Ni som kan det här med förmånsbilar

Jag tycker också att det känns förmånligt men man får alltid en negativ vibe av alla ekonomigenier av nån anledning :joy: klart man blir fundersam “vafan har jag missat?”

Det som många tappar är att det finns två poster som direkt kostar pengar för parterna (du och arbetsgivaren): själva leasingavgiften i sig, och förmånsvärdet.

Ofta innebär en tjänstebil avdrag på lönen för leasingavgiften (potentiellt med sänkning av SGI och pension och som följd) och därefter förmånsbeskattas du.

Om arbetsgivaren står för leasingavgiften så går du ju plus, men då är inte tjänstebilen kostnadsneutral för arbetsgivaren - dvs. de skulle kunna ge dig högre lön motsvarande leasingavgiften. De pengar du får i form av högre lön, avsaknad av förmånsbeskattning och avsaknaden av minskad SGI/pension är mer än kostnaden att privatleasa samma bil.

3 gillningar

Men beror inte det lite på hur mycket man kör varje år då osv?

Är med på resonemanget. Dock tänker jag att det i många bolag är svårare att få igenom motsvara de löneökning pga all världens olika anledningar. En bil blir då “bara” en kostnad för bolaget

Mitt val att ta nyttja bilförmånen i min anställning kostar:

• skatt på förmånsvärde, något som tidigare var stabilt men numera justeras beroende på Magdalenas humör.
  • ”nej tack” till alternativ kontantersättning för bil a 7000:-/mån brutto.
  • som en följd av ovan, 2100:- i ITP-insättningar varje månad som ej görs. (30% på 7000:-)

Men visst är det smidigt.

Jag har haft ett antal förmånsbilar, och det har blivit sämre och sämre på bara några år.
I dag vill ju politikerna att det ska vara samma kostnad för att köpa privat som att köra förmånsbil.
När jag slår på bilförmån på Skatteverket på några bilar så inser jag att det är bättre att privatleasa och ta milersättning.
Äger du sedan ditt bolag så får du ju betala bileländet två gånger……

2 gillningar

Att säga ingen blir fel på många sätt, kan ge exempel på när bilen inte blir en förmån.

Byggfolk använder detta som en förmån, dvs man får resan till och från arbetsplatsen betald av företaget, där man helt enkelt ger den anställde en företagsbil som används tur/retur hem, blir en bonus både för den anställde och för företaget.

För det första så får man inte åka mellan hem och kontoret, men man kan köra till hemifrån och till arbetsplatsen eller till en leverantör, på så sätt blir alla resor tjänsteresor , kort fattat man åker inte mellan hem och tjänstestället man väljer tillfälliga arbetsplatser eller leverantörer som första mål.
Där anställda brukar kunna välja vilken “service bil” dom vill använda, vissa tar en Pickup som en Nissan Navara med baksäte ifall vägen hem passerar barnens dagis dvs det utgör ingen omväg för den anställde att plocka upp barnen eller lämna av dom.

På detta sätt brukar man kunna värva en bra person från ex större företag eller från ett annat företag, dvs personen har blivit headhunting och man har använt sig av detta som en extra bonus för att få över personen.

Om du läser vad Skatteverket skriver om servicebilar på denna sidan Justering av bilförmånsvärde - Företag och organisationer | Skatteverket
så kan man tänka på vad reglerna säger samt hur folk gör inte alltid är samma sak…

Sen kan man läsa vidare på Justera bilförmånsvärde | Rättslig vägledning | Skatteverket om justering av förmånsvärde just för servicebilar…

Nu finns det fler regler. Men kan vissa lite snabbt skatteverkets regelverk är mycket mer omfattande och via regelverket påvisa att vi gör rätt, men presentera allt blir lite för långt så jag kortar ner texten.

För det första så måste man lära sig skillnaden mellan vad är tjänsteresa och vad är arbetsresa
Tjänsteresa :Skatteverket förklarar det som en resa som arbetsgivaren har beordrat den anställde att göra, till en plats som inte är det fasta tjänsteställe.

