Brf - laddstolpar - Vart börjar jag?

Hej!

Någon i detta eminenta forum som varit med i processen att ta fram laddstolpar till sin brf?
Finns det några bra källor att börja läsa, tips och tricks, etc?

I samband med dränering av fastigheterna så ska vi även gräva och förbereda elen för laddstolpar på våran parkering. Vi har en tanke om att vi ska börja med 10 laddstolpar men att möjligheten för att installera till alla parkeringar ska finnas (45 parkeringar totalt).

Jag är helt i startgropen i frågan och är inte alls insatt i all teknologi och olika varianter som finns där ute, antal bolag har ju exploderat och det är många säljare med bra ideer där ute. Däremot lurigt att sålla i allt när man är okunnig och därav att jag chansar här först samtidigt som jag trasslar mig igenom olika sök på google.

På förhand tack för alla stora och små tips!

EDIT: Information som kanske är relevant för andra som läser tråden:

PS! Alltid svårt välja kategori, skulle vi haft en egen för brf?

1 gillning

Tips och ping @Skogstomten som har ett kapitel om det här i sin bok om elbilar, finns på hans hemsida.

2 gillningar

Kul med laddstolpar!
Vi satte in det i vår förening under förra året, lite saker att tänka på.

Lastbalansering:
Se till att oavsett vilken modell ni införskaffar skall laddaren ha lastbalansering. Detta gör så att strömmen fördelas jämt över alla faser så att ingen säkring går när du ex laddar och kör mikron samtidigt.

Min favorit:
Det finns en uppskö av laddare. Personligen är jag ett stort fan av zappi v2 pga att den har “allting” lastbalansering, app, möjlighet att ladda enbart med ström som genereras från solpaneler med mera.
Men smakar det så kostar det.

Prisbild:
I vår förening gjorde vi som så att föreningen betalade för allting utom själva laddaren. Så vi drog kabel och fixade allt sådant. sedan lämnades ett 3-fas uttag vid parkeringen där ägaren själv fick köpa en laddare och placera där. Detta var för att privatpersoner har 50% avdrag vid köp av laddare, det har inte föreningar.

Kabellängd:
Köp lång kabel. Dom flesta laddstationer låter dig välja mellan en 5 eller 7 meterskabel. Den på 7 meter brukar enbart kosta ~300 extra. Vilket är väl värt pengarna, alla elbilar har laddaren på olika ställen och du vill inte behöva dra din kabel över motorhuven för att kunna ladda.

Rör:
Tänk på att rören som dras i marken inte enbart skall ha plats för kabeln till laddaren utan troligtvis för en internetkabel också, som sköter kommunikation (vissa använder trådlös men det beror på om det går eller inte, ex om undermätarna är i en källare kanske det inte går då behövs kabel)

Laddhastighet:
dagens elbilsladdare laddar mellan 11-22kw Men för bara några år sedan var standarden 3,5kw. Vi ser en tydlig ökning och det är svårt att bedömma vart detta kommer “sluta” om 10 år tror jag personligen att 22kw kommer ses som en väldigt klen laddstyrka. Batterierna blir större och större. Vi har dragit kabel som klarar 25-30kw om jag inte missminner mig. Personligen hade jag velat ha kabel som klarade 50kw Men jag blev nedröstad. Jag skulle rekommendera att gå en bit över 22kw för att framtidssäkra. Eftersom det blir snordyrt att byta kablar om 10 år när batterierna kanske är på 120kwh och standardstolpen laddar med 35kw.

App:
Se till att stationen ni köper har appfunktionalitet så att ni kan ställa in när den ska laddas, ex kl 16 när du kommer hem från jobbet är det dyrt, vid midnatt är det billigt. Men känner du för att gå ut vid midnatt? nej, så appfunktionalitet är fantastiskt.

Mängdrabatt:
Priserna går absolut att förhandla om. vi köpte enbart 2 stycken och fick 8,7% rabatt. Läs igenom noga vad som ingår vid installationen och förhandla sedan med återförsäljaren. EX resa till er ingår alltid i priset. Så om ni köper 10 laddare ska ni ju inte betala för 10 resor, elektrikern gör ju bara 1 resa. Det brukar ingå x antal meter kabel. Men om ni redan dragit fram kabel vill ni ju inte betala för det, så den kostnaden skall bort. och så vidare och så vidare.

11 gillningar

Jag blir tårögd här jag sitter och läser - tack för det utfyllande svaret!

Jag var osäker på just denna delen redan innan, hade för mig att det hade skett ändringar här men sen hittade jag denna länken, tolkade initialt som att även brf fick stöd? Men min kanslisvenska (om detta ens kan definieras som det) är sådär… Gäller detta avdrag annat än stolpen i sig eller är det gammal info?

