Detta kanske är en jättedum fråga, men jag sitter här och gör en TCO-kalkyl för att se vad vi har att röra oss med och då dök det upp några frågor.
Varför räknar man in bränsle och annat i TCO-kalkylen?
Om jag förstått det hela rätt så räknar bilfirmor som leasar ut bilar på samma sätt som alla andra, dvs. inklusive bränsle och reparationer m.m. Varför? I min TCO-kalkyl, som slutade på ca 3700:- (nästan exakt samma scenario som Jan och Caroline) räknade jag in 33659:- bränsle (36 mån). Detta är ju en del av vad det har kostat mig att äga bilen. Inget konstigt. Men varför räknar en bilfirma in bränsle i sina kalkyler? De “lånar ju bara ut” bilen till mig.
Exempel från verkligheten:
Hur ska jag tänka när det gäller att “uppgradera” sig från ägande till leasing?
Kan vi leasa en bil för 3700:-/mån och komma undan med exakt samma månadskostnad här? Typ en sprillans Kia Ceed SW direkt från frallen, om jag kollar snabbt på blocket.
Eller blir det att vi kan leasa en bil för 3700:-/mån, men vi måste också räkna in bränsle, reparationer, däck etc.? I detta fall blir det ju en ny TCO-kalkyl på TCO-kalkylen!
Vad har jag missförstått? Hjälp mig att förstå! =)
@Skogstomten kan kanske komplettera men jag tror att det handlar framförallt om jämförelsen med elbil. Där ”bränslekostnaderna” är försumbara jämfört med en ICE-bil. Sedan är ju inte kostnaderna för bränsle med i en TCO-kalkyl eller offert från bilfirma. Det är något man får räkna in själv.
Bränslekostnaden är en väsentlig del av din totala kostnadsbild och därför viktig att inte utelämna. Blir ju särskilt intressant vid jämförelse mellan fossila bilar och elbilar.
Reparationer och däck ingår normalt sett vid leasing, men inte bränsle.
När du jämför din TCO-kalkyl med en leasingbil måste du alltså lägga till en uppskattad bränslekostnad till leasingbilens kostnader för att få en rättvis bild. Observera att du inte kan återanvända bränslekostnaden utan får räkna ut en baserat på vad den nya bilen drar.
Aha, ok. Men vad är det bilfirmor räknar in där då? Sådant som bara “de” betalar för? Jag har lite svårt att se vad det är jag betalar för.
Oh… och så en liten parantes bara, angående elbilsavsnittet. Att säga att elkostnaderna är “försumbara” är väl lite en sanning med modifikation, eller? Vi har själva elbil, så detta är anekdotiskt med egen erfarenhet, ska sägas.
Vad ni inte tänkte på/nämnde i avsnittet om elbilar, är att en laddstation (om man nu har villa) inte direkt är gratis att installera och äga. För det första är det en 20000:- för installation (give or take) med montering, kabeldragning, själva laddaren. Sedan behöver du antagligen räkna med att bumpa upp husets huvudsäkringar till minst 20A, vilket är en månadskostnad på kanske 100-200kr, mer om du behöver 25A. Och som grädde på moset så har det ju talats om att “punktdebitera” elen framöver också, dvs. ta mer betalt per kWh när du använder “mer” el… perfekt för oss elbilsägare. Not. =(
Edit: INTE 400-500kr → more like 100-200 (beroende på elnätsbolag)
Privatleasar inte själv, men vad jag har kunnat läsa mig till brukar skatt inte ingå i leasingavgiften.
För en fossilbil är skatten högre de första 3 åren.
TCO står just för TOTAL cost of ownership. Dvs man räknar med ALLT.
Min erfarenhet är att bilfirmorna väldigt sällan räknar med bränslet i sina kalkyler/offerter som de räknar fram åt dig. Det är alltså INTE en komplett TCO så du får alltså lägga bränslet på priset. Samma sak med bilskatten som ofta brukar tillkomma på offerter.
När det gäller vissa annonserade “från priser” tillkommer dessutom ofta serviceavtal, försäkring, vinterdäck och övriga eventuell tillval.
Kostnaden för drivmedlet till en elbil är inte försumbar men ofta en ganska liten del i hela kalkylen om man laddar hemma. Jämfört med en bensin/dieselbil där det påverkar kalkylen betydligt mer.
Laddboxen har man ganska länge fått bidrag för att installera. En typisk kostnad har då hamnat omkring eller under 10000kr netto.
