Jag ska öppna en elmack

Har en fastighet på ganska bra läge för turister under sommaren. Ser på kartan att laddstationer är de fattigt om i närheten. Här ser jag potential! Många kommer hit och hyr stugor, bil. Har redan pratat med en uthyrare av stugor som kan skicka sina gäster till min tomt.

Dock planerar jag endast en laddstation för att trycktesta de hela.

Så om man räknar lite på det så kan de faktiskt gå runt - är de någon har som har erfarenheter?

4 gillningar

Intressant!
Ingen erfarenhet själv.

Är det 11 kw AC du tänkt?

Var får du elen ifrån?

Från nätet eller egen produktion?

1 gillning

Vore det inte attraktivt för uthyraren att installera egna laddstolpar?

1 gillning

Finns inte väldigt stor risk att stug-uthyraren bygger egna laddstolpar och konkurrerar ut dig?

1 gillning

Skulle vara väldigt intressant och se hur du räknat på det. :slight_smile:

Han/hon kan ju satsa på just dem förbipasserande. Dem lär vara större till antalet?

1 gillning

Men då lär inte AC laddning räcka, utan minst 50 kw DC, vilket kommer kosta en del i anslutning av vad jag förstått.

Var ligger den tänkta elmacken?

@emilv @MrKarisma

JA. De finns en risk för det.

@s1m0n Jag har flummat igenom ett par siffror.

Men tror jag inte går i vinst. Jag kan ta ockerpris och kör på de desperata elbil-ägarna. Infrastrukturen är inte optimal runt området här.

Däremot så är de väldigt kul - sidoprojekt. Bara att kunna starta en elmack får mig exalterad.

Men då lär inte AC laddning räcka, utan minst 50 kw DC, vilket kommer kosta en del i anslutning av vad jag förstått.

Var ligger den tänkta elmacken?

@Tomas88 Skåne Österlen. Ja det kanske du har rätt i. Jag ger dem säkert 11 kwh, men de beror på vad elektrikern säger. Har inte haft möte än. Kanske man kan öka den. Hur får man minst 50kw och vad kostar det tror du?

Hmm du får nog räkna med ca 500.000 kr i installationskostnad för en DC-snabbladdare. En långsammare laddare såsom 11/22 kW kräver ju att folk har något att göra medans de laddar, t.ex. äta.

Att bara stanna någonstans och ladda med AC tror jag inte många gör om det inte kniper rejält.

/H

2 gillningar

Kanske kan det här bolaget vara intressant i sammanhanget: https://www.apparkingspot.com
(jag har inte själv provat det, har bara hört om dem)

Ja, med 11kw får man i runda slängar 5 mil extra körsträcka per laddad timme om bilen kan ta emot 3-fas laddning.
Så ja det krävs att man har något att göra på platsen för att det ska vara lönt.

Vet inte vad snabbladdare brukar kosta i installation, men det beror säkert mycket på hur långt man får gräva för ny kabel.
500 000 kr är nog inte överdrivet.

Hela artikeln rasade ju fullständigt i trovärdighet när de kallar wallboxen för ”laddare”. Laddaren sitter i bilen.

De flesta bilar klarar ju inte växelströmsladdning över 11kw, en del klarar 22kw. Oavsett, tror jag du kan glömma det om du inte har lust att säkra upp till en redigt fet huvudsäkring. Med trefas 230V blir det ju 50000/3/230=72,4 A. De flesta vanliga fastigheter har inte mer än 16-25 A huvudsäkring och i många fall är det inte möjligt att uppgradera över 25 eller möjligen 32 utan att börja byta hela vägen till transformatorstation…
Men ring nätägaren och fråga vetja.

Det var jag som nämnde 50 kw och i så fall DC.
Då använder man inte heller bilens inbyggda laddare.

Har stor erfarenhet av elbilar och jobbar som vissa vet yrkesmässigt inom det området. Tyvärr är min bedömning att det är väldigt svårt att räkna hem det om du inte har någon naturlig “aktivitet/utflyktsmål” som gör att bilisterna ändå naturligt kan/ska/vill stå där under flera timmar.

Att sätta upp en DC-snabbladdare bedömer jag inte heller fungerar praktiskt/ekonomiskt. Finns hyfsat prisvärda 22kW CCS DC laddare med el-matning 32A men kundbehov/önskemål om snabbare laddning än så lirar inte riktigt med förväntad ekonomisk kalkyl skulle jag tro.

3 gillningar

Fast är det verkligen omöjligt?

Säg att man bor granne med en camping. Säljer laddning 21-08 eller 09-20 för 150 kr. El/nätkostnad 50 kr (50 kWh).

Laddare kostar 10 000 kr installerat och klart. Då är man “hemma” i kalkylen efter 100 laddningar. Lyckas man med 100% beläggning är det 50 dagar.

Även med bara 5 laddningar/vecka under 10 veckor så är stolpen återbetald på 2 år.

(exemplet utgår från privatpersons case och bortser från alla skatter en verksamhet får betala respektive dra av)

Tror främst det är snabbladdare folk är skeptiska till.
Finns kundunderlag för en AC 11kw laddare som man dessutom kanske har nytta av själv så absolut!

Fråga till TS. Har du funderat på hur du ska lösa betalning och hur ska du debitera? Per kwh eller per timme eller per laddning?

1 gillning