Starta Elfordons laddningstation

Hej behöver råd och tips angående att starta och bygga Elfordon Laddningsstation.
Läste att det kommer behövas byggas många nya laddningsstation för elfordon framöver.

Någon som har kunskap om vad det skulle
Kosta en privatperson att bygga en station på ca 5-6 Laddare samt hur man går till väga för att göra det.

Det viktigaste: Lönar det sig ekonomiskt att investera i det här.
Mvh

Inte för att jag sitter på kunskapen, men det lär nog behövas lite mer information för att kunna spekulera i detta.
Vilken typ av laddstation pratar vi om? Är det 11kw laddboxar eller 300kw snabbladdare?
Jag gissar att de viktigaste faktorerna är läge och anslutningskostnad. Ska man smacka upp ett gäng snabbladdare så ställer det krav på elnätet också.

Men intressant ämne :slightly_smiling_face:

Tänkte mer på snabbladdare frpn 150 och uppåt.
Kanske på någon geografisk plats där det inte finns några eller få snabbladdare.

Men det är kostnaden för att bygga och driva stationen som jag är mest intresserad av .

Fundera lite på varför vissa platser har glest mellan snabbladdarna.

Eller hur det kommer sig att kommersiella aktörer helt undviker glesbygden.

2 gillningar

Initialt behöver du lägga ett antal miljoner på att köpa in:

• Mark där du vill sätta upp dina laddare (alternativt om du ordnar markarrende istället).
  • Snabbladdare.
  • Eventuellt transformatorstation till din elnätsanslutning (eftersom du vill ha 6 laddare på 150kW vardera = 900kW så kan det hända att elnätsleverantören vill att du ansluter dig till högspänningsnätet).
  • Finns förmodligen en del kostnader för att få elnätet draget dit du vill ha dina laddare också.

Löpande kostnader så har du:

• Elnätsanslutning
  • Elhandel
  • Supporthantering
  • Reparationer

Vill du hålla nere dina elnätskostnader så kan du kolla på en bufferlösning (dvs batterilager) så du kan fördela elöverföringen till en längre tidsperiod (dvs kapa effekttopparna och få en jämnare effekt över tid) vilket sänker effektavgifterna i elnätsavtalet. Beroende på hur mycket du förväntas sänka toppeffekten med detta så kan du eventuellt undvika att behöva egen transformatorstation, vilket gör att initialkostnaden för batterilagret kan offsetas helt eller till stor del genom besparingen att slippa egen transformatorstation.

Beroende på hur mycket kapacitet som finns i elnätet på den plats du vill upprätta anläggningen på så kan du behöva ställa dig i kö hos elnätsbolaget för att få ansluta den effekt du är ute efter.

Om du som litet bolag ska installera en station gissar jag på minst 1mkr/laddare.

På rätt ställe etc. kanske det går att få lönsamhet. Men det är en nischad fråga som nog kan se olika ut beroende på var du tänker dig stationen. Du får väl fråga någon leverantör vad en laddare kostar och börja på en egen kalkyl.

Tack för svar du verkar ha kunskap inom området .

En jag känner fick investering stöd på 50 % och tog lån 1,5 miljon . Så 3 miljoner blev det totalt för en ladd stationär 8 bilar.

Vet att det är svår fråga men kan en sån laddstation vara lönsam i längden.
Denna laddstation ligger i en ort med 10 000 invånare där jag bor.
Tacksam för svar

Finns mycket bidrag att hämta iaf,

https://x.com/nylanderjens/status/1807872029879673217

1 gillning

Den primära faktorn för om det kommer vara lönsamt eller inte är vilken beläggningsgrad du kommer lyckas ha.

Några faktorer som kan påverka:

• Kommer du placera laddstationen på ett ställe där det är naturligt att stanna en stund? (tex utanför restauranger/matvarubutiker/osv).

• Är det en ort som ligger nära en större väg där det passerar mycket långåkande trafik?

