Jag bor i en samfällighet med stort gemensamt garage. Några grannar har satt upp billaddare med ett statligt bidrag som morot. Billaddarna verkar i de flesta fall inte användas idag utan har satts upp inför ett potentiellt framtida köp av elbil.
De laddare som satts upp är, så vitt jag förstår, så kallade andra generationens laddare. Det innebär att de börjar ladda när man pluggar in bilen i uttaget. Det finns alltså ingen styrning mot låga elpriser alls. När jag påpekade detta fick jag till svar att man i moderna elbilar kan styra laddningen själv. Istället för att bilen börjar ladda när jag pluggar in den i laddaren skulle jag t.ex. kunna ställa in bilen att börja ladda vid midnatt istället. Är det här en korrekt bild? Vilka fler aspekter finns det att tänka på närvaro gäller den här frågan?
Kan inte svara för alla bilar, men även i min PHEV kan jag låta bilen styra när den ska laddas. Kan ställa både tid och med vilken maxhastighet den ska ladda.
Man kan t.ex ladda ner gratisappen Gridio. Där ställer man in vilken tid man vill att bilen ska vara färdigladdad.
Säg att du har ställt in att bilen ska vara färdigladdad kl 07:00 på morgonen. Om du pluggar in på kvällen, säg kl 18:00, då väntar den med att aktivera laddningen tills det lägsta elpriset inträffar (vilket brukar vara på natten). Funkar jättebra för mig iaf. Ingen kostnad.
Edit: den kollar alltså av elpriset hela tiden så laddningen sker när det är lägst elpris.
I de flesta laddbara bilar kan man styra laddningen till vilka klockslag man vill ladda. Tänk “nattladdning” Där man då t ex kan ställa in att prioritera/eller endast ladda kl 22-06.
Jag har en ID4. Själva laddningen styr jag bara via laddaren. Ser ingen inställning gällande det i bilens app eller bilen. Endast till vilken nivå bilen ska laddas samt ivägkörningstid.
Har dock inte letat då min laddare sköter det, samt är lastballanserad mot huset.
Bilen laddas eller laddas inte, samt slår ifrån vid uppnådd landgräns.
Hur bilen ska fatta eltariffer och lastballansering osv vet jag dock inte hur man ställer in.
Det måste den inte klara av.
Väldigt sällan det inte är billigast el mellan 24:00 och 06:00 vilket gör att man kan ha inställning i bilen där man alltid laddar mellan dessa tider.
Jag klarar av det i min PHEV som är 3,5 år gammal. Nyare bilar bör inte vara sämre på detta.
Ja, generellt vill du inte ladda efter 06:00. Jag skrev ju 24-06.
Ja, man kan säkert göra det du föreslår med Gridio men inget jag kollat upp då jag inte kör med timpris.
Trots det kan jag ändå välja att ladda när det inte är peak usage och därmed bidra lite grann
Så denna appen kommunicerar med bilen och ändrar bilens inställningar?
Finns det inställningar i appen för att ange vilken max tillgänglig effekt man har? Jag saknar lastbalansering och har därför själv begränsat till max 10 A i laddboxen.
Jag kör också nattladdning, men talar om för laddaren när den ska ladda och inte bilen.
Förmodligen finns det också i min bil från 2022, annars verkar det ju vara lite B.
Jag vet att du skrev det. Det var flera hundra procent dyrare 00:00-01:00 än 06:00-07:00.
Det var dyrare 05:00-06:00 än 06:00-07:00.
Det är klart man kan generalisera och säga att det är billigast 24-06, men i exemplet jag visar från igår morse är det som sagt billigare en timme efter kl 06 än innan kl 06.
Jag kör appen med Tesla Wallcharger och Tesla Model Y. Du får kolla om det skulle funka för dig utifrån dina förutsättningar.
Appen känner av batteriets laddningsgrad och vet när den behöver dra igång laddningen för att bilen ska vara klar när du önskar. Jag har inte gjort några andra inställningar kring ampere mm.
Just detta framgick inte i första inlägget du gjorde. Jag antog motsatsen till vad du menade
Men förstår vad du menar nu.
Tror man även kan använda Tibbers app för att styra bilen då de har integrationer mot olika biltillverkare.
Den emulerar vad bilens egna app klarar av att göra.
Inget jag provat dock.
Jag har en Volvo XC40.
Men jag menar. Appen kan ju inte veta vad min laddbox är inställd på. Antar appen att jag har 16A tillgängligt så blir det ju fel.
Kollade nu och det verkar finnas till min ID4. Smartladdning kallar tibberappen det för. Var lätt att integrera till bilen.
Stängde dock av den, men ska testa vid tillfälle.