Hur ser ägarförhållandet ut för era parkeringsplatser med denna lösningen? Fördelar/nackdelar? Ex, ifall man säljer sin lgh, säljer man då denna lgh med parkeringsplats+laddstolpe? Kan föreningen köpa parkeringen+laddstolpen av medlemmen?

Ännu en gång tack för svar, klockrena tips som jag tar med mig på vägen. Ska ha ett förutsättningslöst möte med ett företag i början på juni, känns tryggt att ha lite info med sig på vägen.

2 gillningar

I aim to please.

Det gäller för laddaren samt alla tillbehör vid installation, ex en extra kabel som köps vid installationstillfället ger 50% rabatt. Köper du det dagen efter är det fullpris. Om firman som installerar erbjuder att sätta upp stolpe så kommer du få avdrag på den. (notera dock att jag är lekman så dubbelkolla med återförsäljaren innan du lägger ordern)

Jag blev faktiskt granskad av skatteverket pga att jag försökte dra av installationen i min deklaration men nörd som jag är så läste jag på innan och upprättade en parkeringsförteckning som visar vilka parkeringsplatser som finns, vilken lägenhet som har tillgång till vilken parkering samt vem som just nu äger vilken lägenhet. I förteckningen stod även att enbart personen som bor i lägenhet har rätt att nyttja denna. Detta dokument skrev sedan styrelsen på. Jag skickade in det till skatteverket och dom ansåg att jag var inom regelverkets ramar. Dock kan jag inte nu hyra ut min parkeringsplats i andra hand, då bryter jag mot det regelverket

När man säljer en lägenhet ingår allting som är fastskruvat, osäker på om det även gäller för saker som står i carport. Min tanke är dock att tillgången till laddning höjer värdet på min lägenhet, samt att jag skulle behöva ta hit en elektriker för att demontera samt montera igen på min nya bostad, känns ovärt.

Om du köper en laddstolpe till 50% rabatt och din förening sedan köper den av dig så skulle jag gissa på att det är skattefusk så jag skulle inte rekommendera det. Jag tror dock att alla som har elbilar är okej med att lägga ut några tusenlappar för att kunna ladda hemma. För mig var det en självklarhet.

Börja med en elektriker. Steg ett är väl att lösa elbiten, och se vilka möjligheter som finns gällande matningen. Dom flesta elektriker idag borde ha god kännedom om vilka laddstolpar som lämpar sej för en BRF.
En större aktör borde kunna axla helheten med hjälp av föreningen avseende krav osv.

1 gillning

@Yztla grym summering. Effektbrist är ett problem över hela Sverige. Elnätet var inte designat för ett par miljoner elbilar så se till att välja en lösning som inte kräver att ni behöver uppgradera er serviskabel och ha ett extra dyrt abonnemang. Verkligheten är att de flesta BRF har 5-10% laddbara bilar i nuläget samt att bilarna står 12-14 timmar per dygn, vilket gör att ni klarar er ganska länge på 35 - 63A. Eftersom det bara tar ett par timmar att ladda en bil 4-5 mil (vilket är genomsnittsavståndet en svensk kör per dag och det ni bör erbjuda era medlemmar…ni ska inte vara en Tesla Supercharger) så kan man ladda många bilar under tiden bilen står parkerad. Genom att inte ladda alla bilar samtidigt så kan du få samma resultat som med traditionella laddboxar men till mindre effekt. Tänk också på att det är dyrt att gräva ner kablar…men om kablarna ligger i en aluminiumbalk 110 cm över mark där även uttagen sitter så slipper man även denna kostnad. All hårdvara och installation (50%) får du bidrag på så länge uttagen är driftsatta. Du kan alltså inte sätta upp infrastruktur (lägga kablar etc) för att vid senare tillfälle driftsätta uttagen och tro att du ska få bidrag. Du får söka bidrag på 30000 per laddpunkt, vilket jag skulle rekommendera att ni gör, söker du för lite så får du komplettera ansökan vilket bara är slöseri med tid. Jo, jag jobbar med storskalig elbilsladdning om det inte redan märktes. Lycka till!

4 gillningar

Vi kör med https://se.mer.eco i vår Brf. Har fungerat bra och priset per kWh har varit helt ok (än så länge). Dock kan jag inte svara på kostnader för Brf:en eftersom jag inte är involverad i styrelsen och har inte brytt mig då de inte ökade kostnaden för p-platsen när det installerades.

