Kul med laddstolpar!
Vi satte in det i vår förening under förra året, lite saker att tänka på.
Lastbalansering:
Se till att oavsett vilken modell ni införskaffar skall laddaren ha lastbalansering. Detta gör så att strömmen fördelas jämt över alla faser så att ingen säkring går när du ex laddar och kör mikron samtidigt.
Min favorit:
Det finns en uppskö av laddare. Personligen är jag ett stort fan av zappi v2 pga att den har “allting” lastbalansering, app, möjlighet att ladda enbart med ström som genereras från solpaneler med mera.
Men smakar det så kostar det.
Prisbild:
I vår förening gjorde vi som så att föreningen betalade för allting utom själva laddaren. Så vi drog kabel och fixade allt sådant. sedan lämnades ett 3-fas uttag vid parkeringen där ägaren själv fick köpa en laddare och placera där. Detta var för att privatpersoner har 50% avdrag vid köp av laddare, det har inte föreningar.
Kabellängd:
Köp lång kabel. Dom flesta laddstationer låter dig välja mellan en 5 eller 7 meterskabel. Den på 7 meter brukar enbart kosta ~300 extra. Vilket är väl värt pengarna, alla elbilar har laddaren på olika ställen och du vill inte behöva dra din kabel över motorhuven för att kunna ladda.
Rör:
Tänk på att rören som dras i marken inte enbart skall ha plats för kabeln till laddaren utan troligtvis för en internetkabel också, som sköter kommunikation (vissa använder trådlös men det beror på om det går eller inte, ex om undermätarna är i en källare kanske det inte går då behövs kabel)
Laddhastighet:
dagens elbilsladdare laddar mellan 11-22kw Men för bara några år sedan var standarden 3,5kw. Vi ser en tydlig ökning och det är svårt att bedömma vart detta kommer “sluta” om 10 år tror jag personligen att 22kw kommer ses som en väldigt klen laddstyrka. Batterierna blir större och större. Vi har dragit kabel som klarar 25-30kw om jag inte missminner mig. Personligen hade jag velat ha kabel som klarade 50kw Men jag blev nedröstad. Jag skulle rekommendera att gå en bit över 22kw för att framtidssäkra. Eftersom det blir snordyrt att byta kablar om 10 år när batterierna kanske är på 120kwh och standardstolpen laddar med 35kw.
App:
Se till att stationen ni köper har appfunktionalitet så att ni kan ställa in när den ska laddas, ex kl 16 när du kommer hem från jobbet är det dyrt, vid midnatt är det billigt. Men känner du för att gå ut vid midnatt? nej, så appfunktionalitet är fantastiskt.
Mängdrabatt:
Priserna går absolut att förhandla om. vi köpte enbart 2 stycken och fick 8,7% rabatt. Läs igenom noga vad som ingår vid installationen och förhandla sedan med återförsäljaren. EX resa till er ingår alltid i priset. Så om ni köper 10 laddare ska ni ju inte betala för 10 resor, elektrikern gör ju bara 1 resa. Det brukar ingå x antal meter kabel. Men om ni redan dragit fram kabel vill ni ju inte betala för det, så den kostnaden skall bort. och så vidare och så vidare.