Efter ganska många konsultuppdrag under många år på stora företag så var det aldrig konsultbolaget som uppdragsgivaren behövde utan alltid bara min kompetens. Konsultbolagen blev mest en blåsning och onödig mellanhand när man väl är någon som andra företag behöver. Behöver de visa ett ramavtal då är det en annan fråga
Vill man ens ha uppdrag som köps via ramavtal som egenkonsult? Priserna är ju ofta väldigt pressade. Som backup-lösning kan jag förstå det, men bättre att först leta uppdrag med fri prissättning, i alla fall som seniorkonsult.
Vad skulle ordet “egenkonsult” heta på engelska? Det är väldigt konstigt språk här.
Ordet “egenkonsult” är ganska konstigt och kommer inte att ha en definition officiellt. Jag äger mitt aktiebolag är anställd där, jobbar som konsult åt andra företag men ordet “egenkonsult” är otroligt vanskligt när jag helt enkelt äger mitt företag.
Men detta var min poäng från början. En uppdragsgivare som letar efter en konsult (en individ) åt gången, då är det helt onödigt att vara anställd hos KnowIT eller några andra mellanhänder. Om det ändå inte är flera konsulter åt gången, utan endast fråga om en enda individ, då är det bara en börda att vara anställd hos någon annan. Men om det finns ett ramavtal eller liknande, att KnowshIT AB får skicka 25 konsulter per åt till Statens BullshITverk, då är det väl bra
-
Ja. Är det bara ett enda kontrakt man behöver, och kan du programmera eller jobba med engineering management så är det ännu enklare. Själv har jag kontrakt för hela 2023, fick det på 20 minuter genom att prata om Java.
-
ca 50 tkr månatligen plus pensionsavtal.
Men varför…varför…varför…våffö då då våffö…våffö…våffö göre på dette viset.?
Svar: Det bästa är att vara oberoende frilans utan vansinniga konsultchefer. Men man måste kunna visa några års erfarenhet som konsult först. Det går inte att landa på toppen direkt.
Nej tyvärr känner ja ingen som jobbar där så har ingen “pålitlig källa” inte för ja misstror han ja pratade med men ja du förstår kanske va ja menar.
Ja dom e 34st anställda på bolaget o ska nog inte öka mer än 2-3st under nästa år. Så litet är de.
Nu är det förvisso skillnad på konsultbolag och konsultbolag.
För min del så tar konsultbolaget ganska liten del av pengarna, kräver inga gratistimmar och löser allt det som man inte orkar re i själv såsom leta uppdrag och ekonomin.
Nu vet jag inte vad för region och teknisk inriktning du lever i, men om du redan idag tjänar 50" ska det nog krävas mycket för att få ut något avsevärt bättre hos ett konsultbolag, i alla fall utanför storstadsregionerna. Jag har hyfsad koll på vad mina kollegor tjänar och det är inte någon som jobbar som utvecklare/testare/etc som tjänar över 50, jag är närmast med mina 48. Några säljare/managers tjänar tunt 50-55 och VD har jag inte koll på då vi bytte för någon månad sen. Den förra tjänade 75000 kr om man bara tar från taxeringskalendern 
Låter smått otroligt att nån vill ge 50" för en scrum-master. Jag är själv certifierad sådan och har jobbat som detta på halvtid i några projekt, och det var i särklass det mest stressande jag gjort i hela mitt liv. Ofta har du på ett företag några (chefer, upper eller middle managers) som vill införa scrum, sen har du några andra som gör sitt allra bästa för att motarbeta detta och tycker det är i vägen för deras egna mer flexibla releasemodeller, du har ett team av säg 7-8 pers som är av lite olika sortiment, vissa tycker det låter kul, andra bryr sig inte och vissa går in lite halvhjärtat. Och där kommer du som scrum master, lite som lekfarbrorn på barnkalaset, som kommer och “stör” med en ny tråkig lek när alla barnen leker som bäst med sina egna påhittade lekar som de har roligt med.
Har du tur hamnar du på ett ställe med trevligt folk, där man håller på med scrum redan men det går inte jättebra, och behöver nån som kan polera kanterna. Då är det inga problem att vara scrum master, i princip kan du sätt autopiloten och göra annat under tiden, och endast gå in i din roll lite då och då, när något behöver förbättras eller förändras, eller om det kommer någon ny i teamet. Har du otur, hamnar du i en veritabel köttkvarn, där du blir motarbetad från alla håll och kanter. Trivs man i en sådan konfliktorienterad miljö, då kanske det är kul, jag avsade mig uppdraget efter 8 månader, efter oändliga konflikter med “produktägarna” och med vissa i teamet samt chefer som motarbetade så gott de kunde.
