Försäkring - konsulta mot USA

Hej! Jag försöker föra in min konsultverksamhet gentemot USA i ett aktiebolag istället för som nu i en enskild firma. I samband med det så behöver jag ordna med en “professional and general liability insurance” som täcker mitt arbete, även när det sker inom/via ett svenskt aktiebolag. Har någon här lyckats med att skaffa “professional and general liability insurance” för ett svenskt AB? I så fall kan ni dela med er vilket försäkringsbolag som ni använder?

Tack på förhand!

Jag lyckades med detta för några år sedan via en mäklare AssuransSelector som vidarebefordrade en försäkring från CFC Technology / CFC Europe / Lloyds. Det var dyrt och jobbigt, och krävde ändå flera rundor fram och tillbaka av förhandling för att kunden ville se x miljoner i liability och vi kunda bara få y, etc. Det kostade 5800 USD per år för mig som enmans-AB, för fem år sen.

Det är en ansvarsförsäkring, vilket även de flesta svenska kunder kräver. Jag kör via Folksam. Den vanliga försäkringen undantar dock USA, så du behöver nog en tilläggsförsäkring.

Japp det är den tilläggsförsäkringen vi pratar om tror jag.

(inlägg raderat av författaren)

Tack för svar! @rtca, hoppas att det går bra att ställa en följdfråga! Kommer du ihåg om du fick en “Certificate of Insurance” i Accord-format?

Jag fick ett Policy Certificate med en massa Schedules som förklarade de olika delarna som ingick i försäkringen, men jag vet inte vad Accord-format är. Det godkändes iaf av min amerikanska kund till slut. (Mäklaren AssuransSelector bytte visst namn till Säkra nånstans längs vägen ser jag också, vet inte om det tillför något.)

1 gillning

Tack igen för ditt svar! Acord är ett standardiserat format för Certificates of Insurance som används ofta i USA. Ser ut så här: https://images.insurancecanopy.com/u/2024/05/15133233/Acord-Certificate-of-Liability-Insurance.webp?strip=all

1 gillning

Nope, känner jag inte igen. Men det var inget som efterfrågades, annars kanske det hade kommit upp.