Installera en laddbox med RFID som registrerar tankning som överallt annars.
Kom överens med AG om en kW ersättning som ligger på win-win nivå. Du betalar installationen, du plockar tidvinsten och räckvidsökning, de betalar mindre för elen jämförd med snabbladdaren.
Det anser jag är en model som är intressant - om man inte väldigt ofta ändå måste snabbladda för det pushar upp din skattesumma.
Varför ska arbetsgivaren betala dina privata resor?
Låter underligt. Aldrig varit med om.
Som några ovan skrivit så laddar du hemma och begär milersättning.
“Det drivmedel som går till privata resor ska den anställde bli förmånsbeskattad för och därför är det viktigt med körjournal”
Mitt bränsle för privat körning dras på lön då det är en diesel.
Så laddar du hemma fixar du ju din egen ström till privata resor och skriver milersättning för körning i tjänst.
Vet inte hur många gånger man ska skriva detta. När arbetsgivaren betalar ALL bränsle tjänster/privat kallas detta förmånsbränsle. VARFÖR en arbetsgivare gör såhär kan vara för att det är en förmån. Om jag hade haft en dieselbil och tagit mig nere till station så hade jag alltid skattat med marginalskatt, min kollega åker privat 6kr milen på sin diesel, det är ganska förmånligt. Mitt problem är att jag inte laddar vid en station. Jag laddar hemma så jag har en elbil vilket gör att jag inte kan betala min elräkning separat med ett bensinkort som min kollega gör. Så frågan min fråga är, har nån annan elbil som laddar hemma som arbetsgivaren betalar ALL bränsle tjänster/privat. Det är alltså en förmån, ungefär som om arbetsgivaren skulle betala för städhjälp betalar dem nu mina privata resor också.
Kam du ordna så att du får mätning på enbart kabeln som går till laddboxen så borde du kunna redovisa drivmedels elen. Ser ju ut som att det finns nån lösning med rfid som folk har. Skillnaden är ju att du inte behöver redovisa om det är privata eller tjänstemil som du kör sedan.
Så hitta en laddbox med individuell mätning sedan redovisar du kostnaden för nätavgift/elköpet som motsvarar de kWh som boxen drar.
Tänk också på att du kanske behöver ett dyrare nätavtal för att kunna få tillräckligt med kräm i kablen.
Ett annat alternativet är att din AG betalar din el som en förmån.
Jag kör elbil, har också egentligen drivmedelsförmån. Kör troligen några 100 mil i tjänsten. Det enklaste såsom vi har löst det är att ag höjt ersättningen för tj mil. Annars kan ag bara betala ett litet tillägg för elen. Det lär ju ändå inte vara mer än några 100 lappar per månad. Svårt att se hur hemladdning meningsfullt kan kombineras med drivmedelsförmån. Har man däremot ingen box hemma så kan det vara värt med förmån.
Ett annat alternativ är laddning vid parkering på jobbet, då är det ju gratis för dig
Ja det känns enklast. Eftersom jag inte hunnit köra i 1
År för att se snittförbrukningen för min tesla Model y performance. Men jag har letat lite och hamnar på 1,9kwh/milen. På Teslas Superchargers ligger det just nu 5kr. Hur hög milersättning bör man ligga på tro? Jag kör 1500mil i tjänst och 1500mil privat ungefär.
Eftersom skattepliktig milersättning lägger sig som lön så antar jag att jag har marginalskatt då jag har ca 70,000i lön
Detta är verkligen inte enkelt. Jag har varit i kontakt med skattemyndigheten och de har inte koll på detta.
Jag har precis som du upplägget att arbetsgivaren betalar all el och jag blir förmånsbeskattad för 120% av värdet för elen. Jag laddar hemma i min Brf(här får jag en separat faktura), på hotell och utmed vägarna(Ionity/Tesla). Jag har gjort en excelsnurra där jag för in förbrukningen som jag får ut från BMW-appen samt laddkostnaderna från olika ställen. Det är en del arbete med detta (15-20 min per månad), men det går nog inte att få det mer exakt än såhär. Oavsett, är det billiga privata mil om större delen av laddningen sker i form av billig hemmaladdning.
Men kör du så mycket i tjänsten och laddar det mesta hemma går du ju plus på att ta 9,5 skattefritt per tjänstemil istf drivmedelsförmån på det du laddar hemma. Beror iofs på hur mkt du behöver ladda borta.
Och ja, skattepliktig del är det marginalskatt på.
Har en förmånsbil via jobbet, och där även drivmedelsförmån.
Laddar bilen på publika snabbladdare och betalar med firmakort, även vid privat körning. Har nu även möjlighet att ladda hemma i min Brf. Rapporterar varje månad antal körda mil i tjänst till min arbetsgivare. Körda mil privat blir sedan ett nettoavdrag på min lön.
