Laddstolpar samfällighet

Hej,
Har någon en Excel snurra på hur man räknar ut månadspriset om man räknar med månadspris ,elpris, effektavgift och olika scenarion på laddmönster.

Vi är en sammfällighet med 40st bilar som utreder möjligheten att skaffa laddstoplar.
Antingen

• 1-4 st abbonemag gemensamt, cirka 250a tillsammans
  • 40st privata abbonemang, varje medlem får skaffa ett extra abbonemag isf iom avstånden till garge längorna är långa. Dyr grävkostand

Har räknat lite, effektavgiften påverkar mkt med 1st
abbonemang, svårt att styra medlemarnas laddningsmönster.
Fast pris el eller timpris, det blir många parametrar.

Tips, ideer?

1 gillning

Hej Håkan,

Jag kan hjälpa dig med det du behöver veta. Vi kan prata om det här eller så kan du maila mig på Linus.blixt@laddatillsammans.se

Det finns utöver dina frågor många delar att reda ut. Vad blir konsekvensen av att alla laddar när det är billigt? Ska föreningen momsregistrera sig och vilka laddboxar riskerar att kosta mer på sikt med tanke på inlåsningseffekter och sämre lastbalanseringslösningar.

Hej Håkan.
Kolla gärna på alternativ där ni kan sälja el via en App. Vi undersöker att installera 40 platser på vara parkeringar, där man laddar via en app, vem som helst kan ladda och bolaget tar en del av priset till “kund”.
Bolaget heter chargenode men det finns flera olika.

För det första, undvik alla som söker upp dig för att sälja. Jag gör denna resan nu, och skaffa kunskapen vad ni behöver och sen i ett senare skede ta in offerter då helst ifrån lokala elektriker.
Du kan även i detta skedet börja titta på betallösningar.

Några råd.
En anläggning, effektavgiften blir samma men ni kan utnyttja varandras överskott.
Ni åker väl på grävning oavsett?
Zaptec Pro med lastbalansering.
Vet du att ni blir 40 bilar? Vi räknar med 20 och vi kör på 63A
Detta är en uträkning ifrån nätet baserat på att varje bil kör 5 mil per dygn

Så börja lågt och se vad ni förbrukar, tänk på att många bilar rullar betydligt mindre…

1 gillning

Hej Jonten,

Det var ett ganska konstigt resonemang. ”Undvik de som är experter och lös det själv”. Kaninhålet elbilsladdning är rejält djupt!

En Zaptec PRO med deras lastbalansering kommer inte ladda 12 bilar på 16A 3-fas på en natt.

En lokal elektriker kan vara ett bra alternativ för själva installationen. Men för att projektera, hitta rätt laddare/mjukvara och framtida drift och effektoptimering skulle jag säga att ni vill ha experter.

Nja kanske inte undvika experter, men undvika dom som jagar fatt på en för att sälja.
Om alla bilar kör 10-15 mil på en dag, då tar det lite tid. Men inte alla bilar kör långt varje dag. Sen så laddar man inte bara på natten, vissa bilar står även på dagen då de kanske är lediga elle jobbar natt.
Så man behöver inte så mycket som man tror, det är bättre i en samfällighet/förening att man håller nere fasta kostnader och låter det ta lite tid. Skulle det inte fungera så kan man alltid uppgradera efterhand, det blir inget dyrare.
63A ger 4 bilar 11kw, utan att ha räknat exakt just nu så laddar det 16-20 Teslor ifrån 20-80% per dygn.

Experter som mellanhand fördyrar troligen lösningen mot att man själv letar upp leverantörer man litar på. De flesta klarar sig med en bra elektriker som levererar en bra produkt, tex Zaptec Pro.
Sen kan man ju själv jämföra och ta in offerter om man vill ansluta till Waybler, Monta, Evspot osv. Har man bara en intresserad i föreningen/samfällighet så kommer man långt, jag vill påstå hela vägen ihop med en bra elektriker

Nu vet jag inte om er förening sköter den ekonomiska förvaltningen själva. Jag har dock själv erfarenhet av att den här frågan skapar rätt mycket arbete och frågeställningar kring momsregistrering, vilket elpris man debiterar medlemmarna, hur “försäljningen” av el ska administreras, exakt vilka arbeten som ingår i grönt omställningsbidrag, svara på frågor från medlemmar osv.

