Pratat med min arbetsgivare idag, ej möjligt att välja konceptet med milersättning. Fick reda på att jag laddar för 1,05 kr/kWh hemma. Kommer ladda hemma så ofta jag bara kan, och läsa av förbrukningen på laddaren och rapportera kostnad & mil varje månad likt som förr. Laddkostnaderna kommer minska avsevärt i och med att jag slutar ladda publikt. Är jag på resande fot laddar jag publikt med företagskort.
Kommer kosta mig ca 1000 kr/månaden för drivmedlet skulle jag tro.
Samma förutsättning, först på jobbet med elbil som förmånsbil, kör noll tjänstemil på ett år. Har också drivmedelsförmån och har blivit föreslagen ca 3 kr per kWh i ersättning vid hemmaladdning. Kostnaden för elen kan ju vid hemmaladdning vara försumbar men en kilowatttimme kostar ju ändå drygt en krona i elnät/skatt/avgiftsavgifter plus då själva kostnaden för elen. Kollar i Greenelyappen och de säger att snittpriset på min förbrukning senaste året legat på 80,1 öre/kWh. Laddning av elbil torde bli billigare än historiska genomsnittet då den enbart laddar under de billigaste timmarna på natten.
Om jag ska förmånsbeskattas på 120% av 3 kronor = 3,60 och jag betalar 53% skatt på den delen blir ju skatten 1,91 kr per kWh och kvar i fickan en dryg krona, vilket är betydligt lägre än kostnaden. Detta under ett år då elpriset varit betydligt lägre än historiskt.
Tänker jag rätt?
Har någon annan samma upplägg? Vad ersätts du med för belopp per kWh?
Jag har räknat fram och tillbaka på detta vid flera tillfällen. Jag menar att det enklaste är att arbetsgivaren betalar all laddning. Detta oavsett om man laddar hemma, utmed vägen eller på hotell. Sedan förmånbeskattas man med 120% på elkostnaden.