En arbetsresa (hem o “fast” tjänsteställe) blir då en privatresa.
Det tar oss vidare i skatteverkets regler vad utgör då tjänsteställe? så vi vet att man gör rätt?
§8 hos skatteverket, så kan du läsa detta:
Om arbetet pågår en begränsad tid på varje plats enligt vad som gäller för vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, anses bostaden som tjänsteställe.
För riksdagsledamöter, reservofficerare samt nämndemän, jurymän och andra liknande uppdragstagare i allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol, hyresnämnd, skattenämnd eller arrendenämnd anses bostaden som tjänsteställe.

Tillägg glömde förtydliga vad detta innebär dvs hur man undviker beskattning.

Tar man bilen bostad(tjänsteställe) och kör till kund/tillfälliga arbetsplats/eller en grossist så utgör det tjänsteresa.
Exempel på kör stil, som ovan men man kan även åka förbil kontor eller lager under dagen och sedan vidare till till kund, som hämta grejer, kortfattat körstill då: bostad sedan kund eller tillfälliga arbete, under dagen åker man förbi kontor sedan ut till kund igen o hem, då har man kringgått beskattning och allt utgör då tjänsteresa, sedan har man rätt att använda bilen till lunch, då gärna kortaste vägen till närmsta ställe.
Privatresa gäller bara till och från jobbet, allt utanför detta med 10 tillfällen och 100 mil samt vad som betraktas som tjänsteresa skattas då inte. Jag beskrev hur man undviker att företagets kontor/lager inte ska utgöras/omvändas till att bli tjänsteställe. dvs inte hamna under huvudregel, alternativ, undantagsregel . detta kan även användas av en säljare.
Bästa är då att läsa bevisning, som att ha egen privat bil, som ex sin partner brukar osv. då är man riktigt säker på att undvika förmånsbeskattning.

Om du nu ska köra så många mil i tjänst är du ju knappast mycket på ‘kontoret’. Resterande arbetstid bör och kommer övervägande vara hemma? Sen besöker du kontoret ibland. Vipps, behöver du inte skatta för bilen för du har hemmakontor. Då kan du plocka något vettigt för alla långturer. Om dagis inte är långt bort åt fel håll blir det ju inget problem att hantera. Men AG bör sammarbeta där såklart. Arbetsvärlden är inte samma längre …
Skatteverket kollar inte alla hela tiden. Vill du ha hemmakontor med bilen hemma utan kostnad kan du ha en elektronisk färdregistrering. Vid kontroll blir det vattentät bevis mot Skatteverket för varenda mil.

Vad man ska tänka på är att elektroniskt bevakar ditt kör mönster, låt ta ett enkelt exempel, du tar vägen förbi kontoret 2-3 dagar varje vecka , kontoret ligger ändå efter vägen, du svänger in tar en kaffe med kolleger sedan vidare till din arbetsplats.
Här nyper skatteverket dig direkt och man åker på förmånsbeskattning.
Skriver man manuellt så behöver bara journalen matcha upp dagens körda mil, körmönster sköter man själv. dvs du stanna aldrig till på kontoret.

Har man ingen privat bil kommer Skatteverket vara mycket misstänksamma.
Om man försöker en sådan här grej som egen företagare (utan att äga en privat bil) kommer man nästan säkert bli förmånsbeskattad. Om man kommer undan lättare som anställd vet jag inte.

Kanske kan ge lite mer tips här, enligt Högsta förvaltningsdomstolen så behöver man inte ta kortaste resvägen till arbete, det som gäller är den lämpligaste färdvägen, många städer har ringleder osv, dvs dessa går under lämpligaste vägen.(skatteverket måste rätta sig efter HFD beslut)

Slår man ut sin färdväg till arbete så blir då oftast den lämpligaste vägen en bra bit längre varje dag, men många gånger kan man genvägarna i den stad man bor, man får då snabbt ihop ett överskott på mil, det samma gäller resa till lunch, man måste inte äta på närmaste pizzeria eller hamburgare ställe, (kanske har med sig matlåda “det brukar spara många körda mil”) Hur man sedan använder dessa överskott på mil är då upp till en själv eller efter ens heder o moral, detta fungerar bra när man för körjournal manuellt . men tycker man att millimeter rättvisa enbart ska gälla, då är elektronisk färdregistrering bästa sätt.

Det beror helt på vem man får från Skatteverket.
Vissa säger tex att de inte bryr sig vad du gör mellan 7-16. Det är utöver som är intressant.