• Finns det fler konkurrerande snabbladdare i närheten?

Baserat på hur laddkurvorna är i elbilarna så ska du nog räkna med en genomsnittlig effekt runt 70-90kW för en laddsession (varierar lite mellan bilmodeller och dess batteritekniker, men många har gått ner under 100kW vid 50% laddnivå). Om det är en station som är lämplig för långåkare så kan en genomsnittlig sessionslängd vara runt 20-30min. Vintertid kan du sänka förväntningen av genomsnittlig effekt ytterligare lite, för att ta i beaktning att alla inte kommer ha tillräckligt förvärmda batterier när de når laddstationen.

80kW * 25 min / 60min/h = 33.3 kWh.

Generellt brukar det vara rätt tomt på laddstationerna från sen kväll till tidig morgon, så räkna med att nästan alla laddsessioner sker mellan 06:00 och 22:00, dvs 16h per dag som har potentiall att ha någorlunda hög beläggning, ett tips kan vara att kolla “Populära tider” på chargefinder för laddstationer i området för att justera kalkylen ytterligare.

Om man räknar väldigt optimistiskt med att du har full beläggning i 16h/dag, så får du ihop 33.3 kWh per session * 2 sessioner per timme * 16 timmar per dag = 1065.6 kWh/dag (så lite lagom avrundat 1000kWh/dag i ett optimistiskt scenario).

Om vi antar att du tar 5.5kr/kWh (4.4kr/kWh exkl moms) och du betalar i genomsnittligt elpris till din elhandelsleverantör på 0.742 kr/kWh (genomsnitt för 2023 i SE4 enligt nordpool, exkl moms) + överföringsavgift på 0.536kr/kWh (enligt Vattenfall N4 (lågspänning) högpristid (dvs vintermånader), exkl moms) + energiskatt 0.428kr/kWh (exkl moms), så får vi att ditt överskott på såld el blir: 4.4-0.742-0.536-0.428 = 2.694kr/kWh.

Så med de optimistiska 1000kWh/dag får du ihop 2694kr/dag/uttag efter elkostnader.
2694*365 = 983 310kr/år per uttag.

Om vi däremot är pessimistiska och tänker oss att du bara når 3 laddsessioner per dag hamnar vi på 6 sessioner * 33.3kWh/session * 2.694kr/kWh * 365 dagar/år = 98232kr/år.

Du har ju dock en del övriga månadskostnader också:

• Fast elnätsavgift: 420kr/mån (5040kr/år) (Vattenfall N4)
  • Månadseffektavgift 150kW * 41kr/kW,mån (enligt Vattenfall N4) = 6150kr/mån/uttag (12300kr/år/uttag). (det är högsta genomsnittet för en timme, så om du bara når upp till 80kW i genomsnitt i högsta timmen per uttag är det istället 3280kr/mån/uttag)
  • Troligen har du även lån för investeringen, dvs en räntekostnad.
  • Markarrende eller lånekostnader på köpt mark.
  • Avskrivning av utrustningen (om vi antar ditt exempel med 3 miljoner med 5 års avskrivning blir det 600000kr/år i avskrivning)

Tar du ut ett högre pris så blir kalkylen bättre, men du riskerar att minska beläggningen då fler troligen försöker välja billigare stationer i närheten (beror mycket på vad som finns tillgängligt i närheten).

Är elnätspriserna annorlunda i ditt område så kan det påverka en hel del.

1 gillning

Tusen tack för ditt svar det du verkar ha insyn i branschen.
Äger du själv en laddstation ?
Jag tittade på årsomsättningen på en laddstation i min lilla ort, den låg på 350 000 kr iofs första året så får vänta och se vilken omsättningen den har detta året.

Vet du var man kan få mer hjälp ifall man har planer på att starta en laddstation. Tänker mer på expert hjälp som man kan anlita och få hjälpare starta igång en verksamhet?