Min sambo och jag har nyligen fått barn och bråkar med försäkringskassan (FK) om föräldrapenning. Min sambo har jobbat på en restaurang i 4 års tid med en riktig skojare till chef (betalade aldrig ut lönen i tid, skickade in fel pensionsuppgifter och massa annat) och i februari i år bytade hon äntligen arbetsgivare. Nu har hon fått avslag att få föräldrapenning då FK vill ha uppgifter på hennes tidigare anställning. Problemet är att hon aldrig fick någon anställningsavtal av hennes chef (hon tjatade i flera år och gav upp). FK vill även ha lönespecar från tidigare anställning men min sambo sparade inte dem utan de fanns på Visma kontot, som nu är borttaget.
Så frågan är då om man kan lösa detta utan arbetsgivaren överhuvudtaget? Hon ringde honom och frågade igen förra veckan han sa att han skulle fixa det men han kommer med största sannolikhet inte att göra det ändå.
Det går ju att plocka ut inrapporterad lön från skatteverket så det borde ju lösa problemet med lönespecarna iaf men själva anställningen blir ju svår att bevisa för FK utan något slags intyg?
Ring handläggaren på FK och förklara hur det ligger till. Kanske kan tidigare års deklarationer användas? (Finns att ladda ner på Skatteverkets hemsida om man loggar in) Deklarationerna visar ju inkomst och arbetsgivare så länge hon jobbat “vitt” och allt skötts. Sen visar det inte arbetstid/anställningsgrad osv men det kanske ändå går att lösa, särskilt om hon jobbat heltid och lönen varit i paritet med det.
Utöver det har hon ju en NY arbetsgivare från februari så då kanske det är lättare att få fram papper från senaste 1/2-året i alla fall. Det borde vara mer relevant än hur det såg ut åren innan skulle jag tro.
Vi ringde faktiskt och nämnde det men handläggaren sa att de fick bedömma det när de fått in handlingarna. Jag tänker att det är lite märkligt, detta kan knappast vara första gången detta hänt.
Ja de nya pappren och avtal var inga problem men de vill ha 12 månader bakåt.
Hm… Skatteverket kan ju se inrapporterad lön/månad på din fru (kopplat till företaget hon var anställd) Kanske värt att ringa Skatteverket och se om de kan ge er siffrorna på din frus löner under året nedbrutet månadsvis på något sätt?