Missad VAB på en dag har lett till raserad SGI

Exakt hur upptäckter FK en lucka på en dag? Hur kommer det till FK:s kännedom? Via arbetsgivaren, isf hur?

Tror det är automatiserat i deras system. Då mina handläggare hade svårt att hitta vilken dag som fattades när min ersättning sänktes plötsligt, en kille fick leta manuellt. Men detta var 12-13 år sen, så det kan ha ändrats.

Om det skulle strula pga denna miss:

Hon kommer återfå SGI på heltidslön så snart hon arbetar 100% och har för avsikt att göra det i minst 6 månader. Observera avsikt. Så det finns sätt att “lura” systemet om man kan visa avsikten.

2 gillningar

Intressant resonemang, har du nåt exempel på detta? Nåt du har nån mer ingående erfarenhet utav?

Ja, jag hjälpte en bekant med att begära omprövning av SGI. I hennes fall hade SGI nollats . Hon tog inte ut FP under 1-1,5 år när hon var hemma med barnet. Började heltidsarbete. Pappan lade in ansökan om FP 5 dagar i veckan i 8 månader. Av olika anledningar fungerade inte det så bra så de skulle byta tillbaka. Hon fick gå på föräldraledighet direkt för hennes arbetsgivare. Han fick avbryta ledigheten direkt för hans arbetsgivare.

FK tyckte inte att hon uppfyllde kraven för ny SGI då hon bara jobbat 3 veckor. Men vi lyckades argumentera i omprövningen att syftet var att pappan skulle vara föräldraledig och hon skulle arbeta. Bifogade intyg från hans arbetsgivare om hans ansökan om föräldraledighet för 8 månaddt, hänvisade till hans ansökan om FP för 8 månader (som han så klart drog tillbaka när han inte skulle vara föräldraledig längre). Att detta visade att hennes syfte var att arbeta mer än 6 månader. Hon beviljades då SGI enligt den nya lönen.

Så jag tänker att om man vill “lura” systemet går det säkert att hitta något liknande upplägg.

1 gillning

Uppskattar din input, sambon har haft ont i magen gällande detta sedan vi pratade med FK, så nu håller vi på att kolla med arbetsgivaren om man kan flytta om lite komptid osv. Det känns inte lika mörkt längre, tack!

4 gillningar

Ja, avsikt är rätt luddigt men det man brukar titta på är vad som avtalats, för det är egentligen det enda som indikerar avsikt som går att bevisa.

Exempelvis, en bekant har länge jobbat 80% och varit föräldraledig 20%. Vid byte av jobb och avsevärt lön så får man inte SGI baserat på den nya lönen 100%, om man går in och jobbar 80% direkt, vilket är rimligt eftersom man aldrig jobbat heltid på det jobbet. Då kan man antingen jobba där 6 månader och då ny SGI. Eller som min bekanta gjorde: Jobba där 3 månader heltid, men inte söka om tjänstledigt formellt förrän efter kanske 1,5 månad. Under dessa 1,5 månader i början får man se till att VAB:a en gång (vilket man ofta gör) och då fyller man i sin nya heltidslön. FK utreder ny SGI och då har man ju nytt jobb, ingen avtalad framtida tjänstledighet och heltid - vips så får man en ny SGI baserad på nya lönen.
Sen gick personen ned och jobbade 80%.

1 gillning

Precis. Det var så det var för min bekanta, men hon hade ingen VAB eller liknande under tiden så hon behövde få SGI fastställd efter heltidslönen. Det ville FK inte gå med på, men efter omprövning blev det godkänt. Det var troligtvis just det att det var dokumenterat med ansökningar om FP av mannen mm som gjorde att det gick igenom.

Så det gäller att planera och dokumentera. Och i hennes fall var verkligen avsikten att jobba 8 månader, men sedan blev det inte så.

Vilket rörligt system. Varför inte bara titta på senaste 6 mån inkomst av arbete och utgå därifrån? Vore intressant att förstå bakgrunden till att missa en halv dag är då katastrofalt…

2 gillningar

Finns en statlig utredning som tittat på just detta. Remisstiden gick ut 22 december, så bara att vänta och se om regeringen går vidare med utrednings förslag, som bl.a. handlar om möjlighet att basera SGI på historisk inkomst.

SGI kan baseras på historisk inkomst också, det görs om man ex är arbetslös. Fördelen med att titta framåt är att man inte faktiskt behöver ha arbetat i ett halvår, utan man är försäkrad i socialförsäkringen från dag 1 gällande de arbetsbaserade förmånerna (ex sjukpenning, föräldrapenning på normalnivå mm).

Systemet i stort är dock utformat för helst heltidsarbetande i ett arbete, alt deltid med jämn fördelning. Egenföretagare som ej är anställda i eget AB, frilansare, gigjobbare, deltidsanställda, timvikarier m.m har det betydligt svårare att dels få en korrekt SGI (och de är jobbiga att räkna ut!!) och dels att få ersättning från framförallt sjukförsäkringen överhuvudtaget.

Insåg precis att detta är EXAKT min situation just nu. Drivit eget och jobbat 80% men inte tagit ut någon FP (alltså jobbat 100% enl. FK) men börjar nu hos en ny arbetsgivare och kommer jobba 80%.
Det innebär egentligen då alltså att jag bör gå in och jobba 100% och sedan ansöka om föräldraledighet?

För övrigt verkar det vara helt kört enl. FK gällande sambons SGI, så det ser ut som att hon kommer behöva ansöka om 100% tjänst på hennes nuvarande jobb, som hon dessutom har lärt sig att avsky tyvärr.

Situationen är/blev inte alls som vi hade hoppats, och det känns tungt att vi har snålat med dagarna första året och levt på en lön…

Nåväl, en fyrkantig organisation blir inte mindre fyrkantig när man själv gör ett misstag.
Konsekvenserna är bara så orimligt höga jämfört med misstaget som begåtts och det känns så orättvist.

1 gillning

Ville bara komma med en uppdatering här, sambon började arbeta heltid för någon månad sedan och tog också VAB under denna tiden, detta innebar att FK gjorde en ny utredning kring SGI och hon har nu höjt sin SGI till 100% igen vilket innebär att hon kan gå ned till 50% med bibehållen SGI om vi tar föräldradagar fullt ut och inte trasslar till det igen.
Vi behövde inte ens ansöka om en ny utredning av SGI utan FK skötte detta själva, antagligen pga inrapportering från arbetsgivaren (?)

Anyway, hoppas detta kan hjälpa någon som eventuellt hamnar i samma situation nån gång!

8 gillningar

Gott att det kunde lösa sig i slutändan, även om jag förstår att det blev bökigt på ett sätt ni inte tänkt er.