IT-konsult mot USA, fundering kring försäkring

Håller på kollar fastna kostnader för att eventuellt övergå till en egen firma, det handlar om ett mindre konsultuppdrag för en amerikansk firma. if vill ta ut en alldeles för dyr försäkringspremie gentemot min förväntade omsättning. Efter ett visst sökande hittade jag Exali (exali.com) och undrar om det är några som har några erfarenheter med dem?

2 gillningar

Välkommen till forumet, beklagar att du inte fått svar, tror tyvärr det är väldigt nischad fråga och inte så många här som jobbar mot USA.

Välkommen till forumet.

Har varit i processen att starta verksamhet i USA. Min juridiska rådgivare var noga med att den amerikanska verksamheten skulle vara helt frikopplad från den svenska, helt eget bolag.

Gällande försäkringen så titta igenom villkoren så att de är likvärdiga. Har ingen egen erfarenhet av bolaget du nämner men det är lätt att vara billig om försäkringen inte täcker något.

1 gillning

Hej! Jag gör precis samma resa just nu. Snårigt!

Alla svenska bolag utom If sa att det inte gick med USA. If tar “minst 20000kr” per år, och påpekade att man behöver behålla försäkringen i upp till 10 år i fall man blir stämd efter uppdraget. Men då kan man betala en engångssumma när man ska sluta jobba mot USA som är lägre än 20k/år (dock oklart hur låg). De vill också ha in kontraktet för att göra en manuell riskbedömning som tar några dagar.

Jag mailade Exali och fick svar senare samma dag, där verkar jag kunna få en indemnity insurance (ansvarsförsäkring?) för bara 5-6000kr per år. Hemsidan ser ju rätt amatörmässig ut tyvärr vilket sänker intrycket, men jag fick ett bra svar från kundtjänst.

Svårt, känns ju klart tryggare med If men också klart dyrare och mer komplicerat (dessutom i mitt fall måste namnbyte osv från lagerbolag gå igenom först, vilket försvårar för mig när uppdraget lär starta innan det). Jag lutar nog åt Exali faktiskt, har bara hittat goda saker online om dem. Men hur bra det är vet man väl först när man blir stämd.

Jag håller verkligen med! Om mitt uppdrag hade varit i rätt storlek hade jag inte haft något problem att betala för If, och det känns ju såklart tryggare. Men med tanke på att det är just ett mindre, (och även då lite mer familjärt om man kan säga så), så är min riskbedömning att det är låg risk. Men alltid bättre att ha en försäkring när man inte behöver den, än att inte ha den när det behövs :sweat_smile:

Ska ta en bra titt på Exalis villkor och om det inte är något som sticker ut blir det nog det även för mig!