Hemma kostar det 0,50 kr/kWh ungefär i snitt att ladda min elbil, men på macken så kan det kostar runt 5-8 kr/kWh, de gör alltså flera hundra procent vinst på att jag laddar min elbil ute i landet, vad beror det på?
Tänker att ifall vi vill ha fler elbilar i Sverige så ska inte laddstationerna kostar flera hundra procent över elpriset, eller tänker jag fel här någonstans?
Det kostar rimligen en hel del både att bygga och driva de publika laddatationerna. Med fler elbilar kan priset sannolikt pressas en del men att det kostar betydligt mer än laddning hemma är svårt att komma ifrån.
För mig upplevs det som att de gör en otrolig vinst på att sälja el för extrema priser. Det är billigt att installera laddstationer (15-20k). Har inte märkt av några driftkostnader själv genom åren. Vad är det för driftkostnader som jag missat?
Det finns mer kostnader för en publik laddstation än kostnaden för en laddstation hemma. Själva marken kostar, stationen ska byggas, ett elabonnemang med rejält hög effekt ordnas och alltsammans driftas. Jag tror inte att det generellt görs några jättevinster. Dock skulle ju fler elbilar göra att kostnaden kunde spridas på fler användare. Marginalkostnaden är ju typ noll, bortsett från själva elen som betalas av kunden.
Ja okej du har bra poänger. Får helt enkelt ge mig och försöka ladda mer hemma. Hoppas att det blir som du säger att de kan pressa priserna i framtiden ifall de har fler användare.
I praktiken kommer ”listpriserna” säkert att vara lika höga som nu även i framtiden. Däremot kommer du kunna köpa abonnemang av olika slag, få rabatt kopplat till visst bilmärke eller liknande. Att knyta en bra rabatt till ett väldigt högt grundpris är ett effektivt sätt att få dig som lojal kund hos en viss leverantör, att skaffa ett visst kreditkort eller att välja särskilda leverantörer av andra saker.
för att kunna jämför mellan det rörliga el-priset 0,5kr/kWh så måste väl skatt o moms läggas på samt de fasta delarna som ens nätverksägare debiterar en som privatperson, eller?
Nej men marginalkostnaden väldigt låg eller nära noll. Stationen är ju oftast byggd på marken som var köpt långt innan de började sälja el. För många företagare så blir dessa 2 initialt noll i kostnad för att börja sälja el
Jag ser ofta denna typ av frågor/kommentarer. Alltså att det är dyrt att snabbladda och att de bolagen går med väldigt stor vinst.
Om man nu tror det så är det ju värsta chansen - bara starta upp ett eget snabbladdarbolag och bli superrik på nolltid!
För egen del så laddar jag till ca 99% hemma på natten, så det blir väldigt billigt. De gånger jag måste stanna på en Supercharger ser jag gärna att priset är högt. Det finns nämligen en tydlig korrelation mellan priset och köerna, och köer vill jag inte ha.
Kan man tycka. Men fundera närmare på hur många bensinmacksägare som äger sin egen mark, och som inte behöver ta ytterligare investeringar när det ska laddas.
Flödet för elbilsladdning ser dessutom lite annorlunda ut än för fossiltankning.
Något man kan vara helt säker på är att om det vore en högmarginalaffär med låga inträdesbarriärer så hade marknaden svämmar över av lågkostnadsalternativ.
Ja det finns andra kostnader än mark o byggnad (el hyra dem) om man ska börja sälja El. Det har jag inte ifrågasatt. Men det jag ifrågasatte var om kostnad/hyra för mark o byggnad verkligen var ngn stopper för att börja sälja el. Den torde vara densamma vid oförändrad anläggning. Däremot så förstår jag att det behövs olika installationer på mark o/el byggnad men antar att dessa betalas direkt som HGA (HyresGästAnpassning) till hyresvärden. Då blir kostnaden för nya installationer nästan kostnadsneutral mellan att äga mark/byggnad vs hyra den. Tar hyresvärden ut kostnaden genom höjd hyra så det ju mer ovisst om det lönar sig för hyresvärd el hyresgäst. Ett 3:e alternativ är ju att de delar på risken med den nya installationerna som Pandox gör med sin hotell. Ju högre beläggning, desto högre hyra för hyresgästen (ex Scandic Hotel) och vice versa ju lägre beläggning, desto lägre kostnad för hyresgästen. Dsv det är en win-win mellan hyresgäst o hyresvärd att ha hög beläggning (med mer slitage)
Men det förutsätter ju att det finns en betydande variation i pris. För det är ju inte så att man avstår att ladda för att det är dyrt. Man har ju liksom inte så mycket alternativ.
För att få bort köer hade jag i stället gärna sett att man inte bara tog betalt per kwh.
Man kunde ju ha någon modell som gör att det börjar ticka en minutavgift efter typ 40 min, eller efter att man nått 80% laddnivå.
Alla verkar inte ha förstått att det går så mycket långsammare när man kommer upp i laddprocent.
Är det inte en enkel fråga om utbud och efterfrågan? Det finns brist på snabbladdare och elbilsägare som behöver ta sig någonstans är beredda att betala ganska mycket per kWh, speciellt eftersom totalsumman ändå blir relativt hanterbar.
Om jag ser till mig själv - på de sträckor jag normalt kan behöva snabbladda kan laddstationerna räknas på ena handens fingrar med god marginal. Det händer sällan att jag har något större val mellan olika leverantörer. Jag får suga i mig de priser som erbjuds helt enkelt.
bara starta upp ett eget snabbladdarbolag och bli superrik på nolltid!
Min lekmannagissning är att det är en verksamhet som idag har bra marginaler men relativt högt inträde. Det har ju gått snabbt också, vi pratar inte många år sedan denna marknad inte alls fanns. Men man får väl anta att konkurrensen kommer att öka med tiden.