Tar upp tråden igen, konstig fråga kanske men kan man använda laddpunkter till vanliga motorvärmare för bensinbilar?
Inte om de går på ett vanligt uttag. De flesta laddstolpar har ett standardiserat uttag som inte är ett vanligt eluttag.
Med vanligt uttag menar Jan ett sånt här, typ 2 uttag, som numera är standard för europeiska elbilar.
Följdfråga, kan man få bägge i samma enhet om man installerar ladduttag hemma?
Ja, jag är ganska säker på att det finns laddboxar med schuko uttag också.
Ja finns ett par leverantörer som erbjuder det. T ex Charg-amps Halo mfl.
Finns omvandlare Typ2-Schucko MEN är osäker på om de är godkända enligt alla standards osv. Finns som bekant det mesta att köpa på Internet!
2 gummihandskar från coop och 14 gem säger att du har fel
Kort svar: Ja med adaptrar.
längre svar: Det finns laddare som har “vanliga” uttag på sig utöver en kabel för att ladda bilen. Då kan du köra motorvärmaren till din bensinare och ladda din elbil.
Någon som vet om det finns med båda som fungerar med någon av apparna där man betalar laddningen?
Ska försöka sälja in laddstolpar i BRFen och tänker att när man ändå sätter upp stolpar kan man sätta motorvärmare som också går att starta genom betal app. Blir lättare att få igenom det om fler kan de nytta med laddstolpar, samtidigt får man det förberett tills fler vill kunna ladda.
Finns flera olika, det är bara att googla. Som sagt tidigare kan du använda en adapter för att koppla in motorvärmaren på laddstolpen så det är inget problem.
Tror inte alternativet att betala 2500kr för en adapter för att kunna köra motorvärmare är ett alternativ när man ska sälja in det till en förening.
Har försökt googla, hittar stolpar med både typ2 och schuko men vet inte om dessa klarar att styras genom appar som man betalar via.
Varför skulle det vara ett problem ? Varje man får väl stå för sin egen adapter bara.
Det är extremt uppenbart att ek är framtiden, varför skulle man lägga en massa pengar på att installera motorvärmare och inte laddboxar?
För oss ja! Men kanske inte för ett gäng gamla motvals gubbar som också ska övertygas.
Sorry för mina fördomar.
Känns som du aldrig försökt få igenom något i en förening med mycket gamla människor.
Självklart ser jag inte motorvärmare som framtiden. Men inser att det är decennier tills alla bilar är laddbara. Möjligheten att kunna sätta både typ2 och schoko uttag gör att fler skulle kunna vara intresserade av att rösta igenom installationen. När väl lösningen är på plats är det förhållandevis billigt att byta schokos mot typ2 alternativt bara utöka med fler typ2 och låta schokos vara kvar beroende på hur man löst det.
Därav är jag också intresserad av att båda dessa ska gå och starta via app som man också betalar via.
Precis, inte troligt Gunnar 85, röstar för ladduttag om han har en bensinare och inga planer på att köpa nytt. Men motorvärmare kanske hade varit trevligt. Eller bara kunna koppla in en lös kupévärmare under vintern.
Frågan är hur mycket el som kommer att tillgå till privata hushåll då nya stålverken(2st) i norr kommer dra nästan 90Twh.
Ca140Twh gör hela Sverige av med idag och hela industrin 43Twh.
Fördubblad förbrukning till 2035
All produktion idag norr om dalälven kommer stanna i norrland
Samtidigt som de förstör den renaste produktionen i världen där knapp någon CO2 kommer ut.
Tror att man måste bredda synen på alternativt bränsle och fler tillverkare kommer med vätgasbilar. Jordbruk och transporter ser nog hellre vätgasteknik än el.
Idag dumpas elpriset till noll vid större lågtryck så varför inte göra vätgas så man får betalt när de väl ger något. Så att inte sväva iväg från frågeställaren så kan även hus vara vätgasdrivna så man kan plugga in motorvärmaren:wink:
EV connect är seriösa, har själv handlat av dem.
Som tidigare sagts finns det flera olika lösningar på laddboxar med schuco (vanligt uttag) jag har själv använt denna.
Jag föreslår att ts tar kontakt med EV connect och förklarar sin önskan så är jag säker på att de kommer gilla en löning tillsammans.
Oj, låter som jag är affilierad med ev connect, så är inte fallet men jag har som sagt positiv erfarenhet av dem.