Hej gänget, vill bara stämma av med er då jag inte riktigt få ihop saker i mitt huvud.
Är i bilköpar-tankar och kollar runt lite bland olika leverantörer och på Teslas sida har de ett privatavbetalnings-erbjudade med 0% ränta just nu för en Model Y. (Antar att det har med att de har massor med Model Y i lager och vill bli av med dem innan Juniper modellen kommer nästa sommar.)
Min fråga:
Kontantpris:
629 179 kr med vinterdäck.
Privatavbetalning:
Om jag lägger in 240 000 kr själv med en plan på 60 månader med 2 000 mil / år så skulle det kosta 2 186 kr/mån.
Vad händer efter dessa 60 månader?
629 179 kr - 240 000 kr - (2 186 x 60 månader) = 131 160 kr
Innebär det att jag måste betala 131 160 kr efter denna löptid eller menar man att restvärdet har gått ner såpass mycket att det handlar om några få tusenlappar hit eller dit sedan?
De uppskattar att den sjunkit med ca 130 000 kr på 5 år om jag kör 2 000 mil per år?
Från deras sida:
“Avbetalning med en restskuld som betalas i samband med den sista månaden av den ordinarie kredittiden. Total kreditfordran är inklusive restskulden. Fast ränta om 0% gäller endast under ordinarie kredittid.”
Efter 60 månader så måste du betala 131160 kr till banken för att lösa resten av lånet. Så de pengarna behöver du skaka fram på något sätt. Du kan själv välja att ta nytt lån i annan bank, till exempel, eller så kan du sälja bilen.
Efter 60 månader har du en restskuld att betala på 41% av nypriset när du köpte bilen. Ca 258000kr, som du antingen måste betala in eller lösa lån på något annat sätt.
Tesla uppskattar att bilen tappad 59% av värdet på 60 månader, kan vara mer, kan vara mindre men du behöver lösa bilen till 258000kr.
Från Teslas sida:
Fast exempelränta 0%, effektivränta 0,27% vid bilpris 629 079 kr, 60 månader, 38% kontantinsats samt 41% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 20 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Månadskostnaden inklusive värdeminskning landar ändå på 6186kr räknat med 41% restvärde. Om sen restvärdet håller sig enligt Teslas beräkningar så är det också allt, men risken finns såklart att värdet av bilen är mindre än restvärdet och då måste du slanta upp mellanskillnaden på något vänster.
På 2000 mil/år snackar vi ~65 kr/mil (gissar 400kr/mån i försäkring) på tre år. Plus ev däck, service, el och installation av hemladdare om den inte redan finns.
Säger inte att det är bra eller dåligt, bara konstaterar att det kostar att ha ny bil för 600 kkr oavsett om räntan är 0 eller inte.
Ja blanda inte heller ihop månadskostnaden för bilen som är cirka 10-12000 med de 2,186 du skall betala.
Sen skall du inte lägga in 240.000 kontant om du får 0% ränta. Lagen säger 20% så du skall betala 125.835kr. Resterande pengar kan du tex ha på ett räntekonto, eller om du som alla i detta forum tror att indexfonder går 8% per år så kan du välja det.
Du får lite större fakturor från DnB då så om du inte har råd med det så kan du dessutom använda överskottet till att månadsinbetala fakturorna med.
Att lägga in mer än minsta beloppet är självklart en mycket olönsam affär.
Håller med, det är sååå sjukt
Dock så kanske man lär sig lite om man är med i forumet här…
Hoppas han läste mitt svar och inte nu köpt och tror att månadskostnaden är 2186. Jag har sett flera exempel på 23or Model Y som tappat allt mellan 12-20.000 kronor i månaden. Sen övriga kostnader på det. 20.000 skattade kronor varje månad för att äga bil. Ja då tjänar man säkert minst 200.000 i månaden, samt bor i villa för 30 miljoner plus.