Tjänsteställe för konsultbolag?

Hej! Plockar upp den här tråden för lite bollning!

Jag funderar lite kring optimering av tjänsteställe, flexibilitet och tjänste- eller förmånsbil.

Scenario:

Eget konsultbolag där jag utgår från mitt hem i Östergötland och jobbar därifrån till störst del. Men, jag ser även ett stort värde av att vara flexibel och träffa andra likasinnade och gillar att vara på olika coworkingställen i stan, 1-3 gånger i veckan där jag både jobbar och har kundmöten.

Jag är även hos kund i Stockholm någon gång i veckan.

Så, med det upplägget, funkar det att ha tjänsteställe i hemmet och även använda bil för att ta mig till stan för de aktivitet jag beskrivit? Jag använder ju dessa coworkingställen sporadiskt.

Då det är den sträcka jag kör till 90% av min körning funderar jag även på om det är möjligt att ha en tjänstebil istället för förmånsbil? Och i de fall jag behöver åka något privat utöver de 100 mil/10 dagarna, använder familjens andra privata bil.

Vad tror ni? Något som ni tror kan vara problematiskt? Eller något jag missat kring upplägget? det är ju även smidigt att passa på att göra privata saker i samband med en resa till stan, som storhandling, hämtning etc.

Om nu upplägget skulle fungera, då tror jag att du bryter mot 10ggr per år klausulen om du gör detta. Minsta omväg du tar gör det till en privatresa som jag uppfattat det.
Du ska också logga körningarna för att kunna visa att bilen inte används privat.
Hur kontroll utförs har jag noll koll på.

Tjänstebil borde fungera ifall du ser till att ha en ordentlig körjournal som kan bekräfta att du inte kört mer än dessa 100mil/10dagar.

Tror SKV har en mall på nätet men i princip så ska du ta med mätarställning före/efter, sträcka, varför och vem du åkte till. Har du det så kan jag inte se att det är några problem. Då är det ju något du gjort helt och hållet för tjänsten.

Nästa fråga är ifall du ändå ska titta på att ta ut 25kr/mil skattefritt för körningar med egen bil, om det inte blir en förlustaffär eftersom du kör runt i en Ferrari :slight_smile: Då blir det ju inte lika viktigt med det ovanför.

Bra svar! Hm det med att använda privata bilen i tjänsten har jag funderat lite på men har tänkt rent spontant att det måste va mer fördelaktigt att ha tvärt om, med en tjänste- eller förmånsbil? Men det kanske inte är så egentligen.

Gällande journalen, om jag har ett digitalt möte som jag egentligen kan ta vart som helst men väljer att ta på ett coworkingkontor, hur ska man tänka kring det? Jag har ju tagit mig till ett ställe för en specifik aktivitet men jag kan ju lika gärna även ta det mötet hemma eller hos kund i Stockholm? Om jag bara specar mötet i en journal så borde det inte spela någon roll om det är digitalt eller fysiskt?

Ja det där med minsta omväg känns ju lite svårt. Om jag stannar för att tanka eller ladda, är det att anse som en omväg och då inte göra resan giltig för tjänsten? Var går liksom gränsen. Antar att det är något som avgörs vid en ev. Granskning men det är ju svårt att göra rätt om drycker en tolkningsfråga.

Tanka tillhör tjänsten eftersom det är tjänstebil ju. Verkstad, tvätt etc är också inom ram för tjänsten eftersom det inte är din bil ju

Som vanligt med skatteverket så gäller omvänd bevisbörda, de säger något och du ska bevisa att så inte är fallet.

Företagsbilar är generellt något jag skulle undvika (om man inte har behov förstås), skatteverket älskar att granska just företagsbilar (antagligen eftersom det fuskas mycket med dessa) om det inte är uppenbart att du har en verksamhet som har behov av bil, tänk budfirma, taxi, hantverkare o.s.v. Så rådet är att hålla det enkelt med förmånsbil och fortsätta med tjänsteresor istället de gånger du kör i tjänsten.

1 gillning

Tanka, ladda, tvätta bilen är väl OK. Det måste man.
Men just hämta och lämna barn tror jag nog Skatteverket har nämnt som inte tillåtna aktiviteter (speciellt om du gör minsta omväg)

Tjänstebil är väl ok men supertråkigt att det inte går att köra privat med. Antar att du inte ligger 3000+mil/år i tjänst. Förmånsbil är ganska dyrt idag. Om exakt bilmodell inte spelar roll så kanske det är billigare att köpa/lease:a privat och ta 25kr/mil.

Betalar företaget för bensin till förmånsbil så har du ingen körersättning, men då måste du krångla med att göra löneavdrag för den del du kört privat med vad “bensinen” ungefär är värd vid tillfället. Står du för bensin själv så är det nästan garanterad förlust då du bara får 12kr/mil.

Kan inte se några problem med det så länge din journal stämmer. Du har ingen anledning att berätta ifall det är digitalt eller fysiskt möte. Du åkte dit för ett möte ju. Det kanske är bättre utrustning? Andra kanske skulle vara i samma rum? etc.