En deal: ni splittar elräkningen 50/50 trots att hon använder mer el. I gengäld så kör alltid hon bilen hem när ni varit på fest
win - win
/W
En deal: ni splittar elräkningen 50/50 trots att hon använder mer el. I gengäld så kör alltid hon bilen hem när ni varit på fest
win - win
/W
Håller med om att könet inte spelar någon roll i det här fallet. Det hade varit bättre om jag hade skrivit “din sambo” istället för “hon”.
Jag tänker att bilen själv vet väl vad den har för snittförbrukning så det behöver ni inte gissa.
Vad gäller fördelningen av strömmen förstår jag dilemmat. Det går såklart räkna ut med hjälpa av körjournal och kvitton från laddstationer ungefär hur mycket av milen som är laddade hemma och hur mycket av det som är gemensamma körningar. Men det är inget kul sätt att sköta ett gemensamt hushåll på. Enklaste sättet måste va att ha någon form av elmätning på laddningen så man faktiskt vet hur mycket ström som gått till bilen och sen höfta lite på hur mycket av det som var gemensamma resor.
Vad gäller säkringar så är väl 11 kw som de flesta laddare är på 3fas 16 Amp vilket är en hygglig ökning av strömuttaget. Sen kan man kompensera det delvis med en lastkompensering som gör att man drar ner laddningen just när andra storförbrukare körs. BRFen anlitar väl någon elektriker som har koll på husets system ni kan fråga.
Det handlar antagligen om mindre pengar än ni tror.
Eftersom partnern kör bil i tjänsten kommer det finnas statistik för hur många mil som är privat.
Sen laddas nog bilen hemma för en hyfsad del av tjänstekörningen som partnern då får milersättning för men ni gemensamt betalar för.
Men förenklat kan man t ex tänka 5kr/mil kör man då t ex 2000mil/år så är den totala elkostnaden 10000kr =833kr/mån om ALL laddning sker hemma.
Sen ska man så dra av privatkörning osv, osv så i slutändan handlar det kanske om att din partner ska ge dig 100-lappar/mån.
Sen är ju frågan vad värdet är för DIG att partnern står för er bils kostnad privat, via beskattning på förmånsvärdet via sin lön? Den här parametern är antagligen en betydligt ekonomisk aspekt att värdera i så fall.
Jag rekommenderar att ni köper något liknande: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/energimatare/tp-link-tapo-p115-smart-wifi-fjarrstrombrytare-med-energimatning-1-pack-p64906
där kan ni räkna på hur mycket ström det dragit när ni laddat era mobiltelefoner, hon kört hårfönen, du kollat på premier league på tvn etc. Det kan var lämpligt att ha ett excelark där ni specar upp sånt som ni gör själva och på tu man hand, tex kollat på netflix själv, 0,251kw/h. För att det ska bli görbart behöver ni troligen binda elabonnemanget för att det ska gå räkna ner på öret när. När ni gemensamt kollat på netflix ska ni naturligtvis föra in det i en separat post och då dela rakt av på det.
Hon ska naturligtvis bekosta billaddaren. Delar ni på det bör ni uppsöka jurist och upprätta någon form av avtal så du har rätt till något vid en bodelning.
Vad gäller bilen, om du åker med någon gång, tex att du ska till en kompis så bör du naturligtvis också bekosta detta på något vis. Här bör hänsyn tas till slitage på däck, försäkring, skatt och naturligtvis gällande elpris när bilen laddades. När ni åker gemensamt till affären så bör ni dela på det enligt tidigare uträkning.
Nu är jag dryg. Men det är väl du med hoppas jag??
Har förstått att du står för både ränta och amortering själv på lägenheten. Man kan se räntekostnader som en del av boendekostnaden, ni kan inte dela på den och inte fokusera så mycket på elen?
Så här skulle jag göra:
-Köp en flyttbar laddare, du betalar det nya 3~ 16A uttaget och han själva laddaren. Han tar laddaren ifall det tar slut, du står kvar med uttaget.
Hej,
Min laddbox kommer även med nfc tags, så det går att använda en tag för laddning till jobbresor och en till privat körande. Dessa tags blir separat uppdelade i loggarna.
Hur ni än vrider på det så kommer det aldrig att bli 100% rättvist. Tänk er att ni laddar 20kWh för gemensamma resor, men ni använder bara 15. Resten blir använd i jobbresor och du har förlorat 5. Nästa tur kanske det skiftar till din fördel så slutresultatet är 99% rätt.
För att få det mest rättvist bör ni isf alltid ladda till 80%, innan resans karaktär byts mellan jobb och privat. Eftersom jag har förstått ni har timpris så är det ingenting att rekommendera, utan det löns att ladda när elen är gratis.
Edit: ett alternativ till är ju att han lägger hela sin förmånspeng i elräkningen och ni delar på resten, men jag antar att han skulle förlora på det.
Mvh,
Niklas
Taggarna ska programmeras, men inte svårare än att hålla en tag framför laddaren och trycka i appen. Man kan även namnge taggarna och energin blir automatiskt uppdelat enligt vald tag. Löns att läsa manualen före ni köper, så den motsvarar krav och förväntningar.
Bor själv mitt i skogen så har aldrig låst laddaren och således inte provat taggarna. Bara en kommer med, så ni kanske behöver köpa en till ifall man inte kan styra via appen under vilken tag laddningen registreras