Mitt radhusförråd ligger vid vår parkering där även grannarna parkerar. Nu när vi ska installera laddbox tänkte jag att det vore väl trevligt om även vår granne fick möjlighet att ladda där om han vill i framtiden. Så jag tänkte att jag kan installera en dubbel laddbox.
Undrar om någon vet ngt bra sätt att lösa det ekonomiska med grannen om det skulle bli aktuellt. Vill helst att det ska ske automatiskt så att det inte blir för mkt handhavande med pengar oss emellan.
Helst med möjlighet att ta betalt utifrån spotpriset.
Easee hade någon form av koppling mellan tagg/nyckelkort för att registrera antal kWh per användare (nyckel). Där kan man nog även välja t ex Tibber som elleverantör och få spotpris instoppat som en siffra på hur mycket laddningen kostat.
Däremot ska man inte glömma alla påslag för överföring, skatt etc.
Är det inte så att en laddbox med dubbla uttag kostar nästan dubbelt mot en motsvarande med en kabel? Jag hade nog hellre satsat på två boxar. Då har man ju dessutom lite backup om en av boxarna skulle gå sönder.
Har du tillgång till så hög effekt att du kan ladda två bilar samtidigt? Okej, man kan ju dra ner strömmen till 6A, men laddningen blir inte lika effektiv då. Kanske bättre att turas om med laddningen?
Ingen jättebra idé. Dels rent ekonomiskt, det kommer påverka ditt effektuttag vilket också slår på elräkningen, dvs du behöver kanske styra när grannen laddar sin bil. Redan där blir det kladdigt.
Men värre blir det den dag du eller grannen flyttar. Vem ska då komma ihåg vad ni kom överens om en gång i tiden…? Och ska er överenskommelse gälla nästa ägare?
Bättre att du skaffar din laddbox och grannen sin. Tanken är säkert god men låt det stanna där.
Töntsvaret är väl att man inte får då du inte får sälja el utan speciellt tillstånd. Detta gör att t ex bostadsrättsföreningar oftast går boxar ”från operatörer” med jättehöga priser.
Som många varit inne på blir det ganska snabbt kladdigt i och med effektavgift etc men kanske går att komma överens om upplägg där och att det därför blir ekonomiskt försvarsbart.
En sak jag tänkt på är att en granne kör fast elpris och en annan rörlig och sedan laddar man där det är billigast
Detta, i kombination med ett samtal kring hur laddning för ske, verkar som den rimligaste lösningen. Men det riskerar nog ändå att bli “kladdigt”, som någon beskrev det. Lite som att låna ut pengar inom familjen.