Hjälp hur jag ska tänka med föräldraledighet

Varför? Det är en svår tid att ta i kapp senare.

(Du behöver inte ge något svar till ett anonymt forum. Men jag tycker det är så lätt att hamna i er fördelning. Oftast pga skitanledningar)

Har 90 dagar jag måste ta ut så känner att det räcker. Sen har jag en ny tjänst på gång på företaget som gör att jag inte kommer kunna ta ledigt så länge som jag såklart hellre hade velat. Missar jag denna chansen så kommer jag stå och stampar på samma plats framöver igen

Kan tillägga det med att frugan har inte en såpass hög lön som gör att jag kan gå hemma med föräldrapenning då omkostnaderna ökat en hel med räntor och livsmedel.

Jag måste bara fråga, räcker för vad då? :slightly_smiling_face:
För att stå ut med att vara hemma mer barnet eller för att du ska få tid att mysa och lära känna ditt barn?

Kan ju oxå vända på det? Hur många dagar tycker den blivande mamman att det räcker?

Själv funderar jag på att gå ner i tid för att jag tycker inte tiden räcker nu när föräldrardagarna är slut. Barnen är ju bara barn just nu.

Bara några tankar från en som har barn i skolåldern just nu.

3 gillningar

Du verkar tro att alla tjänar 80k i månaden?

Alla har olika förutsättningarz har du funderat på det någon gång? Att jag ska gå från 45k/månad till 20 000 kr/månad är rätt stor omställning. Jag kan skjuta till lite pengar när hon är hemma men hon har inte samma typ av lån som jag har.

Jag kommer troligtvis bara ta ut fredagar av dessa 90 dagarna.

1 gillning

Återigen så behöver du inte förklara något på ett anonymt forum. Du har dina anledningar och det är okej.

Det som jag och @PRD (så som jag tolkar texten) vill förmedla är att tid med barnen är värt så mycket när de är små.

Föräldraskap är ett maraton, så absolut att det finns tid att vara med sitt/sina barn.
Men från egen erfarenhet så tyckte jag att föräldraledigheten var som att dopa sig under maratonet. Att få en bra relation tidigt med mina barn har underlättat mycket för både mig och min partner.

Det finns inget rätt eller fel, gör det som är rimligt för er. Men det är svårt att ändra något som redan skett pga dåliga anledningar. Så se till att du tycker att anledningarna är rimliga.

Lönefrågan:
Sen så blir det verkligen inte så stor skillnad.
Har du en lön på 45000kr blir det netto ca 32 tkr
Föräldrapengen blir då 34000kr och netto 25 tkr

Har du då kollektivavtal på ditt jobb så får du ca 3-4 tkr till netto…

2 gillningar