Hej!
Jag bor sedan ett och ett halvt år tillbaka i en samfällighet. Jag har blivit tillfrågad om jag vill ingå i en grupp där vår uppgift är att undersöka vilka möjligheter vi har att sätta upp laddstolpar/boxar på vår gemensamma parkering eller i våra gemensamma garage.
Vi sitter i lite utav ett moment 22, det finns en del hushåll i området som överväger att skaffa elbil men inte gör det pga att vi saknar laddmöjlighet på området, medans samfälligheten är osäker på hur vi ska börja då det inte finns några elbilar i området.
Elektrifieringen är oundviklig och fler elbilar kommer att dyka upp, och för att bevara värdet på våra hus är vi nog inte långt ifrån en tid där husen blir svårsålda om det inte finns möjlighet att ladda.
Då uppgiften är väldigt nyligen initierad har vi inte hunnit djupdyka ännu, men vad vi vet har vi två alternativ att undersöka:
-
Köpa vår egen anläggning. Detta kräver en ny förrättning/anläggningsbeslut från lantmäteriet, och vad vi förstår kostar detta dyra pengar.
-
Köpa in laddplatser som en tjänst (vi har fått en offert på detta från Elaway). För detta krävs ingen förrättning/anläggningsbeslut vad vi förstått. Denna lösning skulle också göra det lättare att börja småskaligt med några enstaka laddplatser. Känslan är att denna lösning blir i längden dyrare, och dessutom lär elen vara dyrare för användaren än om vi skulle ha en egen anläggning, för någonstans måste väl ett sådant bolag få in sina pengar?
Det jag undrar är, finns det några med erfarenhet om liknande situationer i detta forum? Vad har ni för insikter i vad jag skrivit ovan? Vad har jag helt missat att nämna? Finns det andra alternativ, eller andra sätt att lösa vårt problem på?
Med vänlig hälsning
Kristoffer