Missad VAB på en dag har lett till raserad SGI

Hej,

Min sambo hade tydligen anmält en dag VAB hos sin arbetsgivare utan att anmäla detta hos FK, det handlar om 75% av en dag i September, alltså utanför ramarna av 3 månader som man kan fylla i retroaktivt.

Hon står alltså utan lön och utan ersättning från FK vilket gör att hennes SGI blir totalt raserad.

Min fråga är om jag kan anställa henne retroaktivt i mitt bolag och betala ut lön under den månaden så att det täcks upp? Det känns lite småfult men vi har inga problem rent moraliskt om det är OK enl. Lag.
Vill helst inte fråga FK direkt om detta heller för det känns som sagt lite småfult.

Någon som besitter kunskap om nån liknande situation? Det handlar om väldigt mycket pengar i förlorad ersättning, så vi är väldigt måna om att lösa detta.
Finns några andra bra alternativ annars?

Jag kan tyvärr inte hjälpa, men varför blir SGI:n helt raserad p g a en dag som man missar att VAB-anmäla hos FK?

4 gillningar

Nej, det går inte. Du kan visserligen rätta arbetsdeklarationer bakåt i tiden (jag tror det är arton månader), men jag ser inte att din sambo faller under någon av undantagen från kontantprincipen, som i detta fall säger att lönen skulle ha betalats ut i augusti-september 2023):
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/323917.html#h-Beskattningstidpunkten-kontantprincipen-galler-som-huvudregel

Du måste ha full täckning antingen av lön eller annan ersättning (typ föräldrapenning) för att SGI ska bibehållas efter att 1 år har passerat sedan födsel, vilket det gjort för oss.

Varför blir det förstört av att missa en dags VAB på 75%?

Edit: såg svar.

Se mitt svar ovan.

Tråkigt, försökte förstå och tolka texten där men blev inte klok riktigt…

Hon är alltså föräldraledig på en viss procent/ har gått ned i tid och riskerar att få SGI på deltidslönen i stället?

Går det lägga in en vanlig föräldradag retroaktivt? I så fall kan ni testa det.
Jag hade själv bara ringt till FK och sagt vad som hänt, att ni helt enkelt missat lägga in.
Försäkringskassan har hjälpt oss många gånger.

Ni är definitivt inte de första som missar lägga in en dag, och kommer inte bli de sista,.

Lycka till!

2 gillningar

Exakt så är det, hon jobbar just nu 50%.

Det går 3 månader bakåt i tiden, men inte längre än så verkar det som.
Hon pratade med FK och handläggaren där sa att de inte manuellt kunde registrera dagar när 3 månader passerat dessvärre. Sen kanske det beror på handläggare också.

1 gillning

Jag hade nog försökt igen med FK.

Jag var i en liknande sits 2011, året innan hade en av mina läkare skrivit fel datum på ett av mina sjukintyg och det blev ett glapp i systemet på en dag. Helt plötsligt fick jag 60% mindre i sjukpenning. Jag höll helt ärligt på att gå under ekonomiskt, hade en tusenlapp kvar efter hyran var betald.

Jag tog då hjälp av en anhörig att reda ut vad som hänt, FK visste först inte var glappet var. Men till slut fick vi hjälp av en fantastisk norrländsk vikarie, som måste lagt 30+ timmar på mitt ärende. Han hittade glappet och kunde fixa så systemet återställde min SGI.

Det kan såklart vara kört också, men kolla igen och kolla även om ni kan få hjälp av en jurist via er hemförsäkring om det krisar. Sänkt SGI är inget kul. :see_no_evil:

6 gillningar

Kan det gå att korrigera genom att ta flexledigt eller semester i efterhand kanske?

Låter som en besvärlig tid. Problemet är ju att det är vi själva som gjort fel här, så vi kan dessvärre inte skylla på någon annan :grimacing: får försöka fjäska hos FK.

1 gillning

Det är en väldigt fyrkantig arbetsgivare (kommun) som hon redan pratat med HR gällande att t.ex flytta VAB dagen, men det var enl. HR inte möjligt.

Men är det verkligen så illa att en sådan miss nollar SGI:n? Har ni fått bekräftat att det är så?

Ja om det upptäcks så ska det tyvärr vara så illa, men vi ska ringa och fjäska för FK lite. Vi ångrar lite att vi redan pratat med dem dock.

Ibland funkar livet bäst om man inte läser på så mycket. Skulle inte förvåna mig om det inte händer ett smack ifall ni bara lever på som vanligt utan att grotta ned er i detta

2 gillningar

SGI:n blir inte nollad utan sänks till att baseras på lönen på de 50% om det är vad din partner jobbar nu. Det låter inte helt sannolikt att de ska upptäcka den enda vabdagen dock! Jag sökte inte vab alls ett par gånger pga iddes bara inte och det tycks ha passerat obemärkt förbi. Sen finns ju vissa skyddande regler, om barnet tex är under 1,5 (osäker på exakt ålder) år så är föräldrapenningen på fortsatt samma nivå som innan även om man inte skyddat SGI:n.

Fel ordval, men ja, en halvering av föräldrapenningen är i våra ögon ett ras :sweat_smile: Nej jag tror personligen också att detta hade kunnat gå obemärkt förbi, frågan är om de gjort nån notering nu gällande detta bara för att hon ringde in och frågade om det.
Den skyddade föräldrapenningen gäller fram tills 2 års dagen, vilket för vår del inte är så länge tyvärr.

1 gillning