Bilförmån under föräldraledig månad

Hej!

Jag har under sommaren nu tagit ut FL i stort sätt heltid istället för att avlöna mig själv från mitt AB.
Dock har jag en leasad företagsbil jag använder privat genom att göra nettolöneavdrag motsvarande bilförmånen.

När jag nu ska göra arbetsgivardeklarationen, hur redogör jag detta på rätt sätt?
Som jag förstår det så ska jag ange:
Bruttolön 0 kr
Bilförmån 0 kr
Avdragen skatt 0 kr
Arbetsgivaravgift 0 kr

Men vad händer med nettolönavdraget? Har ju ingen lön att göra avdrag ifrån. Ska jag istället betala in motsvarande belopp från mitt privata konto till mitt AB?

Tack på förhand,

Det kan du göra. Alternativt redovisa förmån (och utanbavdragen skatt).

1 gillning

Du får plocka ur en liten lön som täcker bruttolöneavdraget.

Enklaste är att bara rapportera ett förmånsvärde och nolla resten. Allt annat skapar fler transaktioner och merarbete.

Är det rimligt? Om jag får “full” ersättning från FK?
(5dgr á 4v)
Ska jag motivera lönen att jag ersätter mig själv på resterande dagar i veckan där jag inte har ersättning från FK?

Så gör du och sen rapporterar in siffran 0 i bilförmån mot Skatteverket och 0 för bruttlönen osv.

Många missuppfattar vad ”Nettolöneavdrag” är och hur det funkar. Det kallas ”Nettlöneavdrag” eftersom de flesta DRAR AV det på NETTOlönedelen av LÖNEbeskedet men det har egentligen ingen direkt koppling till din lön annat än att det ofta administreras den vägen.

Vid nettlöneavdrag vill du betala med privata färdigskattade pengar för förmånen att använda bilen privat. Hur de pengarna kommer in till företaget lägger sig inte Skatteverket i så länge det antingen sker i förskott eller efterskott månadsvis.

Precis som du säger så kanske Försäkringskassan börjar hakar upp sig på det om du plockar ut lön samtidigt.

1 gillning

Det enda Försäkringskassan bryr sig om är att du inte jobbar under den perioden du ansökt om. Mao så kan du ta ut full lön samtidigt som du tar ut föräldrapenning, dock får du betala väldigt mycket skatt :smile:

Jag har ringt Försäkringskassan och diskuterat saken med dem. Jag håller själv på att ta ut alla lägstanivådagar undersommaren men har valt att inte ändrat löneutbetalningen, det blir någon hundralapp mer i skatt. Har dock valt att inte ansöka om helger, det är då eventuellt jobb sker under sommaren.

2 gillningar