Om vi leker med tanken att Vattenfall kunde lösa 40st kablar och föreningens stadgar är ok med det och mer kostnaderna för det är 200.000kr t ex
Vilken är lösning är då att föredra? 40st kablar eller 1stkabel
Vi har 3st garagelägor, där en ligger 200m från de andra, de 2 andra ligger cirka 10 m från varann. Antingen så gräver man mellan alla dem eller så har man 2st abonemang och gräver en kortare bit frän 2st olika ‘elskåp’ tänker jag
Utan att veta alla förutsättningar så låter förslaget med mindre grävning bättre. Undersök möjlig kapacitet i befintliga elanslutningar till garagen alternativt uppsäkring mot Vattenfall. Jag tror det blir svårt att få igenom 40 nya abonnemang.
Mitt grundtips är ni klarar er med betydligt mindre kapacitet/effekt än de flesta tror. Sen är det viktigt fundera på hur medlemmarna använder sina bilar i genomsnitt och vad föreningen sen ska dimensionera mot.
Kan finnas fördelar/nackdelar med olika lösningar. Har skrivit en hel del om det i min elbilsbok också.
Håller med. Skulle aldrig sätta in något som kräver att uppkoppling mot en viss aktör. OK att man förlorar extrafunktioner, men helst ska även de gå att ersätta på annat sätt.
Jag håller helt och hållet med. Uppskattningsvis så byggs ca 80% av alla anläggningar med proprietära lösningar i dag… Tyvärr handlar det nog till största del om okunskap.
Jag är inne på samma linje, att inte vara beroende av nåhon vore skönt.
Är det någon här som vill göra en offert på det till oss?
Samfäligheten är i Uppsala, vi ska i dagarna söka bidraget från Naturvårdsverket, vi söker på max bidrag iom att vi inte vet kostnaden ännu