Elbilsladdning: Inte säkert att laddbox och ladda på natten via timdebitering är billigast

Men det är väl väldigt enkelt att räkna vad som blir billigast, det borde även funka för @janbolmeson att ha ett podavsnitt runt.

Elförbrukningen per timme kan iaf jag få från min elleverantör och sen tar man snitt priset från elbörsen.

När jag skrivet det låter som en rolig övning för att göra själv ikväll.

I vilket fall det som drar markant mest energi för oss är tvättmaskin och torktumlare, blir det effekttariff lär de bli styrd mot låg förbrukning.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 30 kr per kWh i Storbritannien idag

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad betalar du i elpris?

Du kanske såg att jag skrev “etc” efteråt, då jag inte orkar rabbla upp alla slitdelar kring drivlinan som behöver bytas i en fossilbil med jämna mellanrum. Hur som ehlst är det ju drivmedlet som är den största kostnaden på längre sikt, service är en god tvåa.

/H

Såg det här idag hos: Vi bilägare Är det något som ni diskuterat här (orkade inte läsa hela tråden) ?

Haha, skatten måste in.

1 gillning

Diskuterar det i kommande söndagens avsnitt. :wink:

2 gillningar

Känns som Göteborg Energi klantat sig med upplägget på effektavgiften. Vi har effektavgift här också, men den beräknas endast utifrån användning vardagar 07-19. Utanför dessa tider kan du kräma på så mycket du vill (upp till 25A då som alla i kommunen har eftersom det är samma låga fasta avgift upp till 25A) utan att det påverkar elnätskostnaden. Deras misstag är nog att den beräknas dygnet runt. Vi har också betydligt lägre avgift på sommaren då det sällan är trångt i näten.

Upplever att vi (dock utan elbil) har en låg kostnad för elnät jämfört med liknande hus i andra kommuner utan att göra några anpassningar i förbrukningen.

1 gillning

I Göteborg skall mätarna bytas ut 2023-2024. Är just i färd med att skaffa solpaneler och en easee box. Känns som pengar i sjön att köpa en Watty för två år och sen byta mot en pulse P1. Kan man klara sig utan lastbalansering. Hur hade Ni gjort?

Jag kör utan lastbalansering men värmer huset med vedpanna så förbrukar rätt lite ström i övrigt. Har inte haft några problem.

1 gillning

Vi har 16a huvudsäkring och värmer huset med frånluftvärmepump från Nibe. Vi har strypt laddboxen så att den i alla fall laddar bilen fullt under natten och använder oss av lastbalansering på värmepumpen, lvp är den största konkurrenten till laddaren. Lvp får alltså backa om amperen “tar slut”.