Privatleasa Tesla Model Y

Tänkte att du menade “för några veckor sedan” eller liknande, men det kanske skulle vara år. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror Woody menar att modell Y har inte funnits att köpa förrän 2021

1 gillning

Ah, det tänkte jag faktiskt inte ens på. Tänkte bara att det vore konstigt att kommentera en prissänkning som skedde för några år sen.

2 gillningar

Ah, nej det är faktiskt en sänkning med 2000 kr/månad sedan 23 augusti 2021…

1 gillning

Funderar på att privatleasa model 3. Men tycker Teslas hemsida som länkas ovan gett väldigt lite information, bl.a. vad som ingår i leasingen så som försäkring osv… Läste också på någon artikel att man behövde ge 15000kr som startavgift. Stämmer detta? Någon som vet vart man kan få mer information?

Nu är det ännu billigare med privatleasing av en Model Y från 7200 SEK. Ganska stor nedgång i månadskostnad på bara några månader.

En Model tre kan man få från 5700 SEK/mån.

1 gillning

Hej! Jag är ny på detta forum. Har länge fascinerats av Tesla och drömt om att någon gång få köra runt med en sådan själv. Frågan är hur man bäst har råd? Vi har en 11 år gammal fossil bil som funkar, men man vet aldrig hur länge till innan den börjar braka ihop? Jag har snackat med våran bank om att kunna baka in ett lån till i bostadsrätts-radhuset. Skissen är att lägga in 200’ kontant och låna 570’ initialt (efter 6 månader blir det 500’). Då skulle kostnaden bli som följer:
400:- i ränta efter skattereduktion, 600:- halvförsäkring dom första 3 åren åtminstone. (Efter det förmodligen en hel del dyrare, men det får man ta då;)
Sen är tanken att kanske amortera 3500:- , totalt 5000:- med premium connectivity som man vill ha. Säg att man har bilen i 10 år, (vet inte om det är smart i för sig?) då har man nästan amorterat ner lånet helt, 420000:- ihop 200 initialt i kontant, 620’. Räknar med ett pris på 670’ efter klimatbonus på en modell Y. Är det någon som har några tankar om detta? Tack på förhand!

Snabb reflektion, rent ekonomiskt skulle jag gissa att optimal period för ägande ligger någonstans runt 12-36 månader. Detta lite beroende på utbudet på begagnatmarknaden.
Detta för att maximera 70k subventioneringen samt bristen på vettiga beg. elbilar. Samt det självklara att teknikutvecklingen går extremt fort😊

Du är medveten om att det privata förmånsvärdet går till företaget och används i nästa steg för att betala bilens kostnader?

Jag gör så att jag gör ett nettolöneavdrag på förmånsvärdet. Dessa pengar går tillbaka till företaget och bekostar sedan bilen.

Ska ta fram kalkylen när jag sitter vid datorn.

Absolut! Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun beroende på vad man räknar, egenföretagare eller inte, bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag… och att räkna på det…

Säg så här: Om man skulle äga den bara i 36 månader och sen sälja vidare. Då hinner man amortera 3500x36=126000:- Jag gissar att om man har skött bilen bra så kanske man får ut 450000:- för den? (Strax under 60% av nypris.) Restvärdet hos Tesla säger typ 53%. Har man då lagt in 200000:- kontant är ju det en ganska dålig affär, eller?

Jag skulle va försiktig att räkna med att ha en ny elbil i 10 år när det händer så otroligt mycket på den fronten… Jag hade alla gånger tittat efter en begagnad tesla istället för utöka ett bolån med en halv miljon för att köra en ny, även om det hade inneburet att spara i något år till model Y kommer ut på begagnatmarknaden - men smaken är som baken…

Tror du ligger 100-150k lågt i dina tankar om värde efter 36månader ca 6k mil.

Skulle man få 550’ efter 3 år, då är det bra andrahandsvärde och inte alltså så stort tapp.

1 gillning

Har några i min närhet som lyckats göra än bättre resor med Model 3, över 24 månader dock. Pengarna tillbaka med 60k borträknat i bidrag.

Sedan är det självfallet svårt att sia om hur det kommer vara på begagnatmarknaden om 2-3år men tror helt klart biltypen kommer vara eftertraktad.

Tänker jag rätt om jag har 500’ i lån, amorterar 3500x12 i 36 månader= 126000:-
Då har jag kvar 374000:- i lån ifrån banken. Opponera att jag säljer bilen för låt säga 500’
Då finns kvar 126000:- av dom 200’ jag la i kontant, så det skulle tappet vara på 74000:- på 3 år. Är det rätt räknat?

Det som kommer kosta dig är värdeminskning + ränta på lån, där normalt värdeminskningen är den stora kostnaden.

Tror du krånglar till det lite när du blandar in amortering ovan. Amortering är inte en kostnad utan en avbetalning på en skuld.

Om man vill göra kalkylen än mer komplett så lägger man in eventuell förlorad avkastning på ”låst kapital”(kontantinsatsen i ditt fall)

1 gillning

Kan du ge ett exempel på hur det skulle se ut i mitt fall då på 3 år? I siffror.

My 2 cents:

Det som spelar absolut störst roll i ditt scenario är värdeminskningen. Du måste uppskatta hur länge du kommer ha bilen och hur stort delta det blir mellan ditt nettoinköpspris och försäljning. Detta är rätt vanskligt och kan så klart diffa med tiotusentals kronor beroende på vad som händer på marknaden.

Räntedelen av kostnaden är lägre men beror såklart på både räntesats och amorteringsform.
Däremot spelar inte dina amorteringar någon roll för restvärdeskalkylen.

Jag personligen skulle vara tråkig och säga att om du inte känner dig bekväm med att lägga en total genomsnittlig ägandekostnad på 9±3 tusenlappar i månaden så är bilen för dyr.

1 gillning

Jag kan ställa upp ett enkelt exempel( dock uppskattade värden)

Nypris bil efter skattelättnad: 670 000 kr

Försäljningssumma efter 36 månader: 500 000

Upplupen ränta 36 mån: 35 000 kr

Kostnad för dig= Värdeminskning + ränta = 205 000 kr