Så det vi gjorde till slut var att ta in en partner som levererade en helhet. Elarbeten, hårdvara, mjukvara, support, ekonomiadmin osv. Vi är nöjda, det var ingen nämnvärd extrakostnad sett till totalkostnaden och allt gick snabbare och smidigare.

Jag har fastnat i detta projektet. Tagit hjälp av ”experter” men som inte kändes riktigt kunniga.
Vill sätta upp stolpar på jobbet men fick en, enligt mig, dyr offert på 20 tkr/laddplats. Då utan helt rätt uppsättning. Vi har redan en ej fullt fungerande anläggning på annan ort och jag vill inte hamna i samma situation igen.

Jag vill börja med 4 laddplatser. Vi har rör framdragna till parkeringen.
Behöver en enkel lösning där vi kan debitera en avgift till de anställda per kWh för att följa kommande krav. Helst vill jag styra själv över avgiften men det får gärna gå genom något annat bolag som administrerar debiteringen.

Har du någon rekommendation på hur jag ska gå tillväga?

Jag håller med om att väldigt många räknar på alldeles för höga abonnemang, både föreningar och företag som säljer laddlösningar. Tiden måste användas till föreningens fördel.

Tyvärr är det så att många föreningar jag träffar redan har fått hjälp av en elkonsult eller elektriker för att ta fram ramverket. När vi kommer in i bilden och börjar skrapa på ytan så visar det sig ofta att föreskriven lösning inte matchar behovet föreningen har. Vi gör då om underlaget och föreningen har förlorat både pengar och tid.

Det är helt rätt att man kan välja en laddbox och sedan koppla upp denna mot en mjukvaruleverantör. Zaptec PRO är dock ett dåligt exempel då den alltid styrs via Zaptec. Dvs även om du kopplar in Waybler som mjukvaruleverantör så sitter du fast med Zaptecs lastbalansering. Jag hade hellre valt en laddbox med direkt OCPP som mjukvaruleverantören kan styra fullt ut. Man slipper då även risken att hårdvaruleverantören i framtiden tar ut kostnader mot föreningen.

Hej,

Har ni redan tomrör fram till de tilltänkta laddplatserna så ska det vara ganska kostnadseffektivt. Grävningen brukar vara en väsentlig kostnad.

Jag vet inte om man får rekommendera sig själv här men lägg ett mail så hjälper jag dig.

Önskemålen du har är ganska enkla att lösa. Det är svårt att säga huruvida priset du fått är dyrt då det beror på era förutsättningar och om vi pratar före eller efter bidrag.

Du har rätt ang Zaptec, den dagen de börjar ta en slant kan komma. Lär dock bli upplopp då, och de kommer troligen inte sälja några fler. Eller så blir det småslantar och folk bryr sig inte.
Zaptec har dock en fördel och det är deras portal som är kostnadsfri än så länge. Vi kommer sköta debiteringen själva, eller prova det i alla fall. Det sparar 50 isch öringen per kw.

Min, kanske synidka, tanke är att när marknaden är mogen och försäljningen av laddboxar har gått ner så kommer kostnaderna. Först ska man betala för sim-kortet, sen för lastbalansering och portal och till sist för datatrafiken som är låst till Zaptec. Förmodligen är Zaptec sålt och pengar är viktigare än några missnöjda kunder.

Kostnadsfri portal är en fin usp :ok_hand:t3: Deras lastbalansering som leder till lägre effektivitet och högre kostnader för föreningen är dock lite sämre.

Det är en öppen och fri marknad :blush: All lycka!

Samfälligheter har lite speciella regler för laddsystem. Vi har kollat lite på det i vår samfällighet men känner ingen brådska. 72 hushåll och 2 elbilar idag.
Ett par laddplatser eller 40 spelar ingen roll då de går till samma elmätare.
En mindre laddstation med nya effektstraffet pålagt blev 40 000 kr på en månad extra
Nya systemet är högrisk om man laddar fel tider

Hej!

Det låter som ett spännande projekt ni har på gång. När det gäller att räkna ut månadspriset för laddning med olika abonnemangsformer och laddmönster finns det en hel del parametrar att ta hänsyn till, precis som du nämner. En välgjord Excel-snurra kan hjälpa er att jämföra olika scenarier och förstå hur effektavgiften påverkar kostnaderna.

