Laddstolpar samfällighet

Den frågan är inte helt enkel att svara på då det ofta kräver vidare kontroll av anläggningen. Några frågor att fundera på:

• Har nätleverantören möjlighet att förse er med 40 nya abonnemang?
  • Vad är kostnaden för en nyanslutning av ett nytt abonnemang?
  • Vad säger föreningens stadgar om att dra den enskildes elkablar i föreningens mark?
  • 40 markrör tar lite mer plats än ett :sweat_smile:

Bra fråga,

• vi väntar på svar på om de kan dra 1st kabel, väntat i cirka 2 månader
  • att dra 40st, Kostnad och möjlighet från vattenfallsida vet vi inte, vi saknar offert på det
  • I Stadgarna står inget om det, måste förmodligen ändras isf,
  • står inget om laddstoplar heller, men det verkar inte behövas ändras längre

Det mesta kring elbilsladdning tar en väldig tid. Ändring av anläggningsbeslut, ansökan om bidrag och föranmälan till nätleverantör.

Vi håller tummarna att ni får de svar ni behöver. Som sagt, vill du ta dialogen vidare så hör av dig på linus.blixt@laddatillsammans.se

Allt gott!

Om vi leker med tanken att Vattenfall kunde lösa 40st kablar och föreningens stadgar är ok med det och mer kostnaderna för det är 200.000kr t ex

Vilken är lösning är då att föredra? 40st kablar eller 1stkabel

Vi har 3st garagelägor, där en ligger 200m från de andra, de 2 andra ligger cirka 10 m från varann. Antingen så gräver man mellan alla dem eller så har man 2st abonemang och gräver en kortare bit frän 2st olika ‘elskåp’ tänker jag

Utan att veta alla förutsättningar så låter förslaget med mindre grävning bättre. Undersök möjlig kapacitet i befintliga elanslutningar till garagen alternativt uppsäkring mot Vattenfall. Jag tror det blir svårt att få igenom 40 nya abonnemang.

Mitt grundtips är ni klarar er med betydligt mindre kapacitet/effekt än de flesta tror. Sen är det viktigt fundera på hur medlemmarna använder sina bilar i genomsnitt och vad föreningen sen ska dimensionera mot.

Kan finnas fördelar/nackdelar med olika lösningar. Har skrivit en hel del om det i min elbilsbok också.

Det är bara de medlemmar som vill ha el i boxen som behöver betala abonnemang.

Är det bara jag eller är det inte extremt udda att bygga en lösning som kräver en proprietär app för att användarna ska kunna ladda?

Vad händer om företaget går i konkurs tre år senare och servrarna inte längre är uppe? Det känns helt ohållbart.

Håller med. Skulle aldrig sätta in något som kräver att uppkoppling mot en viss aktör. OK att man förlorar extrafunktioner, men helst ska även de gå att ersätta på annat sätt.

Jag håller helt och hållet med. Uppskattningsvis så byggs ca 80% av alla anläggningar med proprietära lösningar i dag… Tyvärr handlar det nog till största del om okunskap.

Tack för input,

Jag är inne på samma linje, att inte vara beroende av nåhon vore skönt.

Är det någon här som vill göra en offert på det till oss?
Samfäligheten är i Uppsala, vi ska i dagarna söka bidraget från Naturvårdsverket, vi söker på max bidrag iom att vi inte vet kostnaden ännu

Vi lämnar gärna en offert. Maila mig på Linus.blixt@laddatillsammans.se så tar vi dialogen vidare därifrån.