Jag har levt på mitt eget AB i snart 15 år på heltid. Arbetar som konsult. Nu vill min största uppdragsgivare erbjuda mig en anställning. Jag är intresserad av “mjuka skäl”: Trivs bra på jobbet, intressanta arbetsuppgifter, möjlighet att bli ännu mer inkluderad etc. Men ekonomiskt… Finns det något sätt att hantera detta? Jag har ca 10 år till pension, har redan byggt upp periodiseringsfonder som jag tänkt rulla framåt till pensionen. Samt annat sparande (pensionssparande i AB’t utan direktpensionsavtal). Jag kommer ha möjlighet att behålla AB’t och arbeta deltid i det.
Jag måste betala skatt på periodiseringsfonderna när de ska lösas upp, istället för att kvitta dem mot lön efter att jag slutar jobba. (Något förenklad beskrivning)
Jag måste få en väldigt hög lön som motsvarar dagens upplägg med lön till brytpunkt plus aktieutdelning.
Det finns säkert fler nackdelar som jag inte kommer på just nu.
Du måste inte ta jobbet! Om det är en dealbreaker att lönen kommer bli lägre.
Garanterat har du funderingar kring det här beslutet som inte bara är ekonomiska. Även om det framstår som en ekonomisk frågeställning i dina inlägg. Om du är bekväm med att dela mer kring detta så får du nog ut mer av tråden.
Skattemässigt kanske du skulle gynnas av att sätta bolaget i träda medan du inväntar 5/20 (kan ändras till 4 år snart). Det går att lägga kassan i indexfond under tiden och du kan när som helst avbryta om något annat skulle bli mer aktuellt.
Så din kassako har insett att det nog vore bättre och ha dig som anställd efter 15 år?
Förstår inte vad vi ska göra. Antaligen säger du nej och fortsätter som konsult eller så acceptera du?
Vet inte hur mycket pengar du har i bolaget men du kan ju fortfarande ta utdelning enligt schablonen (ej lönebaserad) samt ha kostnader på bolaget.
Teoretiskt kan du ha ett till bolag som fakturerar ditt gamla bolag (och du därmed löser upp periodiseringsfonderna) och flyttar dem och kan då göra nya periodiseringsfonder i det bolaget och därmed vinna tid (fem nya år).
Skatteverket hade nog ogillat det upplägget vid en granskning om man inte hittar något legitimt skäl för kostnaderna.
Vad hade du för omsättning och vinster i ditt företag och vad kommer du få för lön?
Hur stort pensionskapital har du?
Ekonomiskt kan det vara en klar nackdel om du tjänar bra som anställd då majoriteten försvinner i skatt och din arbetsgivare avsätter pengar till tjänstepension så att du når över brytgränsen för din pension.
Men detta vet du säkert.
Jag ser inga föredelar med att vara anställd om du tjänar klart över brytpunkten mer än att det kan vara en bra arbetsmiljö i perioder och att din anställning är tryggare.
Det är nog många IT konsulter som lider av arbetsbrist i nuläget.
Jo, men periodiseringsfonderna måste jag skatta först.
Känns som ett skumt upplägg
Nej, eftersom eget AB anses bättre än anställning, så är det klart att det blir sämre om man går tillbaka till en anställning. Frågan är bara om det finns tips på saker att tänka på.
Fortsätt rulla periodiseringsfonder framåt. Ta ut lön igen om du tröttnar på anställningen. Om du har kvar anställning till pensionering är det ju bara att ta ut lön från aktiebolaget de första åren istället för pension och utnyttja lägre arbetsgivaravgift och jobbskatteavdrag för lön som pensionär. När periodiseringsfonderna är slut börjar du ta pension istället, sätter du bolaget i träda och skattar 25% på kapitalet när trädaperioden är slut.