Hej
Jag har en fundering. Har ett aktiebolag idag, jobbar som konsultande mäklare och har därmed egentligen inga krav på hur eller när jag måste jobba. Jag har en bra buffert med sparade pengar på mitt privata sparkonto. Därför är jag egnetligen inte i “behov” av försäkringskassans utbetalning av min föräldraledighet och undrar således om det varit bättre att ta ut högre lön än jag hittills gjort i snitt 30 % av min normala månadslön (44.000 kr) per månad för att på så sätt få ett bättre årligt resultat, vilket skulle öka utrymmet för utdelning under 2022 samt att jag även då skulle få ut mer lön/månad till låg beskattning under brytgränsen.
Föräldraledigheten kan jag ju sprida över tid (för att få ut pengarna från försäkringskassan) men utan att göra för “dåligt” resultat och därmed liten utdelning under ett år.
Du skulle ju kunna ta ut föräldraledig en fredag eller måndag (och då även kunna ta ut lördag och söndag), helger kan tas ut på sjukpenninggrundande nivå om man har en vardag i anslutning
Lägsta nivå kan du ta ut utan krav på att du ska ha någon dag i anslutning.
För på barnets 4 årsdag får ni sammanlagt ha kvar max 96 dagar.
Jag är lite osäker på vad frågan är. Varför just 30 %?
Föräldrapenningen ser jag som gratispengar från staten och det därmed inte är några problem att sänka utdelningen temporärt. Numera använder jag mina dagar när jag går på semester. Sedan sänker jag bruttolönen med bruttobeloppet från föräldrapenningen för att undvika gå över brytpunkten för statlig skatt.