För mig personligen (har 22 år inom yrket) finns det bara en väg framåt om jag vill “gå vidare” som systemutvecklare och konsult och få upp lönen mer och frigöra mig från så mycket corporate bullshit som möjligt, och det är inte till något annat konsultbolag typ C-G-. C-O--S-D eller H--Q, som alla gör sitt bästa för att pressa lönerna så mycket som möjligt, utan att bli egen och ta uppdrag på distans typ via folq eller solidx eller någon annan mäklare.
Lycka till
Tack för svar. Ja bor i Stockholm o jobbar mest på operations sidan. Eller mest o mest de e på den sidan jag jobbat. Både under mina 9år som DBA och under mina 3.5år som scrum master.
Förstår oxå att jag har väldigt bra lön så jag klagar absolut inte på min nuvarande lön eller så. Men ja vill ju inte stå kvar på samma om ja byter arbetsgivare o samtidigt förlorar förmåner.
Tycker de e svårt o avgöra va man ska begära.
Har även fått erbjudandet av en av mina svågrar att gå in i hans enmans bolag som konsult o köra. Han vill väl dock att jag kör som DBA helst men e lite trött på tekniker rollen just nu.
För övrigt så va de en bra beskrivning på hur folk tar emot en som scrum master 
Vet inte om över 50 låter sådär värst vansinnigt egentligen.
Brukar faktureras 700-1000/timme för programmerare åtminstone. Har svårt att tro att scrum masters som ibland dessutom har liknande bakgrund kräver så värst mycket mindre. Vid 750/timme blir 120k in före skatter och avgifter, konsultbolaget tar en bit av kakan resten kan bli lön och pension. I vissa yrken ska dock tjänstebil och annat rymmas där vilket drar av en ganska rejäl bit av kakan…
Jag har personligen lön över 50 och då har jag inte vansinnigt lång erfarenhet (även om jag kanske många gånger kan mer än de som är nära pensionen…).
Hejsan,
jag hittade den här tråden och läser med intresse.
Jag jobbar själv som Scrum master i just Stockholm, är idagsläget anställd på stort företag men har blivit kontaktad av flera konsultbolag om att komma till dem.
Jag skulle spontant säga att du kan kräva minst 55’ i lön, plus pensionssparande och andra “vanliga” tillbehör så att säga.
Sen är det ju olika hos konsultbolag, ett lönesätt som blivit populärt är att ha en ram att utgå ifrån
Då tar konsultbolaget en viss procent av det du drar in (vanligtvis runt 30%) och sen får du fritt hantera resten av pengarna - inklusive att sociala avgifter och sånt - plus att du får sköta om pensionsinbetalningarna också själv.
Du kan då ta ut en lägre lön för att slippa statlig skatt, men också då fylla på din “pott” och därifrån ta en större del till exempelvis pensionsinbetalningar, eller så ger du dig själv 70’ i lön och har inget i potten så att säga.
Du kan också bestämma mer fritt hur mycket semeser och ledighet du vill ha eftersom du då tar pengar från “ramen”. HAr en kompis som jobbar på detta sätt som pga sjukdom i familjen behövt jobba deltid och ändå får ut sin vanliga lön eftersom hon har utrymme för detta i sin ram.
Det ger större frihet att själv bestämma hur man vill fördela det hela.
Jag har som sagt var ingen egen erfarenhet av detta sätt, men har hört från ett par kompisar som jobbar som konsulter med detta upplägg att de gillar det.
Men går du in som “vanlig” konsult kan du begära minst 55 skulle jag säga.
Hej
Fint av dej o svara så utförligt. Tack så jättemycket för råden
.
Låter intressant ska se vad de säger kring lönemodeller. Ska träffa dom igen imorgon faktiskt o “klämma o känna” lite mer på de hela så att säga.
O ja har tänkt begära 60-65 pga dom förmåner jag tappar om jag skulle välja o byta men med förhandlings utrymme nedåt såklart men man ber ju alltid om högre än vad man skulle acceptera som lägst. Siktar på att inte landa på lägre än 58 om jag byter till konsult
Hur gick det vid mötet med dem?
Hur känns det? ![]()
De gick bra o känns jätte bra.
Väntar på svar på vad dom kan erbjuda mej efter att jag berättade vad för förmåner jag har idag som jag kommer tappa o vad jag har i lön idag.
Kanske lite omvänt men så blev de. Hoppas på att vi ska kunna komma överens men får veta i nästa vecka vad dom erbjuder.
Tack för du fråga ![]()
Kul! Om du inte nappar på deras erbjudande kan jag tipsa om de andra konsultbolagen jag varit i kontakt med ![]()