att det är synsättet att mannen “sponsrar” kvinnan när de skaffar ett gemensamt barn som han försöker att utjämna.
Hur mycket pengar (och pension) kunde han tjäna under dessa år tack vare att hon var hemma med barnen istället för att han var det? Kanske att hon kunde få den intjänade pensionen som han nu kunde tjäna in tack vare henne?
Barnen är ändå ett gemensamt ansvar, inte något som är kvinnans… Tycker TS gör helt rätt i att försöka kompensera förlorad pensionsavsättning, även om delad föräldraledighet kanske hade varit det naturliga alternativet…
Antagligen gjordes det valet som familjen tjänade på. Han jobbade medan hon fick umgås med barnen, de har en gemensam ekonomi så hon fick väl antagligen ta del av fördelarna med att det var han som jobbade och inte frun.
Att avstå PPM pengar till fördel för frun är antagligen en väldigt fair deal, men att 5 år senare undra vad ”familjen är skyldig” kvinna ifråga, är en ganska oschysst bild sett till helheten kan jag tycka.
Om mannen tjänade 100 k/ månad och kvinnan 30/ k per månad och förstnämnda ville vara föräldraledig, skulle han då också kräva kompensation för detta?
Vi vet alltså alldeles för lite om situationen för att kunna bedöma helheten.
Det jag menar är att familjen gjorde ett val, som enligt mig borde vara till stor fördel för frun som för umgås med barnen men också mannen om han ville jobba.
Hursomhelst, har alla olika lösningar på problem och tycker olika. Det är inte fel att vilja kompensera sin fru såklart.
Bra att ni kikar på det. Jag hjälpte en klient att räkna på detta i veckan och det blir inte så mkt som man kan tro om man inte går ner i deltid ett gäng år.
Den som tjänar minst får “barnårsrätter” som ersättning i den allmänna pensionen under förutsättning att hon tar ut alla dagar (kolla på pensionsmyndighetens sida). Så en kompensation där bli skilnaden mellen vad hon får där + intjänad lön och vad hennes normala lön är. Den summan * 17,21%.
När det gäller tjänstepensionen så har de flesta avtalen att de fortsätter betala in tjänstepensionen under det första året eller mer så be henne kolla vad som gäller.
Sen brukar man räkna med att man hamnar efter i lön i 15 år framåt men det är ju supersvårt att beräkna.
Handelsbanken har en deltidskalkylator du kan andvända. Har inte detaljstuderat den, men upplever att den räknar lågt. Deltidskalkyl | Handelsbanken
Ett sätt att delbetala är att du överlåter din premiepension till henne. Det är inte så mkt varje år, men med tiden kan det bli en vettig peng.
Varför I hela fridens namn ska hon vara hemma i 5 år. Barn behöver lära sig sociala färdigheter i samspel med andra barn och vuxna. Förskolan är jätteviktig.