Graviditetspenning + styrelseupdrag i AB, hjälp!

Hoppas någon kunnig kan svara på hur försäkringskassan har tänkt i detta fall .

Min fru arbetar som ambulanssjuksköterska 100% . Det går inte ihop med sista veckorna under graviditet och således förbjuden att arbeta och därav kommer hon få graviditetspenning sista veckorna innan förlossning.

Min fru är även med som styrelsesuppleant i mitt AB , hon har senaste 8 månaderna inte fått någon inkomst från detta, men det tar upp 1-2h i veckan av hennes tid. Hon är inte anställd i mitt AB.

FK hävdar att frun enbart har rätt till 3/4 av graviditetspenning då hon lagt ner 1-2h i veckan inom styrelsen.

Jag förstår inte resonemanget, hon har ingen inkomst från AB senaste 8 månaderna, och den enda anställning hon har är inom ambulansen på heltid, men ändå får hon bara 3/4 av graviditetspenning. Vad är det vi missar ? Tack !

1 gillning

Det är ju givetvis vansinne men så blir det ju när vi låter staten ta 2/3 delar av vad som kommer ur våra händer för att sedan dela ut det igen som allmosor. Jag vet inte hur mycket pengar det handlar om men kanske hade det varit läge att engagera en jurist. Om hon bara sitter som suppleant så torde det väl inte vara så svårt att argumentera för att hon inte gör något arbete.

I annat fall kanske du kan skriva in någon annan som suppleant?

3 gillningar

Det påverkar oss inte egentligen men några tusenlappar är det då hon har Max SGI. Det är mer en principiell strid jag tar.
Tragiskt system där vi som bidrar mest till statens kassa sedvanligt ska bli straffade för att man är ambitiös.

2 gillningar

Har hon varit avlönad innan? Är det det som FK hänger upp sig på?

Låter vansinnigt.

Ja från januari till september hade hon anställning inom ambulansvården 100% och utöver det anställd i bolaget. Men hur kan det påverka en gravpenning?:s