Jag har levt på mitt eget AB i snart 15 år på heltid. Arbetar som konsult. Nu vill min största uppdragsgivare erbjuda mig en anställning. Jag är intresserad av “mjuka skäl”: Trivs bra på jobbet, intressanta arbetsuppgifter, möjlighet att bli ännu mer inkluderad etc. Men ekonomiskt… Finns det något sätt att hantera detta? Jag har ca 10 år till pension, har redan byggt upp periodiseringsfonder som jag tänkt rulla framåt till pensionen. Samt annat sparande (pensionssparande i AB’t utan direktpensionsavtal). Jag kommer ha möjlighet att behålla AB’t och arbeta deltid i det.
Jag måste betala skatt på periodiseringsfonderna när de ska lösas upp, istället för att kvitta dem mot lön efter att jag slutar jobba. (Något förenklad beskrivning)
Jag måste få en väldigt hög lön som motsvarar dagens upplägg med lön till brytpunkt plus aktieutdelning.
Det finns säkert fler nackdelar som jag inte kommer på just nu.
Du måste inte ta jobbet! Om det är en dealbreaker att lönen kommer bli lägre.
Garanterat har du funderingar kring det här beslutet som inte bara är ekonomiska. Även om det framstår som en ekonomisk frågeställning i dina inlägg. Om du är bekväm med att dela mer kring detta så får du nog ut mer av tråden.
Skattemässigt kanske du skulle gynnas av att sätta bolaget i träda medan du inväntar 5/20 (kan ändras till 4 år snart). Det går att lägga kassan i indexfond under tiden och du kan när som helst avbryta om något annat skulle bli mer aktuellt.
Så din kassako har insett att det nog vore bättre och ha dig som anställd efter 15 år?
Förstår inte vad vi ska göra. Antaligen säger du nej och fortsätter som konsult eller så acceptera du?
Vet inte hur mycket pengar du har i bolaget men du kan ju fortfarande ta utdelning enligt schablonen (ej lönebaserad) samt ha kostnader på bolaget.