Men, hur räknas egentligen nettoavdraget ut?
Nedan är ett exempel på hur juni månad såg ut. Kör i regel alltid mer privat än i tjänst.
Skulle tro att dem betalar den % av kostnaden på kortet som motsvarar tjänstemilen?
Hur laddning hemma hanteras bör stå i policydokumenten annars bör du snacka med HR/lönekontoret så förklarar säkert dem.
Har man elbil och laddar hemma brukar det bli mer ekonomiskt för dig som anställd att ligga ute med egna pengar och sedan få tillbaka på milersättningen. Detta då de flesta med ditt upplägg inte kan ta hänsyn till laddning hemma då de inte kan få kvitton på den kostnaden att bokföra.
För fosila drivmedel är det dock kanon att köra med företagskort där de bara dra dina privata mil på lönen(netto brukar det vara om du inte skall förmånsbeskattas)
Det verkar som att lönekontoret räknat ihop kostnaden för alla laddningsfakturor på företagskortet och dragit av andelen privat körning som nettoavdrag.
Blir en kostnad på över 2000 kr för juni månad som dras på min lön, vilket jag tyckte lät mycket. Hur ser uträkningen ut…?
Googlade och fick fram en uträkning som skulle kunna vara den som använts i mitt fall, utifrån vad jag rapporterat för juni månad. Vet inte alls hur nettoavdraget för privata mil beräknas. Kostnad för drivmedlet via företagskortet samt totalt antal körda mil verkar spela in.
Det är ju totalkostnaden för laddningen delat på privata och tjänstemil. Sen betalar du för dina privata mil via nettoavdrag. Det blir snabbt dyrt att ladda publikt. Skall man ha privatekonomisk vinning av att köra på el så behöver man kunna ladda hemma och styra över elavtalet som man laddar mot. Annars blir det inte så billigt. Med denna metoden så ger du också bort allt du laddar hemma då det inte kommer med på kortfakturan.
Dvs att bara kunna ladda med företagskort publikt gör att hela fördelen med el försvinner för privatmilen. Kan du däremot välja att själv betala för allt och sedan få tillbaka milersättning på det du kör i tjänsten på lönen så kan du få lite vinning i att köra på el över fosilt.
Då stämmer den uträkningen, laddkostnad * (privata mil/mil totalt)
Men kontentan av min situation är att jag bör be min AG att byta bort drivmedelsförmånen mot milersättning, samt bekosta laddning själv och ladda så mycket som det bara går hemma? Det bör bli mest ekonomiskt för mig då jag kör mer privat än i tjänst?
Då stämmer den uträkningen, laddkostnad * (privata mil/mil totalt)
Men kontentan av min situation är att jag bör be min AG att byta bort drivmedelsförmånen mot milersättning, samt bekosta laddning själv och ladda så mycket som det bara går hemma? Det bör bli mest ekonomiskt för mig då jag kör mer privat än i tjänst?
Så länge din milersättning är högre än kostnaden att ladda publikt så är det en win för dig både i det du kör privat och i tjänsten efter som du verkar köra 40-60 med fördel för privat så kan det tillockmed bli så att duna tjänstemil betalar för dina privata mil.
Jag minns inte vad standard för milersättning med el-tjänstebil är men säg att du får 9,5kr milen(vill minnas att det är där det låg). Med ditt exempel ovan så borde du kunna ladda för ca 2,5kr/kwh hemma(elbil drar ca 2kwh/mil), billigare om du kan köra timrpis och styra laddningen till de timmar på natten när den är som lägst. Om du inte har många nätter hemmifrån så bör du då kunna ladda hemma på natten och gå så pass mycket pluss att det snudd på blir gratis att köra dina privata mil.
Men allt beror ju som sagt på elpriset i framtiden och din möjlighet att styra ditt el-abonnemang.
Laddar du dyrt även hemman i garaget så blir det ju ingen vinst att tala om. Du får helt enkelt räkna på vad det blir med dina kostnader att ladda hemma och om du kan ladda hemma 80-90% av tiden eller om du ändå måste ladda publikt mycket.
Kontentan blir ju att varje kwh som du laddar hemma får du betala extra för, detta då det inte är med på fakturan till bolaget. Och det du laddar hemman för även dina tjänstemil billigare för företaget. Systemet som du beskriver är kanon för fosilbilar, men inte anpassat för el-bil med hemma laddning.
Jag skulle säga att jag ligger på ca 75/25, där 75% är privata mil. Tror du likt förbannat att det skulle vara lönsamt för mig att bekosta laddning själv (80-90% hemmaladdning) och skriva milersättning i tjänst?