Ni som kan det här med förmånsbilar

Förmånsbilar är sällan förmånliga att nyttja privat nuförtiden.

När du räknar ihop alla kostnader så är det sällan billigare än att leasa bilen, men om du byter jobb måste du betala rejäla straffavgifter.

Vad finns det för andra alternativ då? Är det att köra med min privata bil mot en milersättning då? Men då får jag väl också bekosta all service och reparationer själv? Rent spontant känns det ju inte som ett bra alternativ

Beror på hur mycket du faktiskt kör privat. Du får betala fullt förmånsvärde för bilen även om du bara åker 400 mil om året privat t.ex.

Det är nästan helt säkert billigare för dig att köpa en begagnad bil för säg 100-150 tkr än att betala förmånsvärde. Tänk på att förmånen vanligtvis sänker din pension, sjukpenningsgrundande inkomst m.m

1 gillning

Det där är ju långt ifrån en allmän sanning. Jag har haft fem olika förmånsbilar på tre olika arbetsplatser och det har inte funkat så som du beskriver. Varför ska jag bära risken för ett beslut som kanske inte är upp till mig?

2 gillningar

Som i ungefär hundra procent av liknade fall så måste du sätta dig ner och räkna.
Börja med att lista ut vilken form av bilpolicy arbetsgivaren har. Kan du t ex välja en ren elbil som dessutom passar dina behov, då är det troligen ”förmånligt” rent objektivt.kan du välja att tacka nej till bilförmån mot ett motsvarande påslag på bruttolönen? (Så har jag, det är fn 7000:-/mån plus pension på 2100:-)
Vilka andra tjänster ingår, får du t ex fritt drivmedel etc och får du bruka bilen helt fritt eller finns det restriktioner?
Och om du inte redan tjänar över brytpunkten för statlig skatt så behöver du ta hänsyn till det också.

Vad menar du med brytpunkten för statlig skatt?

Okej! Rättelse: vissa förmånsbilsavtal avkräver höga straffavgifter om du slutar ditt jobb.
Man bör lusläsa sitt avtal.

1 gillning

Men jag vill ju inte sitta och köra 4 - 5000 mil om året i en skitbil heller, och dessutom stå för alla kostnader som uppstår?

Jag föreslår givetvis att du kör din jobb-bil inom jobbet, men har en egen bil privat.

1 gillning

Ja men det alternativet verkar ju nästan inte finnas som jag förstått det hela, eftersom att skatteverket är på en som en hök om man bara svänger förbi dagis med bilen, så blir det en förmånsbil oavsett och det verkar i princip oundvikligt. Har jag missförstått det hela?

Precis så? Det handlar om att följa lagen… Du kan ju råna tanter på pengar också. Skatteverket är, i det här fallet, inte din fiende. Du betalar skatt på dina förmåner precis som du betalar skatt för lönen du får.

https://lmgtfy.app/?q=brytpunkt+för+statlig+skatt+2022

:upside_down_face:

Ja det fattar ju jag också. Du svarade ju inte på min fråga dock, är det ens ett alternativ få?

Tror vi pratar förbi varandra :slight_smile:

Jag ser det som att du har följande lagliga val:

1. Köp en bil privat och använd den även när du jobbar. Det här är förmodligen en jättedålig ide då timersättningen inte matchar “true cost of ownership”.
  2. Kör din firmabil både inom jobbet och privat, och betala förmånsbeskattning på bilen. Förmodligen inte en bra ide då du inte kör så mycket privat, eftersom du måste betala full förmån på bilen även om du knappt använder den privat. Speciellt om det inte är en elbil det handlar om, då du beskattas extremt högt för bensin- och dieselbilar.
  3. Kör din firmabil på jobbet, och ha en annan bil privat. Förmodligen 1000-2000 kronor billigare per månad än alternativ 2 (inräknat allting).
  4. Kör inte bil privat alls, utan bara i jobbet. Bil är dyrt, så kan du undvika att köra bil privat så är det fördelaktigt.
1 gillning

Ja okej. Men är alternativ 3 ens möjligt? Som jag förstått det så kommer jag få betala förmånsskatt oavsett då det är näst intill oundvikligt. Jag kommer ju att ta bilen hem på eftermiddagen och jag kommer att lämna barnen på dagis på mornarna.

Tack för svaren

Din arbetsgivare kan väl inte tvinga dig att åka med deras bil mellan hemmet och arbetet? :slight_smile:

1 gillning

Nä men arbetsgivaren ligger ungefär en timme från mitt hem, jag kommer inte ställa bilen där efter varje arbetspass för att sen köra hem och sen dit igen nästa morgon.

Om du har en timmes körtid så har du väl typ 8 mil x2 per dag i privata mil.
På ett år ca 16x220= 3500mil privat.

Ja inte riktigt 8 mil men 5 - 6

Verkligen en tråd för mig detta, tack för input som jag läst tills nu. Jag sitter själv med detta och kan i min situation inte riktigt förstå alla varningar om att förmånsbil inte skulle vara förmånligt (i min situation)

Jag privatleasar idag och vill fortsätta med det om jag inte väljer förmånsbil. Som jämförelse kan vi ta en VW id4 som i min förenklade TCO kalkyl ligger på ca 6500kr/mån.

Med förmånsvärde inkluderat kommer min netto lön sänkas med 2000-2500kr/mån.

Äts den skillnaden verkligen upp på kort sikt? (förstår att på lång sikt är allt pensionssparande i längden det som väger över). En löneökning som täcker hela min TCO för privatleasing är inte helt enkel att få igenom.

Utöver detta är ju dörr uppslag, stenskott m.m. Nästan oundvikligt vilket blir en besparing med förmånsbil jämfört med privatleasing.

Tänker jag fel?