Underlag vid reseavdrag?

Flex kan vara ett elände, läste (för länge sen) om ett företag som tog bort flexen då ingen som jobbade där fick igenom sina reseavdrag. I praktiken var de ju tvungna att vara på jobbet en viss tid, men hade möjligt att vid enstaka tillfällen nyttja Flex, men då tolkade skatteverket det som att har man flex kan man komma och gå som man vill, vilket väldigt sällan är fallet.

Det kommer inte att funka gör mig då jag yrkat på avdrag för drygt 1000 mil men bilen har bara gått 800 mil!

Jag hoppas på att de inte gör något koll!

Har du kört med någon annan bil då?

Å andra sidan behöver du själv underlagen för att du ska kunna räkna ut ditt avdrag så jag förstår inte riktigt klagomålet? Du ska ju bara göra avdrag för de dagar som du faktiskt rest.

Det normala är väl annars att arbetsgivaren betalar milersättning för bilen när den används för resa. Då blir det en utgift i verksamheten.

Ja, den bil jag sålde i november.

Arbetsgivaren betalar inte milersättning då jag inte använder min bil i tjänsten. Mina tjänsteresor utgår från mitt tjänstgöringsort. Iom jag bor på landet så ska jag köra först med min egen bil till ort A (där kontoret ligger, där tågstationen befinner sig) parkera där och ta antingen tåget ditt jag ska, tåg till flygplatsen eller hyrbil som arbetsgivaren betalar för så jag får aldrig betalt för dem 3 mil enkel resa.

Så i princip kör jag varje dag till kontoret på egen bekostnad och sen vad jag gör under min arbetsdag är åka iväg någon annanstans med tjänstebil eller tåg.

Eftersom jag faktiskt fått kontroll och behövt skicka in kan jag säga att det låter som ni överarbetar.

Frågorna jag fick var.

Om jag kunnat åka kollektivt. Mitt svar var nej och en förklaring på någon rad. I mitt fall enkelt då det inte ens gick buss till arbetsplatsen.

Hur kom fram till antal körda km. Enkel uträkning där start, mål och antal dagar räckte.

Vilka fordon jag hade haft. Var bara skicka in regnummer på fordonen i mitt fall var det mina föräldrars bilar då jag fortfarande bodde hemma då.

Efter mina svar hörde jag inte mer.

2 gillningar

Nej. Våran bil står på mig men det är frun som använder den och gör avdrag på milen.

1 gillning

Observera att det är fri bevisprövning och att man/du ska göra något sannolikt, inte styrka något till hundra procent.

3 gillningar