Hej!
Förhoppningsvis, om allt går bra kommer jag vara mammaledig i vår. Jag har ett AB där jag kombinerar mitt yrke som läkare med min hobby som fotograf, bolaget alltså främst till för att kunna finansiera min hobby men kan på sikt bli mer än så Här är jag inte anställd och tar inte ut någon lön. Jag är anställd inom landsting och får min lön härifrån istället.
Så till mina frågor, om man är föräldraledig från sin anställning, kan man konsulta i sitt bolag (fattar att man inte kan ta ut föräldrapenning + fakturera för aktivt arbete (eller?) )? Kan man fakturera för passiva inkomster (läs. försäljning av fotokonst etc) under tiden? Var hittar jag info kring detta? Känns inte som att FK eller skatteverket delar sådana här hacks. PS. planerar givetvis att vara ledig med mitt kommande barn, jag vill inget hellre, men jag vill veta om jag kan ta ngn halvdag då och då och konsulta ffa mtp bolåneräntor etc etc etc. elle rom jag innan bebis kommer kan jobba upp lite möjligheter för mer passiva inkomster.
Ring och prata med FK, de har varit hjälpsamma när jag ringt.
När jag var ledig på halvtid med dottern för fyra år sedan ringde jag och frågade vad som gällde beredskap och eventuella utryckningar de dagar jag hade beredskap fast jag varit föräldraledig.
Det var inget problem alls, det viktiga var hur många timmar jag hade avstått från att arbeta.
Alltså ledig hela min ordinarie arbetsdag (8h), men beredskap innan och efter + utryckning 2h på kvällen var inga problem även om jag tog föräldraledigt på 100% den dagen.
Många tar ju dessutom inte 100% föräldraledigt 7 dagar i veckan (för att dagarna ska räcka längre) vilket man måste för att få ut full ersättning, och då finns ju faktiskt möjlighet att arbeta en hel del samtidigt även på sitt ordinarie jobb om man skulle vilja.
2 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
3