Vart göra av kabel till laddbox till elbil?

Ja vi fick vår laddare idag. 11k för den lilla boxen kändes som ett överpris, undrar vad marginalerna är.

1 gillning

Tror inte de är superstora, tänk att installationen ingår (gissar att du köpte från Tibber). I de 11000 har du dessutom fått 10 000 subvention av staten. :wink:

En fråga för en okunnig. Kan man sno kabeln och sälja vidare eller behöver man inte vara rädd när den hänger ute?

Nä, själva boxen kostar runt 11k med moms(https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elbilsladdning/laddkablar-for-elbil/charge-amps-halo-laddbox-for-elbilar-11-kw-3-fas-p49002)

Köpte en sån här Redskapskrok | Med dubbla krokar | HARD HEAD | Jula

Funkar bra för oss.

1 gillning

Beror på om det är fast kabel eller inte.
Finns kanske boxar med löstagbar kabel som är fastlåsningsbara också.
Personligen föredrar jag fast kabel i boxen och en separat kabel som alltid ligger i bilen.

Ah, min miss. Jag köpte den här (Easee) hos tibber. Så här såg min beställning ut och det inkluderade installation av elektriker.

Trots att jag erbjöd dig kompispris på en Tesla wall charger… Här snackar vi miljöförstöring, cirkulär ekonomi verkar inte slå här…

Ooops… :flushed::man_facepalming: Hade helt missat det. Sorry. :pensive:

Ställde frågan till Tibber, och kabeln ska kunnas låsas fast i Easees laddbox. Får gärna bekräftas av någon i forumet som har den :slight_smile:

Länk till teknisk specifikation här.

Du låser kabeln via appen, funkar fint.

2 gillningar

Tack för tipset! Körde också helrullat, men uppgraderar till det raka väggfästet. Ordning och reda :nerd:

Det här forumet är guld! Från att inte veta alls hur folk går tillväga har jag nu en optimal och ekonomisk lösning :slight_smile:

Upphängning: Redskapskrok (tack @LarserThanLife)
Fäste för stickpropp: Deltaco (tack @Tomas88)
Kabeln kan låsas fast i laddboxen: Bekräftat. :white_check_mark: (tack @Niklas.T)

Total kostnad: 240 kr :slight_smile:

3 gillningar

Hej Jan!

Hur fick du laddkabeln till 32A. När jag ska beställa finns det bara 20A?

Vet inte. Använder förmodligen bara 20A, ville framtidssäkra. Tyckte att prisskillnaden var marginell.

Jag önskar en 32A, då mitt hus har 25A huvudsäkring. Hur valde du 32A för det valet finns inte, eller jag hittar inte den konfigurationen när jag väljer :frowning:
Jag kollar med Tibber :slight_smile:

Finns sällan anledning med 32A- 3-fas kabel hemma då få bilar maximalt kan ta emot 3x16A=11kW till sin ombordladdare. Särskilt också om man bara har 25A huvudsäkring. Kom ihåg att resten av ditt hus också behöver sin beskärda del av huvudsäkringens kapacitet :wink:

En 32A kabel är betydligt mer klumpig och styv än en 16-20A. (Typ 5st 6mm2 trådar istället för 2,5mm2 trådar inuti) Prisskillnaden är marginell så av den anledningen spelar det knappt någon roll. Hade två bredvid mig som jag vägde en gång. Tycks minnas att den på 3x20A vägde 1,7kg och den på 3x32 vägde 4kg.

På “stan” kan vissa elbilar i vissa fall ha nytta av en 32A kabel men personligen föredrar jag en smidigare kabel i de allra flesta fall.

2 gillningar

Tack Erik! Min kunskap om el är begränsad.

Jag vill undvika följande senarium.

Kopierat ifrån en länk:
"Enfas eller trefasladdning

Förutom ovan nämnda utmaningar så finns det ytterligare en utmaning att ta hänsyn till, och nu blir jag ännu mer teknisk. I en vanlig villa har du tre faser, och dina olika elprylar där hemma tar ström från de olika faserna. Om en fas går så försvinner därför inte elen i hela huset, utan det är till exempel bara köket som blir strömlöst. Din solcellsanläggning skickar ut ström på alla tre faserna samtidigt och använder du bara elprylar på en fas så kommer elen som skickas ut på de andra två faserna att gå ut i elnätet och säljas.

När det kommer till elbilar så finns det vissa elbilar som kan ladda genom att ta ström från alla tre faserna samtidigt, och andra som bara kan ta från en fas. För att veta vad som gäller för din bil så behöver du kolla med tillverkaren eller återförsäljaren. Det räcker inte att kolla på handsken (själva anslutningen) på sladden, då den kan vara skapad för att se ut att vara för tre faser fast den bara tar el från en fas.

Om du har en bil som laddar på en fas så finns det alltså en risk att solcellsanläggningen skickar ut 12A (ampere) till din elbil, men din elbil behöver mer för att ladda effektivt och därför köper du lite el för att kunna ladda. Samtidigt skickar solcellsanläggningen ut el på de övriga två faserna som kanske inte används. Då hamnar du i en sits där du säljer din egen solel och köper in annan el samtidigt, vilket känns trist. Den enda lösningen på detta är tyvärr att köpa en elbil med trefasladdning"

Behöver man vara orolig för vilken laddning dom nyare elbilar har? Ex Tesla Y.
Jag önskar använda solpanel för laddning av elbilen under dagtid.

1 gillning

Model Y har 3-fas laddning. 3x16A=11kW.

2 gillningar