1 gillning

Juste, glömde skriva att en elektriker också kommer. Kanske för att jag har ännu mindre koll på den delen så det blev ”inte relevant” eller ”aktuellt” i min frågeställning…:man_shrugging:t3::face_with_hand_over_mouth:

I övrigt tack för tips o tankar.

1 gillning

Haha älskar ändå tydligheten o transparensen!

Borde kanske nämnt det i ursprungliga inlägget men vi ska dränera kring våra fastigheter så vi slår två flugor i en o gräver för elen till stolparna när de (grävarna) är här.

Lösningen med aluminiumbalk över mark känns lite osäkert med tanke på möjligheten för att någon försöker skada grejerna…!? Ska däremot kolla lite på det, relevant alternativ då det påverkar kostnaderna rejält.

Tack för förtydligande kring behov av effekt!
Ifall du vill får du gärna nämna namn på bolag o område ni jobbar i.

Förstår jag rätt att detta företag står för allt som har med systemet att göra, alltså betalar styrelsen för en tjänst som inkluderar fakturering av el, underhåll o service?

Ingen höjning av avgift på p-platsen alls? Imponerande.

Smart att göra dränering och förbereda för laddning samtidigt…med över 7000 laddpunkter installerade så har vi ännu inte haft någon som har rapporterat skadegörelse, effekten av att sparka på en aluminiumbalk är begränsad… Bolaget heter ChargeNode och är ett av de ledande bolagen på laddning för storskalig laddning. Vi jobbar över hela Sverige och Norge.

2 gillningar

Yes, BRF köper in systemet och varje medlem som vi använda elbilsladdningen laddar ner en app reggar sitt kort och administrationen för styrelsen är en eller två fakturor per år, minimalt mao. Hur ni finansierar systemet genom att lägga på en extra kostnad per kWh eller ta en högre avgift per parkeringsplats är upp till er. Vi bygger mjukvara, hårdvara och integrerar med betalningslösning. One-stop-shop.

1 gillning

Tackar tackar.
Jag det är ett reellt problem, har flera studiekamrater och liknande som jobbar på olika energibolag som jag för dessa diskussioner med ( av rent nörderi) och har kommit fram till samma sak.
Dock kommer staten behöva bygga ut stamnätet, detta kommer dock ta tid, vi kommer troligtvis gå in i en period nu med 10-20 år där elpriserna är snorhöga och stamnätet är undermåligt.

MEN så småningom kommer stamnätet vara utbyggt, och elkablarna räcker mycket längre än 20 år så det finns ingen anledning att inte framtidssäkra. Sedan kan man även se det som så att batteriteknologin kommer gå framåt, detta leder till att föreningen köper in batterier som resulterar i att lokalt kan föreningen leverera mycket mer än stamnätet klarar pga att batterierna långsamt laddas från stamnätet eller från solpaneler.

Detta visste jag inte, har du någon mer info om det. Vart kan jag läsa på ?

Har inte så bra koll på hur bidrag ser ut för villamarknaden.

Det finns även bidrag att söka för publik laddning genom klimatklivet

Istället för högre effekt så skulle jag vara förvånad om vi inte börjar på gå över till induktiv laddning inom 10 år och då kommer man ändå behöva göra om grävjobbet.

Time will tell, personligen håller jag delvis med dig. Troligtvis kommer det finnas. Men du har större energiförluster där, därför tror jag att sladd kommer vara det som används mest.

Dock tror jag vi kommer få smarta laddare, ex en robotarm som håller i laddaren och stoppar in den i bilen. Alternativt att bilen själv kör in i laddaren eller en kombination.

Du kan glömma robotarmar.
Kräver att biltillverkare kommer överens om fler standarder kring laddning och var man/hur man positionerar uttaget på bilarna och hur laddaren trådlöst ska kommunicera med bilen etc.
Då är det enklare med induktiv laddning.

Nej, positioneringen i sig spelar ingen roll så länge uttagen är samma, du löser det med en snakearm kombinerat med vision.

Men även om vi leker med tanken att det skulle vara nästintill omöjligt att göra det kompatibelt med flera märken.
Det finns fortfarande ett stort argument för eftersom du “låser in dina kunder” i ditt märke pga dom har din arm. Du skulle kunna köra promotions och sälja armen till förlust vid köp av ny bil, sedan kommer slutkunden fortsätta ha det märket.

Sedan finns även aspekten om ferrari och rolls royce, dessa märken kan givetvis sälja branchspecifika armar utan problem.

Hej Danne,
Vår BRF på har precis installerat 32 laddboxar från Zpark (https://www.zpark.se/), som inkluderar:
Laddbox Duo 3-fas
Gateway
Lastbalanserare
Högströmskablar
Installation
Prisnivå efter bidrag under 5 000 :- inkl. moms/bil