Jag bor i en samfällighet med stort gemensamt garage. Några grannar har satt upp billaddare med ett statligt bidrag som morot. Billaddarna verkar i de flesta fall inte användas idag utan har satts upp inför ett potentiellt framtida köp av elbil.
De laddare som satts upp är, så vitt jag förstår, så kallade andra generationens laddare. Det innebär att de börjar ladda när man pluggar in bilen i uttaget. Det finns alltså ingen styrning mot låga elpriser alls. När jag påpekade detta fick jag till svar att man i moderna elbilar kan styra laddningen själv. Istället för att bilen börjar ladda när jag pluggar in den i laddaren skulle jag t.ex. kunna ställa in bilen att börja ladda vid midnatt istället. Är det här en korrekt bild? Vilka fler aspekter finns det att tänka på närvaro gäller den här frågan?
Kan inte svara för alla bilar, men även i min PHEV kan jag låta bilen styra när den ska laddas. Kan ställa både tid och med vilken maxhastighet den ska ladda.
Man kan t.ex ladda ner gratisappen Gridio. Där ställer man in vilken tid man vill att bilen ska vara färdigladdad.
Säg att du har ställt in att bilen ska vara färdigladdad kl 07:00 på morgonen. Om du pluggar in på kvällen, säg kl 18:00, då väntar den med att aktivera laddningen tills det lägsta elpriset inträffar (vilket brukar vara på natten). Funkar jättebra för mig iaf. Ingen kostnad.
Edit: den kollar alltså av elpriset hela tiden så laddningen sker när det är lägst elpris.
I de flesta laddbara bilar kan man styra laddningen till vilka klockslag man vill ladda. Tänk “nattladdning” Där man då t ex kan ställa in att prioritera/eller endast ladda kl 22-06.
Jag har en ID4. Själva laddningen styr jag bara via laddaren. Ser ingen inställning gällande det i bilens app eller bilen. Endast till vilken nivå bilen ska laddas samt ivägkörningstid.
Har dock inte letat då min laddare sköter det, samt är lastballanserad mot huset.
Bilen laddas eller laddas inte, samt slår ifrån vid uppnådd landgräns.