Några saker att tänka på:

• Effektavgiftens påverkan – Med ett gemensamt abonnemang kan ni optimera effektanvändningen, men det kräver styrning av laddningen.
  • Individuella abonnemang – Ger varje medlem frihet men kan bli dyrt, särskilt med höga grävkostnader.
  • fastpris eller timpris – Timpris kan vara fördelaktigt om laddningen kan styras till billigare timmar, medan fastpris ger trygghet.
  • Betallösning – Att ha en smidig lösning för att hantera kostnadsfördelning kan vara avgörande.

Jag driver Laddboxkillarna och vi hjälper bostadsrättsföreningar och samfälligheter att hitta den bästa lösningen för laddinfrastruktur. Vi erbjuder helheten – från projektering och installation till betallösning och löpande drift. Vi är operatör med egna elektriker och blev dessutom utsedda till Sveriges bästa elektriker 2025.

Tips:

Se till att träffa flera aktörer och jämför lösningar och referenser.
Ta med den aktör ni tror på till ett styrelsemöte så att de kan svara på frågor och presentera olika upplägg.

Vill ni ha råd kring hur ni kan räkna på detta eller få en genomgång av olika alternativ? Hör av er till mig på alexander@laddboxkillarna.se så hjälper vi gärna till!

Lycka till med projektet!

Hej, vi har 40st garage, ett för varje medlem sedan en uteplats var, de använder medlemmarna i princip bara.Finns ingen att tjäna pengar på

Tavk för tips

Hej

Om man betalar

• Installation 600.000kr
  • Boxar 40stx15000kr /st = 600.000 kr
  • bidrag naturvårdverket 40 x 15000 = 600.000 kr
  • Efter bidrag 1200tkr - 600tkr = 600.000kr

Om man istället köper 10 boxar bara

• 10 x 15000kr = 15000kr
  • bidrag 10x 15000 kt = 150.000 kr
  • efter bidrag 750.00 -150.000= 600.000kr

Efter bidrag blir slusumman samma och man får boxarna gratis, räknar och tänker jag korrekt?

Hej Håkan,

Du tänker helt rätt. Bidraget baseras både per installerad laddpunkt (max 15.000kr) samt på projektets totalkostnad (max 50% av totalkostnaden)

Sätter ni laddboxar i garaget finns det ingen större möjlighet att tjäna pengar på extern laddning. Istället blir det en service till medlemmarna där föreningen i sin tur kan sälja elen lite dyrare än vad ni köper den för. Dvs både föreningen och medlemmarna blir vinnare.

Vh Linus Blixt, LaddaTillsammans

Tack

Då är det bättre att installera alla boxar direkt om de blir gratis boxar

En del leverantörer rekpmmendrtar att man ska installera boxar efter hand istället, någon som vet varför?

Hej,

Ofta går föreningen in med inställningen att göra infrastrukturen medan den boende själv får köpa en laddbox. Som du själv belyser så landar ofta föreningen i att det är ett dyrare alternativ och väljer istället att installera allt på en och samma gång.

Det finns fall då en förening ändå vill gå vidare med en ”avropsmodell”. Detta kan bero på allt från anläggningsbeslut till att det känns ”slösaktigt” att sätta in laddboxar som aldrig kommer användas.

Som leverantör så informerar vi kunden om olika för- och nackledar med förhåller oss till föreningens önskemål.

Tack för info

Om vi skullr dra 40st kablar, en till varje garage, från kopplingskåpen, samma grävkostnad som för 1st kabel tänker jag, mer dragningkostnad i garagen. Alla medlemmar skulle då ha ett eget elabbonemang. Alla boxar installeras direkt

Är det en tänkbar lösning?

Fördelar

• boxarna behöver inte prata med varann
  • ingen månadskostnad eller pålägg på elen från leverantör, c:a 1500-2500kr / år
  • du är garanterad 11kwh alltid
  • Du kan ha tim abbonemang och låta Tibber styra nät elen är billig och effektavgiften är låg

Nackdelar

• medlemmen måste betala ett el abbobemang extra cirka 2500kr/år
  • ingen service eller dylikt