5 års föräldraledighet; vad är jag skyldig?

Tack för bra svar. Hittar inget om att man måste plocka ut alla dagar, var står det? Känns som att med kollektivavtal och jobb offentligt blir skillnaden mindre än många tror.

1 gillning

Kommer inte ihåg var. Kolla med Pensionsmyndigheten för säkerhets skull, jag kan ha mixat ihop det med kraven på den kollektivavtalade ersättningen (att för att få full fortsatt tjänstepensionsinbetalning behöver man ta ut full ledighet) eller något liknande.
Ja, det blir inte så stor skillnad om man inte är borta från arbetslivet i många år.

1 gillning

Hej igen,
Kom på att jag för ett tag sedan ställt frågan till dem. Fick detta svaret vilket jag tolkar som att det inte krävs något uttag alls?

"Pensionsrätt för barnår är ett sätt att kompensera föräldrar ekonomiskt för det inkomstbortfall som föräldraledighet kan innebära.

" Man får pensionsrätt för barnår för de fyra första åren i barnets liv oavsett om eller hur länge man har varit föräldraledig. Pensionsrätten tillgodoses den förälder som har lägst inkomst under dessa år och detta sker automatiskt. Man behöver alltså inte anmäla till oss att man varit hemma med barn.

Skatteverket beslutar varje år om den pensionsgrundande inkomsten (PGI). För de allra flesta i Sverige bestäms PGI utifrån uppgifterna i inkomstdeklarationen.

Uttag av föräldrapenning är inget krav för att få tillgodoräkna sig pensionsrätt för barnår.

Förutom PGI så får man även kompensation i det allmänna pensionssystemet i form av pensionsgrundande belopp för år med småbarn. Detta innebär att då betalar staten in pensionsavgifter som motsvarar en fiktivt beräknad inkomst för din frus räkning.

Pensionsrätten för barnåren kan räknas fram på tre olika sätt och vi väljer automatiskt det alternativ som är bäst för respektive år."

2 gillningar

Det är så jag har uppfattat det också, och det är så jag ser att det blivit för mig. Det går att ladda ner på Pensionsmyndighetens webb exakt hur de här tre beräkningsmodellerna funkar. Men de verkar utgå ifrån vad man har haft för pensionsunderlag innan det året då man blir föräldraledig och sen komplettera utifrån då, någon av dessa tre modeller. Den som är mest lönsam för mig som individ.

1 gillning

Tack för tipset. Ska kolla in det!

Jättesvårt tycker jag, pengar.

Jag var hemma i över sex år med barnen, och betalar tillbaka åt henne för att hon betalt för möjligheten. Men vi har å andra sidan haft delad ekonomi sedan vi började tillsammans för 16 eller 17 år sen, så jag har “råd” med det. Hon får all min deg ett tag och hon fortsätter att betala som vanligt. Går vi i sär så tänker jag att det inte blir ett problem att dela de monetära tillgångarna på hälften, efter allt vi gått igenom. Vill hon behålla allt, så fine.

Så känner jag efter alla åren och menar absolut inte att någon annan ska tänka så och finns säkert en och annan fundering i hur en är funtad. Jag hade inte en egen inkomst på närmare sju år.

Vi fyller 40 om fyra år.

Det var väl barn i plural, då är 5 år inte så konstigt. Men håller med i sak annars. Men om barnen inte går på förskolan har man förhoppningsvis andra sammanhang där barnen får träffa andra barn.