Vart göra av kabel till laddbox till elbil?

Riktig OT för detta forum men vet inte vart jag annars ska vända mig :rofl:

Jag ska köpa Tibbers elbilsladdare Easee har jag tänkt. Det slog mig då, vart ska man gör av sladden när man inte laddar? Rulla upp den på laddboxen eller ha en separat anordning för att rulla upp den, typ som för trädgårdsslang?

Hur gör ni på forumet? :slight_smile:

1 gillning

På den laddaren jag beställt drar man bara runt den. Väggboxar med fast kabel | Elektroskandia Sverige AB

Men man kan väl bara köpa en hängare annars? Finns säkert dedikerade men annars borde en trädgårdslanghängare fungera, eller någon slags krok. Känner man en svetsare eller verkstad kan man fråga om överblivna trådrullar, borde funka galant och nästan vara gratis.

Finns ju denna också men rätt dyr: https://www.efuel.se/products/kabelhallare

Tack för tipsen! Ska kolla med Tibber vad de rekommenderar annars får det kanske bli en vanlig trädgårdsslang eller typ krok.

Snygg lösning att kunna ha den runt laddaren. Tror inte det går på Easees variant när jag ser på bilden. Med denna har du dock ingen smartladdning kopplat till elpriset?

Ja det var inte gratis för en snygg trädgårdsslanghållare :rofl:

Tänkte inte ens på det när jag beställde…men antagligen inte, då hade det nog stått på hemsidan. Men kommer bara ladda på natten ändå oavsett så det kvittar nog. Tror det går att sätta timer så den laddas vid t ex 01:00. Tog den för att det var lång kabel och den tålde vatten. Men måste man inte byta till en elleverantör som stödjer det också?

Så här har vi löst det. Köpte den (asdyra) hållaren från Tibber.

1 gillning

Vi har vår i bilen, sorterat under golvet i bakluckan. Alternativet hade varit en vanlig men finare krok att hänga kabeln på under laddboxen.

Tips vad gäller laddbox för alla; skaffa en nu. Hälften betalt i form av miljöbonus (upp till 10000:-). Även om du inte kör elbil idag så förbereder du för framtiden. Och samtidigt höjer du värdet på huset! “Förberett för elbil” heter det så fint på mäklarspråk🙂

3 gillningar

Mejlade charge amps och supporten sa att de för diskussioner med Tibber om det så det kommer kanske. :grinning:

2 gillningar

Jag rullar upp kabeln på boxen. En CTEK Njord go.
Funderat lite på om man skulle skruva fast en sån här på väggen

Ah, typ den delen som annars hänger löst när den inte är ikopplad i bilen? :thinking: Smart… har jag inte tänkt på.

1 gillning

IMG_20210921_125305513
Här hänger vi kablarna runt laddboxarna. Smidigt med dubbla boxar då ena bilen har typ1 koppling, och andra typ2.

Tack för bilden! Går det även att snurra upp hela kabeln och hänga på boxen, eller blir kabeln som ligger omlott för djup för boxen då?

Köpte en redskapshållare på Jula för 20kr. Funkar alldeles strålande!

2 gillningar

Vi saknar nog rätt ordningsgen dessvärre, men fullt möjligt. Tycker dock att det i så fall är snyggare att ha en krok under. Ser mer ordnat ut.

2 gillningar

Ja om man äger och bor i samma fastighet. Så om du hyr ut en bostad t ex får du inget bidrag.

Bara så man ser upp med det!

Köpte också den. Man blir förvånad över vad liten den är i verkligheten (och vad lite metall man fick för pengarna).

1 gillning

Ja vi fick vår laddare idag. 11k för den lilla boxen kändes som ett överpris, undrar vad marginalerna är.

1 gillning

Tror inte de är superstora, tänk att installationen ingår (gissar att du köpte från Tibber). I de 11000 har du dessutom fått 10 000 subvention av staten. :wink:

En fråga för en okunnig. Kan man sno kabeln och sälja vidare eller behöver man inte vara rädd när den hänger ute?

Nä, själva boxen kostar runt 11k med moms(Laddkablar för elbil - Elbilsladdning | Kjell.com)

Köpte en sån här Redskapskrok | Med dubbla krokar | HARD HEAD | Jula

Funkar bra för oss.

1 gillning