Huvudsäkringen kan behöva graderas upp men det är inte säkert. Det beror också på hur snabbt man vill kunna ladda. Min erfarenhet är att många säkrar upp i onödan. En enkel effektvakt och lågt ställd laddström kan ofta hantera laddningen på natten utan att man säkrar upp. (Beroende på hur mycket man kör dagligen och hur husets övriga förbrukning ser ut). Sen brukar kostnaden mellan två säkringsstorlekar enligt min erfarenhet vara typ 100-150kr. Dvs det är den kostnadsökningen som man bör kalkylera med ifall man behöver säkra upp. Se bifogat aktuellt exempel från vattenfall. .
Japp, men man får inte blunda för verkliga kostnader. Alla har olika förutsättningar.
Sitter du i ett hus där du kör på mycket direktverkande el (ex. luft/luft-värmepump, som är väldigt vanligt idag) så är risken att behöva uppgradera huvudsäkringarna ganska stor. 16A-20A är 162kr/månextra (där vi bor). För just oss ligger vi precis på gränsen till 25A. Om vi skulle leasa en elbil till (vilket vi faktiskt kollar på) så skulle priset bli ännu större.
Lägg också på laddbox på 10000-20000 spänn (jag vet att folk säger olika här, men när vi kollade på detta var den mest attraktiva offerten för oss, med laddbox (3,7kW - 22 kW) + installation inklusive bidrag på exakt 17000:-, och vi kollade på MÅNGA boxar… detta var i årsskiftet 2018/2019, precis innan de drog in bidraget från en dag till en annan).
Vi fick också köpa en extra sladd, för att ladda vid laddstation för 2000:-
Osäker på hur man får in laddboxens kostnad i TCOn, men på nåt sätt höjer den ju kostnaden också.
Men visst, elbil är toppen. Vi älskar vår elbil och jag önskar att vi kunde få njuta av fördelaktiga bränslekostnader för evigt. However… realisten i mig säger ändå att det finns de som inte tjänar tillräckligt på detta. Om du tror att elbilsägare kommer att få köra omkring på soppa som kostar 1/10 av priset för ICE-bränsle, så är du nog naiv. Redan nu ser elbolagen sin chans och gnider händerna. Staten kommer väl vilja fylla bensinskattehålet nu när ICE-bilarna försvinner i allt större takt. Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan det kommer någonting(ber så hemskt mycket om ursäkt för källan, men detta hörde jag ursprungligen på SR P1, men hittade tyvärr ingen artikel där) som bumpar upp oss i till nya nivåer igen… eller så är det bara jag som är bitter
Alltså, förlåt om jag låter cynisk, det är absolut inte min mening att vara nån viktigpetter som smutskastar elbilsentusiasmen här, men jag gillar att ha alla kort på bordet.
Tack för förklaringen! Summa summarum verkar det som att man får läsa avtalen noggrant och se vad som ingår, helt enkelt.
Laddboxen har man ganska länge fått bidrag för att installera. En typisk kostnad har då hamnat omkring eller under 10000kr netto.
Vår mest attraktiva offert årsskiftet 2018/2019 inklusive bidrag, och installation (inkl. jfb (B) + energimätare, som var krav från energimyndigheten, om jag minns rätt) var 17000:- netto. Vi kollade på en mängd olika laddboxar. Det kan hända att laddboxarna blivit billigare sen dess. Såg nu Jans svar också, han drog in en för 11k, så det har ju helt klart hänt saker där!
Men faktum kvarstår, det är en kostnad och en potentiell förändring av ditt elsystem. Det kanske följdaktligen kan vara värt att föra in i sin TCO?
Huvudsäkringen kan behöva graderas upp men det är inte säkert. Det beror också på hur snabbt man vill kunna ladda. Min erfarenhet är att många säkrar upp i onödan…
Well, detta är ju väldigt individuellt, precis som du säger. Men med vårt elnätsbolag kostar en uppgradering 16A-20A 162kr/mån (jag mindes inte rätt tidigare =). Vi ligger nu på gränsen till 25A.
Tänk på att du måste äga och bo i samma bostad där du vill ha boxen. En kompis till mig bor i hyresrätt och ville ha en box (som han betalade själv) och fick därmed inget bidrag så slutnotan blev 25k för box och installation!
För vår del funkar 20A på huvudsäkringen fint. Vi laddar bara på natten när vi inte använder någon större mängd el. Har dessutom sänkt strömstyrkan på laddare från 16 A(drygt 11 kwh) tll 12A(drygt 7) då vi gott och väl hinner ladda batteriet till 100%.